Linjemontoren skrev:
Jag fick rätt när jag upptäckte att det satt en jfb i centralen men denne var inte inkopplad, utan bara satt där och var "på". När jag skulle testa den upptäckte jag då att den inte ens var inkopplad, men säljaren stod elektrikerkostnader+all ev. felsökning om det skulle finnas något fel
När och i vilken domstol var denna process? Brukar ha rätt bra koll på de flesta utlåtanden, nu är det lite knapphändig info men minns inte att jag läst denna tvist och utfallet.

Eller menar du att ni förlikade som i att du fick rätt?

MVH Lorant
 
Har skrivit på papper och i besiktningen står det att jordfelsbrytare finns. Två hantverkare har dock inte hittat någon jordfelsbrytare. Vem står för en sådan sak?
 
Du får ge (mycket) mer detaljer. Vems besiktning?
 
hempularen skrev:
Du får ge (mycket) mer detaljer. Vems besiktning?
Anticimex genom mäklaren.
I princip är det granskat på papper som saknas i verkligheten.
 
Är det säljaren som betalade besiktningen?
Eller var det du som betalade besiktningen?

Elen brukar oftast vara exkluderad vanliga besiktningar.

Var i besiktningsprotokollet står det att det finns FJB? Står det ihop med badrum så kan JFBn vara integrerad i ett uttag.
 
Men du måste beskriva situationen mycket fylligare. Saker som är av intresse är:
Vem anlitade bes. mannen. När utfördes besiktningen, när skrev du på, har du slutfört affären, När upptäcktes "felet", varför upptäcktes det.

Och så fyll i, hur tittade du själv på huset osv.

För att få en uppfattning om situationen så behöver vi en Uppsats från dig.
 
Redigerat:
Om vi gissar på "worst case" här, Bes. med Anticimex, via mäklare.

Det tolkar jag som att det är säljaren som betalat besiktningen, och därmed är den som har avtal med bes. mannen. Du har inget avtal med bes. mannen, därmed är Anticimex inte ansvarigt inför dig.

Du har inte uppfyllt din undersökningsplikt.

och om vi antar att felet med saknad jordfelsbrytare hade gått att upptäcka före besiktningen. Då är det inget dolt fel, dvs, säljaren är inte ansvarig.

Men det finns en mängd varianter på säljare besiktningar. Du måste titta på vad som står i köpeavtalet,. och i ev. andra handlingar du fått från säljare, mäklare och besiktningsman. Det finns varianter på avtasl där besiktningsmannen även blir ansvarig inför köparen.
 
hempularen skrev:
Om vi gissar på "worst case" här, Bes. med Anticimex, via mäklare.

Det tolkar jag som att det är säljaren som betalat besiktningen, och därmed är den som har avtal med bes. mannen. Du har inget avtal med bes. mannen, därmed är Anticimex inte ansvarigt inför dig.

Du har inte uppfyllt din undersökningsplikt.

och om vi antar att felet med saknad jordfelsbrytare hade gått att upptäcka före besiktningen. Då är det inget dolt fel, dvs, säljaren är inte ansvarig.

Men det finns en mängd varianter på säljare besiktningar. Du måste titta på vad som står i köpeavtalet,. och i ev. andra handlingar du fått från säljare, mäklare och besiktningsman. Det finns varianter på avtasl där besiktningsmannen även blir ansvarig inför köparen.
Ok en mindre uppsats. Säljaren har dolda fel försäkring. Säljaren har genom mäklaren beställt besiktning som var allmänn på visningen. I bes.proto står det under allmänt invändigt rubriken att gruppförteckning saknas, jfb finns vid Elskåpet. Elskåpet där den saknade jordfelsbrytare ska finnas har jag gått förbi och även slängt ett öga på utan att upptäcka.

Vi har fått en nyckel men har inte tillträde och hantverkare som ska lägga offert på badrum upptäckte det.

Avtalet nämner besiktningsprotokollet som en bifogad handling. Skick enligt kontraktskrivningsdatum gäller.
 
Finns det bara en elcentral?
Vad är det för typ av elcentral?
Vad finns det för utrustning runt elcentralen?
Kan du lägga upp en bild över elcentralen och området runt omkring?

Med elskåpet så kanske det menas mätarskåpet där elmätaren sitter, det kan sitta JFB där. Den kan täcka all el efter mätaren eller så kan den täcker ett enda motoruttag som kan sitta i mätarskåpet.
 
Mikael_L
Syren243 skrev:
Har skrivit på papper och i besiktningen står det att jordfelsbrytare finns. Två hantverkare har dock inte hittat någon jordfelsbrytare. Vem står för en sådan sak?
Du.
(iom att det inte är du som köpt besiktningen)

Ska du göra om badrummet?
 
Naja.. Nu blir det komplicerat. Iom. att protokollet är bifogat avtalet så kan man ev. se det som en utfästelse om att jordfelsbrytare finns. OM säljaren ger en utfästelse och OM den är tillräckligt specifik ("Taket är renoverat" är inte en specifik utfästelse). Då kan utfästelsen minska din undersökningsplikt som köpare.

