Kanon. Hittade fasledare som var av innuti till ftx. Lagade med RK temporärt då jag behöver en 5 ledad kabel annars.

Vad gäller elementet. Vad är det som torkar upp? Isolering till chassi? Jorden går vad jag kan se bara till chassi medans elementet sitter med gummibussningar upphängt. Blir loss med det i helgen oavsett.
 
  • Gilla
peroande och 1 till
  • Laddar…
Bra då kanske du hade tur och hittade felet där.

Elementen är ju en värmetråd inbäddad i ett mineral inuti röret man ser utifrån, och röret är nästan alltid fäst eller i kontakt med omgivande chassi. Det är i mineralet det kan finnas fukt som gör att motståndet i isoleringen mot röret går ner, dels när de är nya dels om de åldrats och det bildas fina sprickor som gör det mer otätt.
 
tommib
Bra att du hittade felet, men nu blir jag lite nyfiken. Hur går en fasledare av inuti ett fast monterat aggregat?
 
Anledningen att den gått av är oklart. Men stosarna till centralen satt inte alls dragna. Vet inte om man varit hårdhänt vid nåt underhåll eller installation.
 
Kan man "hålla emot" jfb medans man värmer upp värmeelementet i hopp om att det torkar ur?
 
tommib
Nej. Vippan bara en visuell indikering och ett sätt att återställa mekanismen. Både JFB och dvärgbrytare är konstruerade för att bryta även om vippan hålls fast (i normala fall, jag känner inte till något fall där det inte är så)
 
  • Gilla
Skysodan och 1 till
  • Laddar…
tommib skrev:
Nej. Vippan bara en visuell indikering och ett sätt att återställa mekanismen. Både JFB och dvärgbrytare är konstruerade för att bryta även om vippan hålls fast (i normala fall, jag känner inte till något fall där det inte är så)
Det är garanterat ett konstruktionskrav för att kunna godkänna produkten. Allt annat hade varit farligt.
 
  • Gilla
Skysodan
  • Laddar…
Men om elementet är upphängt i gummibussningar. Har elementets hölje verkligen kontakt med jord då?
 
Elementet ska ju inte ha det ;) Men av nån anledning så har det det... kanske ligger vatten eller dam innuti röret tänker jag som leder över... får nog skruva loss det och kolla
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.