Efter chatt med IKEA så visade sig att elektriker ljög om våra uttag vi köpte från IKEA, han sa dessa är till USB laddare bara och vi behöver av honom köpa hörnuttag. IKEA sa vi behöver 2 st http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/70232959/ och vi blev glada då dem inte kommer synas osv. Men nu chattade jag med IKEA och de säger att det går ansluta vad man vill samt USB uttag. Så ännu en sak att tvivla på med denna elektriker, ikväll kommer en annan elektriker.
 
Ikeas vägguttag som du länkar till är tänkt att användas tillsammans med deras belysningsramp. Om du inte har denna (Utrusta) så är nog inte uttaget så lämpligt.
Då kan ett vanligt uttag vara korrekt att använda.
 
Mikael_L
Precis så. De där uttagen är godkända för att ansluta vad som helst (som man normalt har i ett bostadskök åtminstone).

Jag har satt upp ett antal sådana i olika kök. Lite pillriga att hålla på med, har nästan fått hjärnblödning ibland.
Men efter ett par tre installationer får man upp erfarenheten en hel del, och de blir till sist ganska bra att jobba med.

Elektrikern får dock inte missa var strömmatningen ska in, den måste komma ner bakom skåpet (eller ut från väggen väldigt exakt) ganska precis 2 cm ifrån det vänstraste väggskåpet vänstra sida. Och det gäller att de som bygger ihop stommarna inte sätter stödklacken precis där.
 
E etompau skrev:
Ikeas vägguttag som du länkar till är tänkt att användas tillsammans med deras belysningsramp. Om du inte har denna (Utrusta) så är nog inte uttaget så lämpligt.
Då kan ett vanligt uttag vara korrekt att använda.
Jo vi har hela paketet från IKEA
 
Mikael_L
E etompau skrev:
Ikeas vägguttag som du länkar till är tänkt att användas tillsammans med deras belysningsramp. Om du inte har denna (Utrusta) så är nog inte uttaget så lämpligt.
Då kan ett vanligt uttag vara korrekt att använda.
Uttaget blir inte direkt mer olämpligt att använda för det.

Men jag håller med dig på sätt och vis. Finessen med utrusta är hela systemet.
Ska det bara vara ett uttag, inte belysningen så skulle jag personligen hellre valt en vanlig hörnbox i mitt eget kök, utav flera anledningar.
Men det hindrar inte mig att från att installera bara ett utrusta-uttag om kunden vill.

Och förresten, nu när jag tänker efter, det går inte att installera endast ett utrusta-uttag, då anslutningsdelen har belysning, man måste alltid börja med anslutningsdelen (som ikea kallar strömförsörjning).
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Precis så. De där uttagen är godkända för att ansluta vad som helst (som man normalt har i ett bostadskök åtminstone).

Jag har satt upp ett antal sådana i olika kök. Lite pillriga att hålla på med, har nästan fått hjärnblödning ibland.
Men efter ett par tre installationer får man upp erfarenheten en hel del, och de blir till sist ganska bra att jobba med.

Elektrikern får dock inte missa var strömmatningen ska in, den måste komma ner bakom skåpet (eller ut från väggen väldigt exakt) ganska precis 2 cm ifrån det vänstraste väggskåpet vänstra sida. Och det gäller att de som bygger ihop stommarna inte sätter stödklacken precis där.
Förstår inte riktigt detta, jag har rena väggar idag och tänkte att elektriker borde komma då och göra nåt innan jag sätter upp gips, men hur ska jag veta vad han vill ha och hur ska han veta var mina skåp ska sitta, vet inte det själv ens ännu då köket kommer hem idag.
 
Fairlane
Oavsett vilket uttag som skall användas och vilken elektriker som skall montera så är JFB lämpligt. Gör som Mikael och Bosse föreslår och ta en bild på det du har så kan de tipsa om ifall den räcker eller behöver bytas.
Är den 2-polig så räcker den inte (tolkar jag det som), men att 25A inte skulle räcka i en lägenhet på 75 kvm har jag mycket svårt att tro.
 
Mikael_L
P promo skrev:
Förstår inte riktigt detta, jag har rena väggar idag och tänkte att elektriker borde komma då och göra nåt innan jag sätter upp gips, men hur ska jag veta vad han vill ha och hur ska han veta var mina skåp ska sitta, vet inte det själv ens ännu då köket kommer hem idag.
Har du inte en färdig IKEA köksritning?

Det är synd. Själv har jag alltid haft en sådan när jag dragit elen till ett nytt IKEA-kök.
Då har jag gått benhårt efter måtten på ritningen, och sen följer snickarna också ritningen så blir det perfekt sen.

