Har ett intressant problem hemma, som säkert väcker intresse i detta forum.

Jordfelsbrytaren löste idag efter att en huvudsäkring löst ut. Problemet var bara att det inte gick att slå på den igen...

Enkelt tänkte jag och skruvade ur alla säkringar, för att kunna slå på den och sedan skruva in säkring för säkring...
...problemet var dock att den inte gick att slå på ändå. Jag hade några förlängningskablar liggande på tomten. De går till utebelysningarna 3st, samt till robotklipparen, som dock inte är i drift just nu - jag återkommer till det sistnämnda strax. Hur som helst, efter att ha dragit ur dessa, så gick det helt plötsligt att slå till jordfelsbrytaren igen, fortfarande utan några säkringar inopplade. Så fort jag stoppade in förlängningskabeln till robotklipparen, så löste dock jordfelsbrytaren igen, fortfarande utan säkringar inkopplade...

Kabeln låg i en ganska stor slinga på tomten, eftersom jag lagt uttaget torrt till då robotklipparen är på service...

Hur som helst, utan förlängningskablar på tomten så gick det att skruva in alla säkringar utan att jordfelsbrytaren löser.

Nu tillbaka till Robotklipparen. Efter att det regnade kraftigt för ett par veckor sedan så slutade den att fungera. Den har ju en slinga som går runt hela tomten och när jag minskar den till ca 30m så fungerar den, men så fort jag går upp till ca 70m (nästa längd som är enkel att koppla in) så fungerar det inte.

Även denna gång regnade det kraftigt ute. Jag börjar misstänka att det finns jordströmmar på min tomt som inducerar ström i både robotklipparen och i den förlängningskabel som låg på tomten. Klipparen fungerar hos firman som reparerar den, men inte hemma hos mig...

Förresten, det som gjorde att min huvudsäkring gick sönder var min vattenpump (egen brunn), vars motorskydd hade löst ut, men den fungerade efter att den återställts...

Någon som kan komma med hjälp eller idéer om vad som händer?
 
sänt from my fån
 
Redigerat:
Hur långa är dessa skarvsladdar och hur gammal är JFBn?

Om det inte är överledning mellan N-PE i dessa kablar eller utebelysning så kan kanske den lilla kapacitans som finns i kablar spöka, speciellt då det antagligen blir en kraftig strömpuls när spänningen slås på. För att detta ska lösa JFBn krävs att det finns en belastning efter denna JFB som inte är frånkopplad.

Du bör kontrollera att dina skarvsladdar är friska, och provansluta dem en i taget efter att JFBn är påslagen.

Om det har något samband med din robotgräsklippare låter jag vara osagt.
 
Bo.Siltberg skrev:
Hur långa är dessa skarvsladdar och hur gammal är JFBn?

Om det inte är överledning mellan N-PE i dessa kablar eller utebelysning så kan kanske den lilla kapacitans som finns i kablar spöka, speciellt då det antagligen blir en kraftig strömpuls när spänningen slås på. För att detta ska lösa JFBn krävs att det finns en belastning efter denna JFB som inte är frånkopplad.

Du bör kontrollera att dina skarvsladdar är friska, och provansluta dem en i taget efter att JFBn är påslagen.

Om det har något samband med din robotgräsklippare låter jag vara osagt.
Kapacitans i kablarna skulle kunna vara en orsak. Men någon strömpuls blir det inte om säkringarna är urtagna...

...orsaken till att jag drar in Robotklipparen i detta över huvud taget är att jag såg ett samband mellan att den slutade att fungera och detta. Det behöver inte finnas en korrelation dock...
 
Jordfelsbrytaren är installerad efter att jag flyttade in, så gissningsvis är den åtta år gammal.
 
Robotgräsklipparen har en transformator och efter den får du ha vilka jordningar som helst utan att det påverkar JFB.
Har du provat något så enkelt att byta skarvsladden?
Kapacitansen i kablar är så små att det skulle påverka är helt otroligt.
Att roboten inte fungerar kan bero på att den får för lite ström, prova med en lampa samtidigt med klipparen (dela med en skarvdosa.

Något som kan vara också är att åska slagit sönder transformatorn med överledning mellan primär och sekundär därav både den dåliga sprutten i klipparen och jordfel.

Protte
 
Jag har tydligen varit lite otydlig. Robotklipparen är inte inkopplad alls och den har inte varit det på över en vecka. Jordfelsbrytare löste inte ut så. Klipparen är testad med ny trafo också, utan att det fungerade bättre...

