Undrar om jorden är rätt kopplat. Går mot jordfelsbrytaren. Neutralledaren är inte kopplad alls. Detta är en undercentral för poolteknikrummet. Huvudcentralen är kopplad med N-ledaren mot jordfelsbrytaren och jorden separat.
 
  • Elskåp med säkerhetsbrytare, jordfelsbrytare och automatsäkringar mot en betongvägg, installationsarbete pågår.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
H
Jorden ska inte ha något med jordfelsbrytaren att göra. Har du kopplat det där själv så föreslår jag att du kontaktar en elektriker istället.
 
Ser inte ut att vara färdig kopplat. Den är inte kopplad till matning?

Om den skall matas med 10kvmm kabel så kan det vara rätt (osannolikt).

Men vad handlar det om, hempul eller pågående elektrikerarbete.
 
  • Gilla
MA.SP och 1 till
  • Laddar…
H halj skrev:
Jorden ska inte ha något med jordfelsbrytaren att göra. Har du kopplat det där själv så föreslår jag att du kontaktar en elektriker istället.
Det var en behörig elektriker som kopplat detta.
 
H hempularen skrev:
Ser inte ut att vara färdig kopplat. Den är inte kopplad till matning?

Om den skall matas med 10kvmm kabel så kan det vara rätt (osannolikt).

Men vad handlar det om, hempul eller pågående elektrikerarbete.
Det är förberett för anslutning av poolteknik. Just nu är det inkommande kabel från huvudcentral som är installerad. Behörig firma som gjort det.
 
Jo, OM detta är vore en inkoppling med PEN ledare, kombinerad jord och neutral, så vore det (någorlunda) korrekt. Om man förstorar bilden så ser det ut att gå en gröngul från jfb neutral till neutralplinten.

Men kombinerad pe och N kräver att PEN ledaren är minst 10 kvmm, oavsett hur låg matningen är.

Vad är förutsättningarna, har det fnnits en central där tidigare som matats med den här kabeln?

Kravet på 10 kvmm PEN infördes i "modern tid" för kanske 20 - 30 år sedan. Om det finns kablar med PEN installerade som är äldre än så, så kan man fortsätta använda dem.

Som ett mindre fel, så är det fel färger på trådarna för N. De får inte vara gröngula, för det är INTE skyddsjord. Att missbruka gröngul till annat är egentligen ett extremt grovt fel, färgen är helig. Men här är funktionen för trådarna ändå väldigt tydlig inom det begränsade utrymmet.
 
Hej. Fanns inget innan. Matningskabel och central installerat 2 veckor sen. I samband med byte av hela elcentralen. Så helt nytt här. Men om det verkar någorlunda rätt med kombinerat N och PE kan man då koppla in uttag och pump med tre fas som vanligt? Dvs N mot N och PE mot PE?
 
Det är alltså inte ok om PE också används som N neutralledare till huvudcentralen eftersom den inte är på 10 mm² och då inte får användas som PEN-ledare. Inkommande N från huvudcentralen ska kopplas till jordfelsbrytarens N och från den andra N på jfb till nollplinten. Sedan måste man försäkra sig om att det är rätt kopplat i huvudcentralen, kan vara hur fel som helst där.
 
  • Gilla
hempularen
  • Laddar…
OM det är kopplat som jag tycker det ser ut på bilden. Med en tråd från jfb till neutralplinten ( MÅSTE kontrolleras) så fungerar det troligen (vi vet inte hur det ser ut i matande ände) rent elektriskt, funktionellt. Men det är inte säkert. Jag skulle inte ens stoppa ned stortån i en pool med den elkopplingen.
 
Du bör kontakta elfirman som gjort detta och få dem att förstå att deras elektriker behöver utbildas.
Eller så anmäler du dem till elsäkerhetsverket direkt.
Du ska inte koppla in någonting till denna central förrän den är korrigerad.
 
  • Gilla
Müssli och 6 till
  • Laddar…
Som sagt ring och "klaga", helt otroligt att en yrkesman har utfört arbetet. Den som kopplat förstår inte riktigt hur det ska vara.
 
  • Gilla
Müssli och 1 till
  • Laddar…
A AlexF67 skrev:
Undrar om jorden är rätt kopplat. Går mot jordfelsbrytaren. Neutralledaren är inte kopplad alls. Detta är en undercentral för poolteknikrummet. Huvudcentralen är kopplad med N-ledaren mot jordfelsbrytaren och jorden separat.
Inkommande Neutral ledare in på jordfelsbrytaren och sedan ut från jordfelsbrytaren upp till blå fördelningsplint.

PEN-ledare utesluter jag då det ser ut på bilden att vara en 5-ledare. Så Nollan och Jord kan kopplas samman i matande ände och fördelas i ”nya” centralen.

Man använder gärna blå kabel till och från jordfelsbrytare även då det är matande PEN-ledare till centralen för att inte förväxla med skyddsjord.
 
Ursäkta om jag är petig här:
MBL19 MBL19 skrev:
Inkommande Neutral ledare in på jordfelsbrytaren och sedan ut från jordfelsbrytaren upp till blå fördelningsplint.
Ja, om centralen matas med TN-S så stämmer det. Vi har dock inte berört den frågan, alltså hur kabeln är inkopplad i matande elcentral. TS skriver något i #1 som är låter väldigt fel ("N-ledaren mot jordfelsbrytaren..."). Så det behöver kontrolleras.
MBL19 MBL19 skrev:
PEN-ledare utesluter jag då det ser ut på bilden att vara en 5-ledare. Så Nollan och Jord kan kopplas samman i matande ände och fördelas i ”nya” centralen.
Du menar nog inte bokstavligen så, men kan kopplar aldrig samman N- och PE-ledarna i matande punkt. De ska ha varsin egen klämma, inte sitta under samma klämma. N-ledaren kan utgå ifrån PE-plinten, eller om det finns en N-plint före JFBn i centralen så kan den användas.
MBL19 MBL19 skrev:
Man använder gärna blå kabel till och från jordfelsbrytare även då det är matande PEN-ledare till centralen för att inte förväxla med skyddsjord.
Man ska alltid använda blå färg till och från JFBn eftersom det är en neutralledare. I något udda fall kanske man vill använda N-terminalen på JFBns ingång som PEN-plint och dra en PEN-ledare dit, men det vill jag inte se.
 
  • Gilla
tommib och 1 till
  • Laddar…
Hej. Både N och PE kabel i matarkabeln till undercentralen är kopplade mot samma plint i huvudcentralen.
 
Det säger inte så mycket. Man måste ta reda på vilken sorts plint det är du menar och hur hela huvudcentralen är kopplad och vad det är för inkommande typ av huvudkabel från elmätaren.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.