Jag har inte byggt med LB-hus än, men är bra sugen på att bygga ett hus där de precis har köpt två tomter. Tyvärr är detta i Stockholmsområdet så priserna är förskräckliga.
Vi byggde ett Hjältevadshus för 4 år sedan. Det jag skulle ha gjort annorlunda eller som jag tyckte var bra är:
-spottar i taket i alla badrum. Även spottar i kök och hall.
-dimmers på så många ställen som möjligt
-dra in el i garaget på en gång
-vattenutkast på båda sidor om huset
-eluttag på båda sidor om huset och på garaget
-hög takhöjd (typ ryggåstak) i vardagsrum
-köket placerat ut mot gatan så att man ser vad som händer ;-)
-om möjligt tänk efter var fönsterna är placerade
-har ni inte barn, men har tänkt att skaffa så tänk på köksutrustningen att den har barnlås på spisknappar. Se också till att ni kan få in ett skötbord i badrummet.
-ang planlösning så tycker jag det är toppen att ha tvättstuga nära kök för all "återvinning" åker in där. Jag skulle dock vilja ha kök/vardagsrum i vinkel eller liknande så att man kan förlänga köksbordet om man får många gäster.

Lycka till!
 
Ok tack för alla svar

Någotm som jag tyckte var riktigt dåligt var att vi inte kunde välja bort tvätt o tork utan fick då välja bort ALLA vitvaror. Väldigt irriterande då jag har en ny tvätt & tork.
Vad ska jag med 2 av varje till?? :surprised:

Får försöka sälja de nya vitvarorna till nån som vill ha dem.....
 
lifo skrev:
Jag har inte byggt med LB-hus än, men är bra sugen på att bygga ett hus där de precis har köpt två tomter. Tyvärr är detta i Stockholmsområdet så priserna är förskräckliga.
Vi byggde ett Hjältevadshus för 4 år sedan. Det jag skulle ha gjort annorlunda eller som jag tyckte var bra är:
-spottar i taket i alla badrum. Även spottar i kök och hall.
-dimmers på så många ställen som möjligt
-dra in el i garaget på en gång
-vattenutkast på båda sidor om huset
-eluttag på båda sidor om huset och på garaget
-hög takhöjd (typ ryggåstak) i vardagsrum
-köket placerat ut mot gatan så att man ser vad som händer ;-)
-om möjligt tänk efter var fönsterna är placerade
-har ni inte barn, men har tänkt att skaffa så tänk på köksutrustningen att den har barnlås på spisknappar. Se också till att ni kan få in ett skötbord i badrummet.
-ang planlösning så tycker jag det är toppen att ha tvättstuga nära kök för all "återvinning" åker in där. Jag skulle dock vilja ha kök/vardagsrum i vinkel eller liknande så att man kan förlänga köksbordet om man får många gäster.

Lycka till!
Det med vattenutkast har jag inte haft en tanke på, tackar.


 
Vill bara poängtera att det är svårt/omöjligt? att få vattenutkast på båda sidorna då det ej finns vatten så nära åt ena hållet (där vardagsrummet är).
 
hakwa skrev:
Vill bara poängtera att det är svårt/omöjligt? att få vattenutkast på båda sidorna då det ej finns vatten så nära åt ena hållet (där vardagsrummet är).

Omöjligt.... hmm synd. ska kolla med snickarna när vi håller möte om de kan fixa lite ;)
 
Ja det är bättre att ta det med snickare direkt och inte ta det via säljarna. För dem går allt... ;)
 
kolla med andra tillverkare som bygger huset ni vill ha istället för att försöka anpassa ett kataloghus. Våra kompisar byggde med kärnhus och de fick ett arkitektritat hus som passar perfekt på deras tomt och för deras familj. kostnaden blev densamma som ett ändrat kataloghus. Kolla på www.karnhus.com

Lycka till
 
Skall bygga ett jordugglan, har dock inte kommit så långt ännu (är på bygglovsansökan...) Men innan vi bestämde oss var vi ett visninghus, där var inte innerväggarna isolerade och det märktes! Så ett bra tips är att ta det som tillägg! Såg att någon annan också tiog upp det, men det kan inte nog poängteras! :D
Vårt visninghus hade även inglasad altan med värmeslingor i golvet, verkar vara mycket bra då man får tillgång till ett "extra" rum nästan hela året!
 
