dubMaestro skrev:
Huset är byggt 1987. I lysrörsarmaturen som ursprungligen satt där var dessa tre kablar kopplade, dom som nu sitter i sockerbiten, nolla och jord borde väl i alla fall vara dom "rätta färgerna" (eller?). Borde väl bli rätt där, men man ska väl inte förutsätta något.
Nej, det är helt riktigt att man aldrig skall lita på färgerna. Men om man i ett hus från 1987 i en takdosa hittar brun, blå och gul-grön så har det ju gått extremt galet om det inte skall vara just bruten fas, nolla och skyddsjord.

Nu skulle jag i ditt fall ändå mäta iaf spänningarna med lampknappen till och från. Men får du 230V mellan brun/blå och brun/gul-grön med knappen till och "skräp" med den av så kan du vara rimligt säker på att blå är nolla och gul-grön jord.

Då är det inte orimligt att anta att vi har en annan felkälla, exv. att en av armaturerna faktiskt är trasig med överledning till jord. Om du kopplar loss din sockerbit från inkommande kablar så kan du iaf mäta motståndet mellan fas och jord med en multimeter. Om det är något annat än "oändligt" så har du problem. Gör sedan samma sak med nolla/jord, även det skall vara "oändligt". Om du får något annat än oändligt så vet vi att det är något trasigt. Om du däremot får "oändligt" så vet vi tyvärr inte med säkerhet att det är helt. För det krävs bättre mätverktyg. Men om jfbn går "direkt" så kan man ofta se det med en vanlig multimeter.
 
Vill poängtera att mätning, rent allmänt, i sig inte ger något definitivt svar på ledarnas funktion, utan det bygger samtidigt på ett antagande att det inte råder fuffens med färgerna i huset. Mätningen ger på sin höjd svar på om PE har någon form av förbindelse med nollan i någon föregående elcentral. Det krävs även inspektion och kunskap om anläggningen för att tolka mätresultaten rätt.
 
Bo.Siltberg skrev:
Vill poängtera att mätning, rent allmänt, i sig inte ger något definitivt svar på ledarnas funktion, utan det bygger samtidigt på ett antagande att det inte råder fuffens med färgerna i huset. Mätningen ger på sin höjd svar på om PE har någon form av förbindelse med nollan i någon föregående elcentral. Det krävs även inspektion och kunskap om anläggningen för att tolka mätresultaten rätt.
Ja, så är det naturligtvis. Man kan aldrig säga något säkert. MEN, om man mäter enligt ovanstående så stöder det hypotesen att färgerna är som vi tror. Eftersom färgerna också är rimliga för tidsperioden så stöder det också hypotesen.

Om TS dessutom tar exv en lampa och kopplar mellan brun och blå och den lyser och allt är frid och fröjd. Sedan tar samma lampa och kopplar den mellan brun och gulgrön och jordfelsbrytaren löser ut, så ger det ännu mera stöd för hypotesen att brun är bruten fas, blå är nolla och gul-grön är sann jord.

Sedan så kan vi göra mer för att ytterligare stärka den här hypotesen, ta isär anläggningen, följa alla ledare, mäta dessa ledare på olika sätt, osv. osv. Det är lite upp till den ansvarige att själv dra gränsen för när man tycker att hypotesen har tillräckligt med stöd och faktiskt ganska svårt att dra en generell linje. (Och det säger jag även fast jag växt upp i ett hus med det berömda röd-var-inte-jord-utan-tändtråd problemet och en strömförande frys som resultat).

Även om det enda säkra är att följa allt och mäta allt alla gånger, så gör man det lite för lätt för sig om man säger att det alltid skall göras. Det kommer i de flesta fall att ge så lite, för mycket extra arbete, att det inte kommer att hända. Och då är det rättare och bättre att ge ledtrådar för vad man kan göra, och hur man går vidare givet ett visst resultat.

Men visst. Det är egentligen inte en lätt fråga. Det är bara enkelt för exv. elsäkerhetsverket som kan luta sig mot "pilot error" och låta saken bero med det. Men det är i grunden en suboptimering och ger mer "cover your ass" säkerhet, än verklig sådan.
 
  • Gilla
GK100 och 1 till
  • Laddar…
Jo, hade du skrivit ihop de två första styckena hade jag inte reagerat. Så mycket längre behöver man ofta inte gå.

