fredri_k fredri_k skrev:
Tack för tips, jag kan ha snurrat till det lite, gick in på wallbox pulsar installation, den verkar inte ha det inbyggda DC skyddet, men Plus varianten som jag har är utrustad med DC skydd..

Då tolkar jag det som du, att det räcker med en Typ A jordfelsbrytare .. Eller ska man för säkerhets skull köpa en B ändå. Tydligen ska en röd lampa lysa på laddaren om det detekteras likström ut från bilen, jag antar att laddaren ”klipper” den strömmen då innan det far vidare tillbaks in mot befintligt jordfelsbrytare / hus då?!
Gå på en A. En B kommer inte att skydda dig något mer.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg och 2 till
  • Laddar…
fredri_k fredri_k skrev:
Nu när jag fått fram manual för ”rätt laddare” jag har så räcker det förvisso med en vanlig JFB. Eller behöva det ingen jfb alls före laddboxen när den har en typ B integrerad?

Tänker lite hängslen o livrem !? Bifogar bild på specifikationen för laddaren.[bild]
Hej Fredrik
Har du talat med kundsupport – 010 888 70 24, gällande jordfelsbrytaren som finns i deras produkt?
Ska själv få samma laddbox monterad snart och som jag förstår det så har ju den en jordfelsbrytare typ B.
"Integrerad jordfelsbrytare av typ B
(DC-skydd 6ma)"
Hur har din elektriker gjort vid installation?
 
E El-Löken66 skrev:
jag vet inte var han får dessa ifrån.
Haha, kanske den nya katalysatorn. Sno JFB-B hos solelsägare nattetid då anläggningen ändå är rätt så strömlös.
 
D Davidofsweden skrev:
Hej Fredrik
Har du talat med kundsupport – 010 888 70 24, gällande jordfelsbrytaren som finns i deras produkt?
Ska själv få samma laddbox monterad snart och som jag förstår det så har ju den en jordfelsbrytare typ B.
"Integrerad jordfelsbrytare av typ B
(DC-skydd 6ma)"
Hur har din elektriker gjort vid installation?
Den har inbyggt DC jordfelsskydd, inte jordfelsbrytare. Den måste ha en egen JFB, men det räcker med typ A.
 
fredri_k
T tompaah7503 skrev:
Haha, kanske den nya katalysatorn. Sno JFB-B hos solelsägare nattetid då anläggningen ändå är rätt så strömlös.
det blev en typ A jfb utöver den inbyggda.
 
  • Gilla
tompaah7503
  • Laddar…
fredri_k
W Wihlborg skrev:
Den har inbyggt DC jordfelsskydd, inte jordfelsbrytare. Den måste ha en egen JFB, men det räcker med typ A.
japp kundtjänst gav svar typ A räcker.
 
fredri_k fredri_k skrev:
Jag fick till svar av honom att de var ”skrotade” från mobila produkter som gått cirka 150h men de var ungefär 5år..
Någon som handlat denna på Blocket och vet att det inte är bluff?

/Mattias
 
N Nalleboda skrev:
Någon som handlat denna på Blocket och vet att det inte är bluff?
Jag fick hem en, har inte installerat den än så kan inte ge något omdöme om dess funktion men den var väldigt fräschi skicket.
 
  • Gilla
Nalleboda
  • Laddar…
Jag köpte 3 st. Ej ännu i bruk.
 
  • Gilla
Nalleboda
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.