Eftersom alla säkringar i huset var urskruvade så finns det inte heller någon kortslutning från fas till jord...
... Möjligtvis att det skulle kunna finnas lagrad ström i lindningen till vattenpumpens motor. Möjligtvis att denna då skulle kunna ladda ur via nollan på något sätt och därmed orsaka strömdiff mellan jord och nolla. Detta känns som den bästa teorin hittills, men den är inte 100%

Sent from my Galaxy Nexus using Byggahus
 
Det enda troliga och nästan enda möjliga är att nollan på förbrukarsidan har galvanisk kontakt med jord. Finns inga parallella delar gemensamma före JFB tex andra centralmatningar etc blir vid urtagna säkringar eller bruten HB detta den enda praktiska förklaringen. Kapacitansen är ju mycket liten och tillgänglig spänning N mot jord som skulle driva ström är mycket låg. Ev induktion skulle kräva slutna slingor för att bli märkbar osv, så ett klassiskt fel nolla mot jord på något sätt håller jag troligast.
 
Att JFB skulle lösa med ALLA säkringar urskruvade är omöjligt, såvida det inte kommer in vagabonderande strömmar från grannen via exempelvis vattenpumpen kombinerat med en kortslutning eller kraftiga läcksträmmar mellan nolla och PE i förlängingskablarna.
 
mycke_nu skrev:
Att JFB skulle lösa med ALLA säkringar urskruvade är omöjligt,
Omöjligt och omöjligt. Även jordfelsbrytare kan ju gå sönder och vem kan med säkerhet säga hur en "totalhavererad" JFB beter sig. Rent teoretisk i varje fall borde väl den kunna gå sönder på ett sätt så att den "löser" helt slumpmässigt även om den så är urkopplad och bortmonterad.

Jag säger inte att detta är troligt men knappast heller helt omöjligt.
 
Jag måste nog säga att om en bortmonterad JFB löser när man kopplar in en förlängningssladd i trädgården så är det i alla fall en ganska ovanlig händelse. På gränsen till omöjlig. Minst. :)
 
mycke_nu skrev:
Jag måste nog säga att om en bortmonterad JFB löser när man kopplar in en förlängningssladd i trädgården så är det i alla fall en ganska ovanlig händelse. På gränsen till omöjlig. Minst. :)
OK, jag slarvläste :surprised: och missade den tydliga kopplingen till skarvsladdarna. Men om nu TS säger att den löser med alla säkringar urskruvade och du säger att det är omöjligt, vad är då förklaringen? :confused:

Det finns ingen "okänd" undercentral eller något liknande (hönshus?) som matas via JFBn och är spänningssatt även om "alla säkringar är urskruvade"? Bara spånar...
 
Alfredo skrev:
OK, jag slarvläste :surprised: och missade den tydliga kopplingen till skarvsladdarna. Men om nu TS säger att den löser med alla säkringar urskruvade och du säger att det är omöjligt, vad är då förklaringen? :confused:

Det finns ingen "okänd" undercentral eller något liknande (hönshus?) som matas via JFBn och är spänningssatt även om "alla säkringar är urskruvade"? Bara spånar...
Tror att skarvsladden var ett villospår. Den verkar fungera nu. Misstänker vattenpumpen. Den har lindningar som skulle kunna lösa ut jfb några gånger. Den har nolla neddragen 70m ned i berget. Motorskyddet hade löst...
....det förklarar inte allt men om man pga fukt får galvanisk kontakt (överledning) så skulle det i teorin kunna förklara både Motorskyddet och jfb. Frågan är bara vart strömmen lagrats, men eller har jag en flytande jord på min tomt. Grannen får sin el via en luftledning som står ca fem meter ifrån borrhålettill min brunn, men och när det regnar kraftigt så fylls ytan däremellan av en översvämmade bäck. Det skulle kunna finnas läckströmmar från hans hus som letar sig in via jorden till min vattenpumps jordning. Kopplingsdosan är av metall och strax ovanför jord, och men om det regnar kraftigt så kan man nog få galvanisk kontakt mellan den och bäcken. Gissningsvis så går jordning från grannen till transformatorstationen också via bäcken...


Jag vet sedan tidigare att blixten går längs denna bäck när den slår ned i berget jag bor vid. Jfb löser i princip varje gång det åskar...
...så jag borde nog flytta ut vattenpumpen (och bastun som sitter på samma grupp) till en egen jfb och se om det gör skillnad...
 
Brunnen och delarna runt den är en mer trolig kandidat. Frågan är bara vad nollan gör där, behövs den där? Inget konstigt om det löser ut om du får isolationsfel på nollan, helt oberoende av hur du kopplar bort din anläggnings faser. En ren konsekvens av att du är kopplad till ett TNC nät, så länge det ligger någon last på matande station från tex grannarna finnd möjligheten att lösa JFB vid nolljordfel.
 
Varför det finns en nolla där är en bra fråga. Att den finns till motorskyddet är inte så konstigt då det finns ett relä/kontaktor där. Hmm, men nollan går inte ut, den stannar i kopplingsboxen på väg ut till pumpen. Men varför löser i så fall jfb vid åska?

Känns nog som att man ändå skulle dela upp centralen i utomhus och inomhus och se om det hjälper. Tänkte ändå bygga om den till automatsäkringar, vilket år som helst - typ...
...mest för att kunna få bort kyl och frys, men även datorerna från jfb. Detta då den löser lite för ofta pga åska...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.