Vi var inne i Jordugglan :) igår och tittade och blev mycket possitvt överraskad. Såg mycket större ut än vad det gjorde på pappret.

Så nu ska vi skriva på papper på onsdag ;D

Här kan ni flja allt från nu till det kommer att stå klar till september 2006
www.mercafreak.com/huset
 
Vi kanske kan försöka stödja varandra då under det kommande året...Vårt jordugglan i Halmstad beräknas också stå färdigt augusti-september 2006!!! :)
Många beslut kommer det att bli... :-?
 
Lus skrev:
Vi kanske kan försöka stödja varandra då under det kommande året...Vårt jordugglan i Halmstad beräknas också stå färdigt augusti-september 2006!!! :)
Många beslut kommer det att bli... :-?
Beslut? Vad tänker du då på?

Vilka tillval ska ni ha?
Vi ska ha állt det bästa i rostfritt i köket samt bok kökslucker, tegelfasad, 49kvadrat dubbelgarage, 1.2 förlängt vardagsrum, vindslucka innifrån å en massa annat smått å gott :)

 
Lus skrev:
Skall bygga ett jordugglan, har dock inte kommit så långt ännu (är på bygglovsansökan...) Men innan vi bestämde oss var vi ett visninghus, där var inte innerväggarna isolerade och det märktes! Så ett bra tips är att ta det som tillägg! Såg att någon annan också tiog upp det, men det kan inte nog poängteras! :D
Vårt visninghus hade även inglasad altan med värmeslingor i golvet, verkar vara mycket bra då man får tillgång till ett "extra" rum nästan hela året!
Japp vi ska ioslera innväggarna.Säljaren sa att detta tar ni bäst med snickarna direkt ;) ) billigare.
Har funderat på det där med uteplats. Vi vill inte ha någon inglasning som många andra har då det just bara blir ett extra rum. Vi ska bygga altanplattan dock utan värmeslingor. Vi vill ha en ute plats att grilla å dricka pilsner på ;)
 
Då har ni kommit lite längre... ;) Vi har ens lyckats bestämma vilket taktegel vi vill ha (rött eller svart), hur tänkte ni där? Vad kostade en uppgradering av köksluckorna? Vi har bestämt oss för altanvärmen (1200kr/m2, tot 18000kr) och isoleringen (280kr/löpmeter, tot. 8000kr). Har ni fått andra priser på isoleringen? Och vad kostade vindsluckan, jag hade fattat det som att den ingick, men det var lite svävande.... :)
 
Lus skrev:
Då har ni kommit lite längre... ;) Vi har ens lyckats bestämma vilket taktegel vi vill ha (rött eller svart), hur tänkte ni där? Vad kostade en uppgradering av köksluckorna? Vi har bestämt oss för altanvärmen (1200kr/m2, tot 18000kr) och isoleringen (280kr/löpmeter, tot. 8000kr). Har ni fått andra priser på isoleringen? Och vad kostade vindsluckan, jag hade fattat det som att den ingick, men det var lite svävande.... :)
VIndsluckan kostade 1500kr så den kan man nog förhandla sig till. Ang altanplattan så kostade den 17500kr utan värmesliongr 5 papp till om man ville ha dessa. Isolering tar vi med snickakarna då deta verkar kunna bli rbilligt. Vi kör dit isoleringen själva så lägger de in isoleringen när elektrikern är klar med sitt arbete.

ANg köksluckan så finns de tolika prisklasser. Vi valde bok som är i prisklass 6 och då tillkommer 18 papp. dyras är prisgrupp 9 med EK och det kostar 25 papp.


Vi vill ha svart glansit tegel tror vi. ska träffa säljaren igen på onsdag å kolla vilka färger de har på teglet först.

 
Har ni tittat mer på spottarna i taket som det skrevs om tidigare i tråden...har Lb-hus det som tillval eller är det smartare att ta det med snickarna... :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.