Här är då två problem med "utfästelsen" dels om den är tillräckligt specifik. Dels att den minskar din undersökningsplikt, de tar inte bort den helt. IOM att jfr ev. saknas helt så hade det varit väldigt enkelt att upptäcka att detta stämmer inte.

Som sagt, det kan bli en knepig avvägning. Tycker absolut att du har underlag att kräva säljaren på åtgärd, men du skall nog inte driva det formellt. Du har väldigt svaga kort.

Sedan beror det på vad som är sagt om besiktningen, det förekommer avtal där säljarbesiktningen "övergår" till köparen, dvs. bes. mannen blir ansvarig inför dig också. Men det måste i så fall framgå av avtal. Ex. sv. fastighetsförmedling. har oftast (alltid ?) ett sådant upplägg.
 
Mikael_L
Nej, det är inte komplicerat. Du skriver det ju själv medan du försöker få det komplicerat.

Det är hur man än vrider och vänder på det alldeles för svagt case för att ens orka börja skriva det första brevet om det.
Ta dit en elektriker som får slänga dit en JFB för ett par lusentappar, och så är det bra med det.



Det enda som möjligen varit tillräckligt starkt hade varit att sätta dit besiktningsmannen för felaktighet i besiktningen. Men troligen står det uppdragsbeskrivningen att elen inte ingår, och då går han fri, även om det råkar stå något om detta i protokollet. Men i detta fall är det ju ännu enklare, TS är inte beställare av besiktningen och därmed har bes.mannen inget ansvar gentemot TS.


Beställ nu en elektriker i veckan, så ni snart kan börja njuta av ert nya hus.
 
O
hempularen skrev:
Naja.. Nu blir det komplicerat. Iom. att protokollet är bifogat avtalet så kan man ev. se det som en utfästelse om att jordfelsbrytare finns. OM säljaren ger en utfästelse och OM den är tillräckligt specifik ("Taket är renoverat" är inte en specifik utfästelse). Då kan utfästelsen minska din undersökningsplikt som köpare.

Här är då två problem med "utfästelsen" dels om den är tillräckligt specifik. Dels att den minskar din undersökningsplikt, de tar inte bort den helt. IOM att jfr ev. saknas helt så hade det varit väldigt enkelt att upptäcka att detta stämmer inte.

Som sagt, det kan bli en knepig avvägning. Tycker absolut att du har underlag att kräva säljaren på åtgärd, men du skall nog inte driva det formellt. Du har väldigt svaga kort.

Sedan beror det på vad som är sagt om besiktningen, det förekommer avtal där säljarbesiktningen "övergår" till köparen, dvs. bes. mannen blir ansvarig inför dig också. Men det måste i så fall framgå av avtal. Ex. sv. fastighetsförmedling. har oftast (alltid ?) ett sådant upplägg.
Nja.. Jag är inte lika övertygad om att det finns underlag att kräva säljaren på kostnaden för JFB. Det är inte säljaren som kommit med en utfästelse, det är besiktningsmannen. Att besiktningsprotokollet finns med i avtalet tror jag inte har så stor betydelse, att det skall räknas som en utfästelse från säljaren.
 
O
Att en JFB finns eller inte finns kommer aldrig att bli ett dolt fel. Det är väldigt enkelt att kontrollera.
Kostnaden att installera en JFB brukar inte bli många kronor. Så att bråka om en sådan sak skulle jag inte ens fundera på.
 
Marklund skrev:
Som sagt så är det oerhört svårt att få grepp om vad som säkrar vad, eftersom uppmärkningen är obefintlig. Den nuvarande elektrikern har efter en dag i huset fortfarande inte full insikt i hur det hela är upplagt.
I vårt hus var centralerna i princip omärkta också, och gruppförteckning saknades. Detta trots att ingen hempulat i centralen. Så det är inget konstigt i ett "begagnat" hus. Dessutom är det inte svårt att se innan, och inte så svårt att lösa:
Lägg en timme en lördageftermiddag och skruva ur och i (eller slå av, om du har dvärgar) dem en efter en, kolla vad som fungerar och inte och märk upp själv. Problemet löst !

Sedan är jag inte helt säker på att JFB krävdes för elektrisk golvvärme 1996. Jag borde veta, eftersom jag gjorde en badrumsrenovering med just elektrisk golvvärme 1997. Minns att det var tätskiktskrav och golvvärmen läggs ju vanligen under/utanför den fuktiga zonen och inte på något sätt åtkomlig för vare sig fukt eller ännu mindre beröring. Å andra sidan satte jag in JFB i alla fall då, av andra skäl, så det var en icke-fråga.

Men istället för att bli upprörd - detta är inget dolt fel och huset ditt verkar inte vara jättenytt. Lägg krutet på att rycka upp elstatusen, oavsett vem som har gjort det (det finns klantiga elektriker också). Det kommer kosta mindre kraft, tid och kanske också pengar än att leta syndabockar....
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.