Hej!

Kom nyss hem och han inte vara hemma länge innan allting slocknade. Efter att jag lokaliserat felet så visar det sig att varmvattenberedaren är kass.
Jorden slår nämligen ifrån varje gång jag kopplar på säkringen som har hand om min VVB.
Min VVB hänger inne i duschrummet så kan det ha hänt att det blivit fuktigt på något sätt vilket gör att jorden slår ut? Vet i övrigt att min VVB läckt några droppar då och då så det kanske kommit in i elbrytaren på något sätt via den vägen. Dock är ju all el kopplat för just våtrum.
Några tips på hur jag kan felsöka eller lösa detta?


image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Överledning till jord i VVB brukar bero på att elpatronen är trasig, på din modell så sitter den under locket i botten.
 
Det måste inte vara i VVB felet ligger men mest troligt är det så.
Det beror oftast på fel i elpatronen.

Felet är enkelt att mäta upp med en multimeter om man vet man man gör.

Om beredaren inte är stor så kan du ju alltid tappa ur vattnet och kolla hur patronen ser ut.
 
Har ingen aning hur man gör dock och ligger inte inne med verktygen tyvärr. Är rätt säker på att det är en 110-liters
 
Claes Sörmland
Det ser ut som en Metrotherm på bilden. Om det stämmer så sitter värmespiralerna på ett steatitelement som är inskjuten i ett stålrör på många av deras modeller. Dessa steatitelement håller dålig kvalitet och tråden brinner av. Detta kan ge ett jordfel (hände mig). Lyckligtvis kan elementen lätt kan bytas utan att tömma tanken.

Mer läsning om Metrotherm och deras steatitelement som brinner av:
https://www.byggahus.se/forum/vatten-avlopp/264141-metrotherm-problem-med-steatitelement.html
 
Så här ser vvbn ut underifrån och jag antar att det är elementet man ser där. Det ser ju inte utbränt ut iallafall?


image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Och om jag byter det själv, är det väldigt mycket att hålla koll på då? Har aldrig gjort det innan. Men är det bara elementet som man enkelt tar ut och sätter in ett nytt så är det ju inte så svårt.
Men är det värt att köpa ett nytt element och testa eller är dom väldigt dyra?
 
Claes Sörmland
Byta är enkelt.

Bryt spänningen och verifiera att varmvattenberedarens båda faser (om den är ansluten med tvåfas) är spänningslösa.

Steatitelementet är porslinssockeln i mitten på din bild. Det sitter helt löst om du bara lossar kabelskorna samt det förzinkade metallbläcket som hålls fast med en mutter. Om du tar ut det så kan du se om de elektriska värmespiralerna är brända eller t o m av. Nytt element köpte jag på Rinkaby rör. Tyvärr är det dålig kvalitet på steatitelementet så bli inte förvånad om det nya går sönder rätt snart igen och måste reklameras.

Hos mig började VVB spöka med jordfelsbrytaren flera veckor innan elementet helt brann av så att säkringarna gick. Först då fattade jag att det spökande jordfelet faktiskt hade orsakats av varmvattenberedaren.
 
Det är ju visserligen sannolikt elementet ifråga som spökar här. Men man skall komma ihåg att en jordfelsbrytare löser också ut om det finns en överledning mellan neutralledare till jord var som helst i huset, i kombination med stor ström i neutralledaren.

Antag att du har ett isolationsfel på neutralledaren, ex 2% av strömmen i ledaren läcker ut fel väg via felet. När beredaren startar så ökar strömmen i neutralledaren kanske med 10A, om 2% av den strömmen hittar en väg mot jord via ett fel ex. i en utomhuslampa. Då löser jordfelsbrytaren ut.

Detta kan man rätt enkelt prova genom att koppla in något annat med stor förbrukning, ett element eller kanske dammsugaren, på ett uttag i närheten av beredaren. Klarar jordfelsbrytaren det, så är det troligen beredaren som är problemet.
 
  • Gilla
Matstj och 1 till
  • Laddar…
Nu har jag skruvat ur elementet och man blev ju lite svart utav det när man höll i det men vet inte hur det ska se ut när det bränt så att säga men har tagit ett kort på det :)
Får köpa ett nytt och testa om det är denna som är felet, hade varit skönt isåfall.

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Hittade delen hos Rinkaby rör nu som var för emaljerade Metro VVB. Men hur kan jag se om min är just emaljerad eller är den det med tanke på att jag har ett sånt element?
 
Just den konstuktionen har lite svårt att lösa ut jfb på egen hand. För att få utlösning krävs att värmespiralen får kontakt med jordat metallföremål antingen direkt eller via vatten.

Det skulle kunna vara jordfel i en termostat eller en klämd kabel.
Man kan prova att vända kontakten för att kolla om det är samma beteende.

Det kan även vara så att plåt tuben är rostskadad och läcker. Det kan förklara det bruna i botten på porslinet.
Har ni bytt offer anod enligt tillverkarens rekommendationer?
 
Tobbe_3 skrev:
För att få utlösning krävs att värmespiralen får kontakt med jordat metallföremål antingen direkt eller via vatten.
:D

För att den ska lösa ut... ;)
 
  • Gilla
bsn
  • Laddar…
Nej alltså jag köpte kåken för några månader sedan. Tror att vvbn är 15 år gammal och det droppar ju lite lätt från den så det kan mycket väl vara på grund utav att den läcker då tänker jag. Hade ändå tänkt köpa en ny eftersom denna läcker så kanske bättre att satsa på det direkt istället för att köpa ett nytt element och köra på den läckande vvbn i några månader till lixom. Priset för en ny ligger ju runt 6-7 tusen. Den här delen är ju nästan på 2 så känns dumt att vara dumsnål i detta läget.
 
  • Gilla
Excel
  • Laddar…
Låter som ett klokt beslut! :)

Dock är det helt normalt att det "läcker" från övertrycksventilen. Det beror på att vattnet expanderar när det värms upp.
Men din beredare kanske är inkontinent på annat ställe också?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.