R
mexitegel mexitegel skrev:
lite väl många blå fasledare i den högra centralen
Ingen info om ålder på hus och ev installation
Är nog en gammal installation där blå var fas och svart noll kanske även en röd jord eller ett nära nog hempul på hela installation
det är en jordgaffel för jordarna och sitter på PEN skenan , men där är det gul/gröna ledare , så man vet inte
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Återigen, tack för alla svar!

För att ge lite mer info - huset är från 1945 och JFBn har nog tillkommit för kanske 15år sedan skulle jag gissa.

Riktigt rörigt mellan de två centralerna:

Den vänstra ser ut att vara kopplad förbi JFBn (faserna går vidare från ovansidan JFBn till vänstra centralen) vilket är riktigt illa.

Blå ledare som går från ovansida JFB (inkopplad vid N på ovansida JFB) går vidare till jord i den vänstra centralen och sedan vidare därifrån till jord i den högra centralen.

N som går från undersida JFB går till N-skenan i den högra centralen (men inte vidare till den vänstra).

Alla som svarat verkar vara överens om en sak - att det är riktigt rörigt :), så tror jag det får bli ett byte till en ny normcentral med inbyggd JFB så att man kan reda ut det hela och vet att det är riktigt gjort.
 
  • Gilla
mexitegel och 2 till
  • Laddar…
C Chr200 skrev:
Återigen, tack för alla svar!

För att ge lite mer info - huset är från 1945 och JFBn har nog tillkommit för kanske 15år sedan skulle jag gissa.

Riktigt rörigt mellan de två centralerna:

Den vänstra ser ut att vara kopplad förbi JFBn (faserna går vidare från ovansidan JFBn till vänstra centralen) vilket är riktigt illa.

Blå ledare som går från ovansida JFB (inkopplad vid N på ovansida JFB) går vidare till jord i den vänstra centralen och sedan vidare därifrån till jord i den högra centralen.

N som går från undersida JFB går till N-skenan i den högra centralen (men inte vidare till den vänstra).

Alla som svarat verkar vara överens om en sak - att det är riktigt rörigt :), så tror jag det får bli ett byte till en ny normcentral med inbyggd JFB så att man kan reda ut det hela och vet att det är riktigt gjort.
Det låter klokt...;)
 
Ser ut att finnas en del fel där, ta dit en elektriker som kan ordna upp det. Kan vara att funktionen är korrekt men felaktiga färgval kan skapa framtida förvirring.

Till att börja med verkar det vara en 4x6/6 du har ansluten där, detta ger dig endast alternativet att koppla din matningskabel som 5-ledarsystem TN-S, vilket även rekommenderat. Som Bo skriver måste du då kontrollera så du inte har någon anläggningsdel kopplad TN-C efter din huvudcentral, detta måste i så fall åtgärdas.

Jord (grön/gul) ska inte gå till JFB.

OM nu kabeln är 4x10/10 kan du koppla TN-C, då måste färgerna uppdateras för att undvika förvirring och blå ska isoleras för att signalera att den inte är i bruk som en N.

Var det din kompis eller en elfirma som kopplade?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.