Hej,

Jag undrar om den jordfelsbrytare som sitter uppe är rätt kopplad. Till vänster i bild kommer inkommande matning från fasadskåp. Det är fem ledare som kommer in (i fasadskåpet kan man inte se om de gjort någon omkoppling men det är möjligt att de kopplat från 4- till 5-ledare där).

De tre faserna går via av/på och vidare till JFBs ovansida. Men inkommande N går ingenstans och inkommande jord kopplas ihop med nollan vid märkningen N på JFBns ovansida.

Borde inte inkommande nolla gå till noll på JFBns ovansida och sedan vidare från undersida JFB till nollskena? Och borde inte jorden gå direkt till jordskena?

Till saken hör att det är ett gammalt proppskåp (se bild där man även ser den nyare JFBn i underkant av bilden) som sitter så jag vet inte om det kanske är därför som det ser ut som det gör? I en ny normcentral så hade jag iaf väntat mig att inkommande N skulle gått till ovansida JFB och sedan vidare från undersida JFB till nollplinten. Och inkommande jord skulle gått direkt till jordplinten.

Tacksam för svar!

Elektrisk installation med jordfelsbrytare, ledningar och noll- och jordskenor i ett gammalt proppskåp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Bild på ett öppet proppskåp med synliga kablar och en jordfelsbrytare; frågeställaren ifrågasätter kopplingarna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
soleg06
  • Laddar…
Du har inga bättre bilder där man ser tydligare vart kablarna faktiskt går?

På ovansidan av jfb på N skulle det kunna vara så att PE och N möts för ut till skåp som är kopplat tn-c det ända isådanafall är att den blå kabeln iöverkant på jfb går till jordskenan i centralen och blå i underkant går till N skenan
 
Redigerat:
Det ser absolut fel ut. Hur är inkommande kopplad i andra änden?
 
Jag är inte elektriker så du får säkert bättre svar strax, men ändå:

Lite svårt att se på bilderna, men det ser ut som att JFB bara skyddar ena centralen (Den vänstra?). Den kan i så fall vara korrekt kopplad rent elektriskt. Från JFB ovansida (inkommande) matas i så fall även den andra centralen utan JFB.

Förutom det allmänna råttboet så hade det varit bättre att ha en kopplingsplint för L1, L2 och L3 istället för att vidarekoppla i plinten på JFB. Dessutom borde det vara en gulgrön ledare till den högra centralen och inte blå. Lite osäker på om det vore ok att sätta gul/grön tejp på den.
 
mexitegel mexitegel skrev:
Jag är inte elektriker så du får säkert bättre svar strax, men ändå:

Lite svårt att se på bilderna, men det ser ut som att JFB bara skyddar ena centralen (Den vänstra?). Den kan i så fall vara korrekt kopplad rent elektriskt. Från JFB ovansida (inkommande) matas i så fall även den andra centralen utan JFB.

Förutom det allmänna råttboet så hade det varit bättre att ha en kopplingsplint för L1, L2 och L3 istället för att vidarekoppla i plinten på JFB. Dessutom borde det vara en gulgrön ledare till den högra centralen och inte blå. Lite osäker på om det vore ok att sätta gul/grön tejp på den.
Så kan det naturligtvis vara kopplat åxå.
Men vart ät då skyddsjorden till vänstra centralen? Dom måste ju vara separerade innan jfb.

Såg först nu att det sitter dubbla i ovankant på faserna
 
Som sagts, vi måste dels börja med att titta på matande punkt. Man har använt en femledare som fyrledare av någon anledning som inte kan förklaras av det vi ser på bild. Det kan t.ex också vara så att det finns utgående huvudledningar ifrån centralen som kräver TN-C (fyrledare) och att man därför inte använt nollan från mätarskåpet. Så det behöver inte vara fel, förutsatt att PEN-ledaren har arean 10 mm² eller högre.

Dock är färgen på N-ledaren från PEN-plint till JFB fel. Den ska vara blå.
 
  • Gilla
MatCan
  • Laddar…
Robblund Robblund skrev:
Så kan det naturligtvis vara kopplat åxå.
Men vart ät då skyddsjorden till vänstra centralen? Dom måste ju vara separerade innan jfb.

Såg först nu att det sitter dubbla i ovankant på faserna
Enda chansen är i så fall att skenorna för skyddsjord i centralerna är sammankopplande om jag tänker rätt, dvs att den blå ledare från ovansida JFB går till ena skyddsjordsskenan i en av centralerna som sedan är kopplad till motsvarande i den andra centralen.

