PE brinner - sätter du upp den utomhus på bodens fasad så brinner kabeln upp och underhåller branden
även om trät i fasaden skulle självslockna....
 
Vad säger elfirman som ska utföra installationerna?
 
F Fredrik Sjödin skrev:
Vad säger elfirman som ska utföra installationerna?
Inte pratat med någon elektriker. Det är därför jag frågar här. vad för kabel som är lämplig.
 
Men, iom. att du väl antagligen skall ha ett abbonnemang där du kan sälja "överskottsel", så kommer du behöva en elfirma som anmäler till nätägaren. Den firman kommer troligen inte acceptera att göra det, om de inte åtminstonde fått räkna på dimensioneringen av din anläggning. Du behöver prata med en elektriker. Elektrikern kan då också ta in alla parametrar som kan styra den hä'r dimensioneringen. Ex. vilken förimpedans som gäller för din fastighet.
 
  • Gilla
Fredrik Sjödin
  • Laddar…
E elmont skrev:
Eftersom man med alu kabel måste gå upp i grovlek, för samma strömvärde, brukar skillnaden mellan koppar och alu vara försumbar. Och långt från "halva priset".
Nej, det är fel, i a f för högspänningskablar. Vi räknar med att Al kräver 1.6 gånger så mycket area som Cu för samma belastning. Al-kablar är klart billigare än Cu för samma belastning.
Men för lågspänning (<1000 V) har man ju andra påslag i alla led så där kan jag inte uttala mig om.
 
Här ser man det nominella strömvärdet, det ger inte exakt 1 grovlek grövre men är mycket nära. Och om man räknar in dom marginaler man bör ha vid dimensionering av kablar är det "nära nog". I alla fall med dom kablar det normalt handlar om i det här forumet.
http://kabelstickan.draka.se/k/56cc5bcb0c72b80003834d22
 
E elmont skrev:
Här ser man det nominella strömvärdet, det ger inte exakt 1 grovlek grövre men är mycket nära. Och om man räknar in dom marginaler man bör ha vid dimensionering av kablar är det "nära nog". I alla fall med dom kablar det normalt handlar om i det här forumet.
[länk]
Jag kollade, och plötsligt har alla ledarareor åkt upp en säkringsstorlek.

Vad har hänt? Jag fick lära mig att 1.5kvmm är 10A och 2.5kvmm är 16A.
 
S SPR skrev:
Inte pratat med någon elektriker. Det är därför jag frågar här. vad för kabel som är lämplig.
Jag rekommenderar verkligen att du pratar med elfirman innan du drar på dig kostnader för en kabel som de kanske inte accepterar. Då sitter du på pottkanten.
 
  • Gilla
Fotografen och 1 till
  • Laddar…
Anders_Nilsson, det har inte skett någon ändring, det nominella strömvärdet säkrar man inte efter utan det är vad kabeln max kan bära vid ett givet förhållande och det är långt över vad den normalt får säkras med.
Ps
i tabellen står både vilken maximal säkring man kan använda och nominella strömvärdet
 
  • Gilla
Fotografen
  • Laddar…
Magnus E K
Och vid en viss omgivningstemperatur, där man förstås måste dimensionera för värstafallet (högsta temperaturen).
 
T Thomas_Blekinge skrev:
Nej, det är fel, i a f för högspänningskablar. Vi räknar med att Al kräver 1.6 gånger så mycket area som Cu för samma belastning. Al-kablar är klart billigare än Cu för samma belastning.
Men för lågspänning (<1000 V) har man ju andra påslag i alla led så där kan jag inte uttala mig om.
Det är lika rätt för kablarna i denna tråden faktorn 1.6 är en bra tumregel. Samma med TS fråga där Cu 16 eller Al 25 är bra val i hans fall bara man undviker PE mantlad typ av brandspridningsskäl om man inte helt markförlägger. Skillnaden i pris för kablarna är även signifikant lägre i aluminiums favör vid motsvarande dimensionering.

Finns däremot lite annan formalia kring TS inkoppling som är intressant att reda ut kabeln är en ickefråga då.
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
S skaraborgsfakir skrev:
PE brinner - sätter du upp den utomhus på bodens fasad så brinner kabeln upp och underhåller branden
Bara en kul fråga , Varför skulle kabeln börja brinna helt plötsligt, kan någon svara uppriktigt på det så är det bra
 
J jonaserik skrev:
Bara en kul fråga , Varför skulle kabeln börja brinna helt plötsligt, kan någon svara uppriktigt på det så är det bra
det gör den inte ”sådär bara”. Klart det kan hända men det är inte så vanligt. Vad det gäller kablar då anger Bl.a. Boverket vad dom gäller. Det finns dock undantag men jag lämnar det.
 
Det jag mest tänker på är att en 25mm2 alu klarar 63 Amp och kommer att belastas med max 35 amp, storleken på kabel är för att det är ca 90 m som ska dras. Lite lurigt det med boverket som du säger, är det inte belastningstabeller som gäller
 
J jonaserik skrev:
Det jag mest tänker på är att en 25mm2 alu klarar 63 Amp och kommer att belastas med max 35 amp, storleken på kabel är för att det är ca 90 m som ska dras. Lite lurigt det med boverket som du säger, är det inte belastningstabeller som gäller
63A på en 25mm2 alu i mark låter mkt, har dock inte räknat på det. Jo det är belastnintabeller som gäller men Boverket anger Bl.a hur kablar för sprida brand inom fastigheter.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.