A
K ks63252 skrev:
Hej!
Jag har en Bosch tvättmaskin som helt plötsligt skjuter JFB. Maskinen är ca 5 år och visst kanske det är dax att byta den men om den går att laga vill jag göra ett försök.

Jag demonterade bakstycket och har testat att ta bort fas och nolla från värmaren. Detta resulterade i att maskinen gick att starta! Kanske nått jordfel på värmaren då men hur mäter jag upp den?

Mellan fas och nolla är det 26 ohm.

Tack på förhand
bara byt det är inget snack
 
A
K ks63252 skrev:
Räcker att man vrider på tvättmaskinen till "On" så skjuter jfb. Tirde ju inte ha med värmen att göra då.
jo beroende på hur fas och nolla är anslutna
 
A
K ks63252 skrev:
Ok vad bra isf! Kan du utveckla? Egen erfarenhet?
"Skiten"på elementet verkar vara nått som sitter på från början och ser ut så efter ett antal år uppenbarligen. Men hur gör det att kortslutning uppstår?
nej men skador på röret
så att fukt kommer in alternativt överhettning
 
A
K ks63252 skrev:
Tack för ett bra svar
Då är frågan vart man köper en värmare?
bosch e-shop slå bara in maskinens E-nr
snabbast och billigast
 
Se upp för jordfelsnisse så här runt!
 
A
Ulltand Ulltand skrev:
Se upp för jordfelsnisse så här runt!
?
Du är otydlig!
Är ditt munskydd i vägen?
 
  • Haha
Leif i Skåne
  • Laddar…
O OTGI skrev:
Testa att byta resistansläget på multimetern. Om jag kommer ihåg rätt så täcker bara 200Ohms läget upp till just 200 ohm. Testa ett eller två hack högre.

Jag är inte säker på när jordfelsbrytaren går, men 10-30 mA tror jag en elektriker nämnde för mig. Räkna baklänges med matningens spänning enligt ohms lag så kan du veta vilken resistans det skulle krävas för att lösa jordfelsbrytaren. Lycka till
Bra tips! Det visade sig ge utslag på de högre lägena :)
 
Problemet löst! Elementet är bytt och tvättmaskinen fungerar finfint! Tack alla för hjälp :)
 
  • Gammalt och nytt tvättmaskinselement bredvid varandra på en handduk.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En välfungerande Bosch tvättmaskin med digital display som visar 0:05 och rena strumpor på toppen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Dowser4711 och 8 till
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.