R
Funkade inte med att ta ur alla proppar heller
 
lossa utgående från jfb - går det inte att återställa är den trasig
 
Slå från huvudbrytaren, pröva sedan att återställa jfb. Därefter slår du till huvudbrytaren igen.
 
R
Prövade allt men gick inte. Får ringa elektriker inom som får komma ur. Fasen, nu fryser saker sönder...
 
vilket fabrikat är det på JFB?
 
Ring någon firma och hör om dom kan komma ut på stört. Ett jouruppdrag alltså. Det är inte särskilt billigt, men det är väl inte billigt om saker fryser sönder heller...
Jag tror att vi brukar ta betalt för 3 timmar oavsett om det tar 30 min eller 3 timmar, tar det längre tid plusas timmarna på.

En JFB med vred låter som en äldre JFB, kan säkert gott sönder och behöver bytas. Men en sista grej, har du testat att vrida "av" och "på" några ggr?

//Patrik
 
Antingen är Jfbn förbrukad, eller så ligger nolla och jord ihop nånstans..
 
Finns det något uttag som inte ligger på jfb? Isf sätt en kupevärmare i det uttaget.
Stäng av vattnet om det inte är gjort än!
 
R
Elektriker bokad imon, får se vad han säger om det.
 
Om du provat enligt #11 så är det själva mekaniken och/eller permanentmagneten i JFBn som inte längre fungerar. Den är känslig då det bara ska behövas några uA för att få den i sådan obalans att den löser. Kan hjälpa att motionera den några gånger, men det har du säkert provat väldigt många gånger nu.
 
anders07 skrev:
Har du tagit bort elementet helt igen så är det mest troligt att du har kontakt mellan jord och skyddsjord nånstans. Har du dragit i trådarna så de kan ha skadats?
Tar jordkabeln (blå) i något?

Sätt toppklämmor på kablarna så du är säker på att de är isolerade också, eller linda eltejp runt.

Mvh,
Anders
Den blå är ju nollan. Jorden är grön/gul
 
Det positiva med att byta en sådan gammal jfb mot en ny. Den gamla är nog av typ AC d.v.s den hanterar endast felströmmar typ växelström.
Den nya som elektrikern sätter in hanterar både felstöm av växelströmtyp samt pulserande likstöm. Det är vikltigt när allt fler elmaskiner innehåller elektonik för varvtalsreglering. Den kallas typ A och ökar säkerheten ihop med t.ex borrmaskiner, tvättmaskiner.
 
R
okej, funderar på att höra vad det kostar att byta hela proppskåpet till ett med automatsäkringar senare i år av samma kille.
 
farbrordane skrev:
Den blå är ju nollan. Jorden är grön/gul
Naturligtvis... finlandssvenskan som spökar... :surprised:
I Finland pratade man bara om fas, jord och skyddsjord när jag utbildade mig och det fastnar ibland... "Nolla" är ett nytt namn för mig som inte riktigt fastnat...
 
R
Hej igen, tänkte jag skulle återkomma till er bara. Hade elektrikern på plats igår och mycket riktigt så var jordfelsbrytaren sönder så den bytte han och därefter funkade allt igen. Han satte även in ett nytt litet 400V element i badrummet.
Kanon!
 
  • Gilla
Bo.Siltberg och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.