Excel
Jag kommer inte grotta i detta mer, jag kommer köpa en ny stolpe och ta hit en elektriker som får felsöka och koppla in stolpen.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Excel
Då var den nya stolpen beställd, jag kommer gjuta ett ordentligt betongfundament. Jag har 30mm PEM hemma och jag tänkte låta kabeln gå via pemröret genom fundamentet. Är det en ok ide eller inte? Eller ska det vara ett annat rör?
 
tommib
För just starkström i mark så är det 50mm (eller grövre) gulrör som gäller. Just detta skulle jag inte fuska med, ens om jag hade gratis PEM-slang.

Om du menar just genom fundamentet så går det väl an, tänk på då att dra två (eller flera) så att du kan gå ut och fortsätta till nästa stolpe.
 
  • Gilla
Excel
  • Laddar…
Excel
tommib skrev:
För just starkström i mark så är det 50mm (eller grövre) gulrör som gäller. Just detta skulle jag inte fuska med, ens om jag hade gratis PEM-slang.

Om du menar just genom fundamentet så går det väl an, tänk på då att dra två (eller flera) så att du kan gå ut och fortsätta till nästa stolpe.
Ja det är bara genom fundamentet. Och det blir två rör en in och en ut.
 
I fundamentet räcker 30 mm slang gått och väl. Det finnś en variant som är avsedd för ingjutning..
 
Excel
Då var det klart.

Ny utomhusbelysning (skyddsjordad)

Felet också lokaliserat, man hade lagt N på skyddsjord i elcentralen i garaget, detta eftersom JFB i garaget inte skulle lösa.

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Var det denna JFB du fick installerad i inlägg #1?
Var det N i gruppledningen till utebelysningen som lagts på PE? Ja då löser ju JFBn. Vad menar du med att den inte skulle lösa?
 
Excel
JFB i hus nyinstallerad, JFB i garage gammal. Matning sker från huset. N i gruppledningen gick mot skyddsjorden i garaget. Elektrikern förklarade att det var ett hemmapul och att man kopplat N mot skyddsjord i elskåpet i garaget. Annars skulle JFB löst i garaget.

Gissningsvis gjordes detta i samband med garaget byggdes (ca 15 år efter huset byggdes)

Nu sker matningen via garage istället och vi kopplade en en nexapuck som jag kan styra med soluppgång/solnedgång.

Trappfunktionen togs bort.
 
  • Gilla
Müssli
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.