Ska koppla in ett uttag på portstolpen. Strömbrytare sitter inne så uttaget fungerar bara när lyset är tänt. Ska skarva inne i stolpen vilket det var tidigare med. Tidigare satt typ "sockerbitar" fast stora som tändare, aldrig sett sådana fast inte så insatt. Tanken är att vi från uttaget ska koppla in julgransbelysning mm.
 
Då ska du ha kopplingsklämmor som tål minst 10 A, dvs en lite kraftigare sockerbit, eller en modern toppklämma.
 
Och glöm inte jordfelsbrytaren.
 
kisumisu
B bockara skrev:
Som rubriken säger så löser jordfelsbrytaren ut om det är väldigt fuktigt ute, jag är ganska säker på att det bara händer när vi har utebelysningen tänd. Ibland går det även en säkring. Pratade med en kompis som är elektriker på telefon om problemet, han undrade om kontakten som sitter på lyktstolpen är till för att sitta utomhus, är tidigare ägare som fixat.

Vad tror ni?

Ska man testa och byta den och är det nåt speciellt att tänka på?

[bild]
Uppar en riktig gammal tråd.

Men har haft samma fel, som dessutom uppstod ofta när man ej var hemma.
Mitt under pågående åskoväder osv.

Dvs blev att man skyllde på annat.

Sedan en vacker vårväder när stora mängder snö smälte och blev riktigt blött så gick jfb konstant!
Då blev det felsök och märkte det var just utebelysning.

Ännu mera felsök dvs koppla allt löst och in en efter en (dvs belysning).
Felet var belysningen som är på stolpen på gräsmattan.

Blev att skruva loss från fundamentet, vad jag ser skiten är skarvad i allra nedersta delen med sockerbit och sockerbit ala original dvs lampan var konstruerad kopplas därifrån på det sättet.

Helt idioti och förstår inte hur den kan vara s-märkt!!!

Böjde bort kopplingsplinten därifrån och gjorde en egen högre upp inuti själva stolpen.
Fungerat felfritt nu i 8 år!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.