Jag hade en polare här som var vvsare som såg vvbn och han sa att den behövde bytas ut. Dock är han bara runt 25 och kanske inte jättemycket erfarenhet men jag hoppas han sa det för att vara schysst ;) Skulle lätt kunnat ha kvar den om den hade fungerat men nu känns det som sagt som att en ny är på sin plats.

En ny fråga nu då, vad ska jag titta efter?
Nibe? En ny Thermo eller något annat märke? Hur ska den vara invändigt? Emalj, koppar eller rostfri?
Den ska räcka för 2 personer så 100 liter bör den täcka iallafall.
 
Kolla med vattenverket i kommunen eller en lokal rörläggare. Vattenkvaliteteten styr delvis valet av beredartyp.
 
Claes Sörmland
Svårt att säga om steatitelementet är trasigt men det ser ju svart ut på delar av keramiken vilket kan tyda på att det inte mår bra. I mitt fall så hade tråden brunnit av men varför detta ledde till jordfel och kortslutning/överström (säkringen gick till sist) förstår jag ännu inte fullt ut. Jag antar att det var överledning till metalltuben (=jord) som steatitelementet sitter i.

Vill du ha varmvatten så kan du ju testa att borsta ur ståltuben med en stålborste. Dammsug sedan steatitelementet och koppla in det igen. Har jordfelet försvunnit så kan det ha handlar om överledning från värmespiralerna till ståltuben.
 
Satsa på något välkänt märke i vart fall, det är det värt för denna varan. Billighetsmärkena på jula, biltema osv är inget att rekommendera här.
 
Claes Sörmland
Gammal tråd nu men jag uppdaterar med lite relevant information eftersom att ständigt dessa problem med Metro Therms steatitelement kommer upp:

Jag bytte steatitelement hos min granne och liksom i denna tråd var steatitelementet endast lite svart och tråden var inte avbrunnen. Trots detta så var det elementet som orsakade att säkringarna gick.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Som sagt, skyddsanoden ska kontrolleras varje år och bytas vid behov. Ungefär var tredje år.
Då förhindrar man att elpatronen rostar sönder.

Men liksom som så mycket annat underhåll så är det oftast inget som görs.

Jag bytte elpatron på en 6 år gammal VVB och försökte byta skyddsanoden samtidigt. Dock hade den oxiderat sönder helt så jag fick inte ut den. Testade därför att försöka borra ut den och när jag nästan precis var klar så råkade jag borra igenom röret den satt i. Var bara att ringa en rörmokare och byta ut hela beredaren. Kändes lagom roligt.

//Patrik
 
Claes Sörmland
I denna modell av VVB så är inte problemet bristande underhåll och byte av skyddsanoden. Dyktuben är intakt - det är steatitelementen som ligger helt torrt inne i tuben som inte tål vanlig drift p g a något konstruktions-/produktionsfel.
 
Redigerat:
  • Gilla
GK100
  • Laddar…
Patrik_Hed skrev:
Som sagt, skyddsanoden ska kontrolleras varje år och bytas vid behov. Ungefär var tredje år.
Då förhindrar man att elpatronen rostar sönder.

Men liksom som så mycket annat underhåll så är det oftast inget som görs.

Jag bytte elpatron på en 6 år gammal VVB och försökte byta skyddsanoden samtidigt. Dock hade den oxiderat sönder helt så jag fick inte ut den. Testade därför att försöka borra ut den och när jag nästan precis var klar så råkade jag borra igenom röret den satt i. Var bara att ringa en rörmokare och byta ut hela beredaren. Kändes lagom roligt.

//Patrik
Va? Vadå byta anod? Det gjorde jag aldrig på vår gamla, den som var 40 år, och vi har bott i huset sedan 1995. Går elpatronen sönder av att man inte byter anod? Tyckte mest det såg ut som om keramiken var alldeles sprucken, kan den bli det av "dålig anod"? Och vad är det som rostar i en emaljerad VVB?
 
H
Anna_H skrev:
Va? Vadå byta anod? Det gjorde jag aldrig på vår gamla, den som var 40 år, och vi har bott i huset sedan 1995. Går elpatronen sönder av att man inte byter anod? Tyckte mest det såg ut som om keramiken var alldeles sprucken, kan den bli det av "dålig anod"? Och vad är det som rostar i en emaljerad VVB?
Anoden är till för att spara elpatronen.
Men det beror också på vilken typ av vatten man har med, om den försvinner fort eller inte.

Vart med om att det gått hål på elpatronen med kortslutning som följd på grund av anoden.
 
Men om den gamla höll i 40 år borde man inte behöva byta den nya varje år, den borde hålla åtminstone 10-15 år. Och elpatronen borde hålla hela livstiden.
 
Olika vatten är olika aggressivt. Där ni bor kanske inte vattnet är så aggressivt.

Elpatronen rostar och därför sitter det en skyddsanod som ska bli angripen i stället för elpatronen. Dock så när den är slut så blir elpatronen angripen i stället. Byter man skyddsanoden i tid så förlängs livslängden på elpatronen PLUS att skyddsanoden då faktiskt går och byta relativt enkelt utan att behöva borra bort den och riskera att förstöra beredaren.

(Nu pratar jag denna typ av elpatron):
http://www.badbutiken.se/Webservices/images/image.ashx?WebshopImageUID=86851bcb-c419-455a-a48b-d0ff8303d36f&MaxWidth=500&MaxHeight=500

//Patrik
 
Redigerat:
Claes Sörmland
Ni pratar om olika konstruktioner. I de flesta VVB gäller det att vatten är i direkt kontakt med värmeelementet. Då kan det angripas av rost och skyddsanoden spelar roll.

I dessa modeller av VVB from Metro Therm så är konstruktionen annorlunda. Steatitelementet sitter helt torrt men uppskjutet i ett metallrör. Skulle rost och läckor i metallröret vara problemet så skulle vatten droppa över steatitelementet och ned på golvet. Det är inte detta som har observerats. Beredarna är täta och anoden är bra vid mätning. Det är istället grundläggande fel på steatitelementen som gör att de inte håller så länge (veckor till några år) - dålig kvalitet eller konstruktion helt enkelt. Ironiskt nog har Metro Therm fyra års garanti på tryckkärlet men bara vanliga två år på produkten i sin helhet.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Claes Sörmland
Snyggt produktoptimerat av Metro-Therm. Grannen knackade på, propparna till hennes Metro-Therm-beredare har börjat gå så här dagarna före nyår.

Ganska exakt tre år höll hennes steatitelement denna gång. God marginal för att slippa garantiärenden.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.