Visst finns det alltid en viss grad av risk här, men vi får tänka på vad som skulle hända om ett råd från detta forum skulle orsaka en olycka :( Det är också stor skillnad på att göra en bedömning härifrån utifrån en beskrivning och kanske en bild, och att stå framför anläggningen i fråga.
 
Bo.Siltberg skrev:
Visst finns det alltid en viss grad av risk här, men vi får tänka på vad som skulle hända om ett råd från detta forum skulle orsaka en olycka :( Det är också stor skillnad på att göra en bedömning härifrån utifrån en beskrivning och kanske en bild, och att stå framför anläggningen i fråga.
Ja, men om vi skall ta konsekvensen av att något vi säger kan leda till en elolycka så är den enda rimliga hållningen att endast och bara säga "ring en elektriker". (Fast inte ens det räcker ju, utan vi måste även berätta hur man kan kontrollera att vederbörande verkligen är behörig, eller arbetar under en sådans överinseende).

Efter många år i säkerhetsbranschen så har jag kommit till den ståndpunkten att denna tendens måste bekämpas varhelst den dyker upp. Att leva är att acceptera risk. Men den lätta utvägen är alltid att säga "nej", "går inte", "får man inte", osv. utan någon som helst hänsyn till att man då snart inte kan göra någonting.

Så då måste man göra en avvägning, och även om det är svårare att göra på distans, inte tu tal om det, så får man ju ändå förhålla sig till det. Här vet vi ålder, vi ser färgerna och vet att det finns JFB som iaf löser ut. Så då tycker jag ändå att det ligger på rätt sida gränsen att säga att färgerna antagligen är korrekta.

Visst. Vi kan mässa "lita aldrig på färgerna" och i exv. mitt hus så är det komplicerat med alla regnbågens färger. Men handen på hjärtat så observerar vi ju den regeln mest genom att ge den en pliktskydlig nick och sedan "lita" på färgerna ändå. Dvs, det finns några varningsflaggor som vi observerar (röd i en gammal installation; eller färgerna i en gammal installation öht), men i okomplicerade sammanhang så "litar" vi alla på färgerna i praktiken. Både amatörer och proffs, och vi vet att det fungerar bra i praktiken. Det är ju trots allt därför vi har olika färger i våra installationer, med vissa bestämda funktioner. Ibland så fungerar det inte, ibland dessutom med svåra konsekvenser (vi har ju ett ganska närliggande exempel med handdukstorken), men det faller som sagt under "risker vi uppenbarligen är beredda att ta".

Så i det här fallet så är det trots allt rimligt för TS att börja sin felsökning i någon annan ände än att tro att exv. jord och nolla skulle vara förväxlade i den här dosan. Om det är så, så är det ett extremt ovanligt fel.

Så summa summarum, om vi verkligen var intresserade av maximal elsäkerhet så är det dags att problematisera "lita aldrig på färgerna".
 
  • Gilla
GK100
  • Laddar…
Du drar iväg väldigt långt. Jag poängterade, mätning + bedömning, dvs en dubbel kontroll, precis som du skrev, och, rent allmänt, extra försiktighet när man ger råd på distans. Ser inte varför du går in på ytterligheter. Har du uppfattat någon kritik?
 
lars_stefan_axelsson skrev:
Så summa summarum, om vi verkligen var intresserade av maximal elsäkerhet så är det dags att problematisera "lita aldrig på färgerna".

Om vi verkligen var intresserade av maximal elsäkerhet, så kan vi inte lita på något... ;)
 
Bo.Siltberg skrev:
Du drar iväg väldigt långt. Jag poängterade, mätning + bedömning, dvs en dubbel kontroll, precis som du skrev, och, rent allmänt, extra försiktighet när man ger råd på distans. Ser inte varför du går in på ytterligheter. Har du uppfattat någon kritik?
Nej! Absolut inte. Det är bara det att jag ju forskar inom dessa och närliggande områden och är alldeles för intresserad av vad vi systematiskt gör fel och inte kan om området, så jag drar iväg för långt när jag väl kommit igång. ;)

Se det som ett arbetshandikapp till följd av yrkesskada. :) Och inget mer illa ment än det.

Jag lovar att försöka bättra mig!
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Finns inte mycket att bättra sig på i det fallet tycker jag, borde dras så och längre fast betydligt oftare lite varstans i många av trådarna. Men kanske med liknande behörighetsförbehållet en gång per tråd räcker. :)
 
  • Gilla
Bo.Siltberg och 1 till
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.