IKEA metod-kök och om man använder montage-skenorna, är nästan en dröm för oss elektriker.
Med användandet av montageskenor så får vi 10mm utrymme för kablar bakom skåpstommar. Brukar inte behöva spåra alls i några väggar, alternativt mycket lite.
Guld värt om det är betongväggar.

Jag brukar komma tre gånger.
1. River ner all gammal el, planering, ev fixar eller förbereder nya matningar.
- Nu kan snickarna riva gamla köket
2. Drar ev nya matningar från elcentral, drar alla kablar på de nu rena väggarna. Förbereder spismatning osv.
- Snickarna monterar köket, ev kakel osv.
3. Komplettering, dvs sätter upp alla uttag, belysning, kopplar in spis, häll, ugn, micro DM osv.

Vill det sig bra kan ett helt kök klara sig på ca 10 timmar arbetstid för elektrikern.
Men visst kan det ta betydligt längre också. Jag brukar ligga på något mellan 10 och 20 timmar, det är ju trots allt tre resor också. Det som brukar krångla mest till tidsmässigt är om det behövs nya gruppledningar ifrån elcentralen (som regel i äldre hus) som är knöligt att få fram.

10 timmar blir det endast ifall det redan finns tillräckligt med strömmatningar fram, jag inte behöver sätta in JFB och/eller extra säkring till ugnen, ritningarna inte är fel (de är de ju ibland) osv.
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Har du inte en färdig IKEA köksritning?

Det är synd. Själv har jag alltid haft en sådan när jag dragit elen till ett nytt IKEA-kök.
Då har jag gått benhårt efter måtten på ritningen, och sen följer snickarna också ritningen så blir det perfekt sen.

IKEA metod-kök och om man använder montage-skenorna, är nästan en dröm för oss elektriker.
Med användandet av montageskenor så får vi 10mm utrymme för kablar bakom skåpstommar. Brukar inte behöva spåra alls i några väggar, alternativt mycket lite.
Guld värt om det är betongväggar.

Jag brukar komma tre gånger.
1. River ner all gammal el, planering, ev fixar eller förbereder nya matningar.
- Nu kan snickarna riva gamla köket
2. Drar ev nya matningar från elcentral, drar alla kablar på de nu rena väggarna. Förbereder spismatning osv.
- Snickarna monterar köket, ev kakel osv.
3. Komplettering, dvs sätter upp alla uttag, belysning, kopplar in spis, häll, ugn, micro DM osv.

Vill det sig bra kan ett helt kök klara sig på ca 10 timmar arbetstid för elektrikern.
Men visst kan det ta betydligt längre också. Jag brukar ligga på något mellan 10 och 20 timmar, det är ju trots allt tre resor också. Det som brukar krångla mest till tidsmässigt är om det behövs nya gruppledningar ifrån elcentralen (som regel i äldre hus) som är knöligt att få fram.

10 timmar blir det endast ifall det redan finns tillräckligt med strömmatningar fram, jag inte behöver sätta in JFB och/eller extra säkring till ugnen, ritningarna inte är fel (de är de ju ibland) osv.
Jo vi har ritning, så den ska elektriker ha och gå efter och sedan sätter jag upp gips och kök själv, och sedan kommer elektiker igen och kopplar in allt? dvs om allt går bra från början.
 
Mikael_L
Sätter ni upp köket med monteringsskenor (det vanligaste) så tror jag att ni kan(/bör) gipsa innan elektrikern.
Men visst, hen kanske vill passa på och få in några nya matningar innan det gipsas.

Jag tror det är bäst att den som ska göra det får kolla och bestämma hur hen vill ha det.
 
så här ser det ut, 25A, räcker inte detta till kök också?
 
  • En 25A säkringsautomat av märket Hager i en elcentral, tänkt för användning i kök.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Så länge dina huvudsäkringar är max 25A så är den som sitter ok.
Du bör verifiera att den där jordfelsbrytaren skyddar hela centralen, inte bara t.ex badrum. Annars behöver den kopplas om.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
alm82 Andreas La Motte skrev:
Så länge dina huvudsäkringar är max 25A så är den som sitter ok.
Du bör verifiera att den där jordfelsbrytaren skyddar hela centralen, inte bara t.ex badrum. Annars behöver den kopplas om.
Har äldre proppskåp med säkringar på 15A och för spis 16A, om det är det du menar?
 
Jag menar dina tre huvudsäkringar som oftast sitter vid elmätaren.
 
se bilderna, finns ingen info vad jag kan se eller så är jag bara ute o cyklar.
 
  • Elcentral med säkringar och fördelningsstavar, ingen specifik modellinformation synlig.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En förteckning av grupper från ASEA och instruktioner för växelström på en vit notistavla.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.