Men det är ju ett schysst litet råttbo TS har :).
 
mexitegel mexitegel skrev:
Enda chansen är i så fall att skenorna för skyddsjord i centralerna är sammankopplande om jag tänker rätt, dvs att den blå ledare från ovansida JFB går till ena skyddsjordsskenan i en av centralerna som sedan är kopplad till motsvarande i den andra centralen.

Men det är ju ett schysst litet råttbo TS har :).
Jag är inte heller elektriker men anser att detta kunde ha gjorts snyggare.

Jo men då får jag det till att det saknas en kabel. Nämligen N till högra. Såvida dom inte åxå är ihopkopplade centralerna mellan.
Men det talar emot då den centralens faser ej går genom jfb.såvida dom i överkant på jfb går vidare till något helt annat????
 
Kom på en till tanke nu.
Att det enbart är den vänstra centralen som går över jfb som vi va inne på förut. Och den blå i överkant är i en till högra.
Detta bygger på att centralen är så pass gammal att ingen grupp i vänstra har skyddjord...
 
  • Gilla
Panor82
  • Laddar…
Tack för alla svar!

Robblund - tyvärr inga bättre bilder just nu men stämmer som du skriver - blå ledare som går från ovansidan JFB (inkopplad vid N på ovansida JFB) går vidare till jord i centralen. Blå i underkant JFB går till N-skenan.

Daniel 109 - Det går inte att se tyvärr, inkommande är den som man ser till höger i bilden på JFB (där locket på JFB är borttaget) och den kommer direkt från fasadmätarskåpet där den ligger dold bakom en plomberad plåt.

Mexitegel - Det stämmer, skyddsjorden är sammankopplad mellan de två centralerna

Bo.Siltberg - det konstiga är att jag inte kan förstå varför de kopplat som fyrledare. Det finns ingen utgående fyrledare till någon annan central (det finns en utgående femledare till en liten mindre modernare normcentral) och det finns inget annat som jag kan komma på - bara vanlig en- och trefasel som är kopplat från centralen.
Jag skulle ju gärna haft det kopplat så att inkommande N skulle gått till ovansida JFB och sedan vidare från undersida JFB till nollplinten. Och inkommande PE skulle gått direkt till jordplinten?
 
  • Gilla
Panor82
  • Laddar…
Utan att veta historien är det svårt att säga. Förutsättningarna kan ha förändrats med tiden. Så en noggrann kartläggning över hur det ser ut nu ger svar på hur det kan göras bättre. Jag missade skyddsledaren till centralen ovanför. Då har den rätt färg till JFBN, men borde då ha fortsatt som grön/gul upp till centralen. Men den borde ju ha kopplats direkt till inkommande PEN-plint bredvid JFBn. Återigen svårt att veta varför det är gjort som det är nu.
 
Då kan vi iallafall konstatera att det är rätt kopplat iallafall på ena centralen. Då l1l2l3 går igenom jfb o mäter dom faserna efter läckström på N. Frågan är om detta gäller båda centralerna är N skenorna ihopkopplade åxå?
Eller är högra fortf PEN kopplad?

Att man bara separerat pe o N på vänstra?
 
Om nollan är gemensam för båda centralerna är det fel, då kan inte JFB mäta korrekt. Jag tycker mig också se att att den högra centralen är PEN-kopplad och att man där skapar nollan.

Sen tycker jag det spontant ser ut som det är lite väl många blå fasledare i den högra centralen för att det inte ska vara något fuffens där också.

På det hela taget är det nog läge för en elcentralsrenovering.... :).
 
  • Gilla
Robblund
  • Laddar…
mexitegel mexitegel skrev:
Om nollan är gemensam för båda centralerna är det fel, då kan inte JFB mäta korrekt. Jag tycker mig också se att att den högra centralen är PEN-kopplad och att man där skapar nollan.

Sen tycker jag det spontant ser ut som det är lite väl många blå fasledare i den högra centralen för att det inte ska vara något fuffens där också.

På det hela taget är det nog läge för en elcentralsrenovering.... :).
Ja ju mer man tittat ju märkligare blir det.

Glömde bort i mitt tidigare inlägg att faserna till högra ej går genom jfb. Eller vet vi att dom faktiskt matar den centralen??

För han nämnde ju något o. Normcentral tidigare där av antog jag iom att jordskenorba är ihopkopplade att även N skenorna va det.

Blev en spännande tråd. Kan inte nån elektriker åka dit o gå till botten med det här så vi kan släppa det sen;);)
 
Robblund Robblund skrev:
Eller vet vi att dom faktiskt matar den centralen??
Inte med säkerhet, men det är rimligt att dra den slutsatsen tycker jag tills TS kommer med mer info :).
 
  • Gilla
Panor82
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.