fredri_k
Typ B jordfelsbrytare från CHINT, 63A 30mA 3P (4-Pol) för 1580 kr, CE-märkt, tillgänglig på Energibutiken. Hager jordfelsbrytare typ B för elbilsladdning, vit, fyra poler, 40A, med prisinformation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
GEYA Type B jordfelsbrytare annonserad på Alibaba med priser och specifikationer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Blev glad när jag fick en gratis laddbox till elbilen (wallbox pulsar plus). Dessvärre har inte denna laddbox inbyggd jordfelsbrytare. När jag nu läser så kräver den en jordfelsbrytare av typ B - de klarar lite mer olika slags läckströmmar. Det blev för övrigt lagkrav på typ B sedan 2017 med på laddboxar, antingen inbyggda eller inkopplat före laddbox.

sonderade marknaden lite då elektrikern hade hutlöst pris på ”jordfelsbrytaren” men fann själv att dessa typ B är riktigt dyra i inköp. Men att lägga mer i pengar på jordfelsbrytaren än vad en ny laddbox med inbyggd sådan känns ju vansinnigt.

Här kommer 3 exempel, den för 1580:- är ce godkänd och allt, sen har jag ingen erfarenhet av märket / butiken. Sen finns chansningen från alibaba utan CE märkning.. och premium hager till det facila priset 12500:-

jag är spontant sugen på den för 1580:- som även elektriker har godkänt för installation om jag köper.

några andra tips o tankar kring detta ?
 
fredri_k
A A.G skrev:
[länk]
Den du länkar till är tyvärr en typ A. Den tar inte alla läckströmmar (tyvärr) som krävs för Elbilsladdning..
 
E
Denna ständiga fråga. Behövs typ B och varför.
Det finns ju en herre från Partille som säljer billigt. Schneider Electric jordfelsbrytare typ B med teknisk specifikation på etiketten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ser inte riktigt ut som på bilden och jag vet inte var han får dessa ifrån.

Rogy kostar ungefär lika som Chint:
Jordfelsbrytare typ B, vit och grå, med märkningar och anslutningsterminaler.

Men du kan ju be elektrikern funktionsprova den med sin installations testare när den är på plats.
 
fredri_k
Vad är det för herre från Partille som säljer? Hittade den du nämner på byggel.se nu. Sen vet jag inget om detta märke heller.
 
Redigerat:
Jag skulle säga att den inte behöver mer än en JFB 25A 30mA typ A.

Enligt spec har den DC jordfels detektering inbyggt.

Skärmdump av Pulsar Plus laddstationsinformation som visar specifikationer såsom dimensioner och DC jordfelsdetektering.
 
E
fredri_k fredri_k skrev:
Vad är det för herre från Partille som säljer? Hittade den du nämner på byggel.se nu. Sen vet jag inget om detta märke heller.
Inlägg #4
Klicka på bilderna.
 
Redigerat:
  • Gilla
fredri_k
  • Laddar…
E El-Löken66 skrev:
Inlägg #4
Du får nog vara lite tydligare än så för det inlägget är uppmynningen till frågan...
 
fredri_k
E El-Löken66 skrev:
Inlägg #4
Klicka på bilderna.
Nu förstod jag! Tack, den ser ju vettig ut
 
fredri_k
R Robert-san01 skrev:
Jag skulle säga att den inte behöver mer än en JFB 25A 30mA typ A.

Enligt spec har den DC jordfels detektering inbyggt.

[bild]
Tack för tips, jag kan ha snurrat till det lite, gick in på wallbox pulsar installation, den verkar inte ha det inbyggda DC skyddet, men Plus varianten som jag har är utrustad med DC skydd..

Då tolkar jag det som du, att det räcker med en Typ A jordfelsbrytare .. Eller ska man för säkerhets skull köpa en B ändå. Tydligen ska en röd lampa lysa på laddaren om det detekteras likström ut från bilen, jag antar att laddaren ”klipper” den strömmen då innan det far vidare tillbaks in mot befintligt jordfelsbrytare / hus då?!
 
F
E El-Löken66 skrev:
Denna ständiga fråga. Behövs typ B och varför.
Det finns ju en herre från Partille som säljer billigt. [bild]
Ser inte riktigt ut som på bilden och jag vet inte var han får dessa ifrån.

Rogy kostar ungefär lika som Chint:
[bild]

Men du kan ju be elektrikern funktionsprova den med sin installations testare när den är på plats.
Man kan ju fundera på hur han kan sälja dessa för 500kr? Nån elektriker med inloggning och fulla rabatter kan ju kolla på sina grossister vad dom får betala för en sådan.
 
fredri_k
Nu när jag fått fram manual för ”rätt laddare” jag har så räcker det förvisso med en vanlig JFB. Eller behöva det ingen jfb alls före laddboxen när den har en typ B integrerad?

Tänker lite hängslen o livrem !? Bifogar bild på specifikationen för laddaren. Specifikationslista för Pulsar Plus elbilladdare med markering kring integrerad jordfelsbrytare av typ B och appkontroll.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Nu hittar jag inte den i Sverige MEN för det priset bör man nog ta sig en funderare om det är stöldgods. Det billigaste jag kan hitta kostar ca 2000:-
 
fredri_k
E elmont skrev:
Nu hittar jag inte den i Sverige MEN för det priset bör man nog ta sig en funderare om det är stöldgods. Det billigaste jag kan hitta kostar ca 2000:-
Jag fick till svar av honom att de var ”skrotade” från mobila produkter som gått cirka 150h men de var ungefär 5år..
 
E
De på blocket är av en modell som utgått men jag vet ej anledning.

Uppföljaren kostaren det tio dubbla ny. Schneider Electric residual current circuit breaker, 4 poles, 40 A, type B, 30 mA, utgången modell.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Någon kanske vet ner om detta, men gamla modellen verkar bara 100A märkström finnas kvar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.