Mikael_L
optimum optimum skrev:
Utgår från att den som mäter på de olika delarna är kunnig på el och insatt i deras risker.
Nu verkar ju TS vara både kunnig och väl insatt i risker, så du kan sluta mästra om just detta i just denna tråden.
Ditt budskap har gått fram, även för ev framtida läsare.
P Pereli skrev:
Nu är jag bortrest hela veckan så får vänta till helgen med att testa lite olika grejer. Jag arbetar med högspänningsanläggningar så är väl bekant med elsäkerhet osv men har inte jättemycket erfarenhet vad gäller lågspänning. En megger kan jag låna hem från jobbet och mäta lite.
 
  • Gilla
  • Haha
civilingenjören och 6 till
  • Laddar…
Efter lite felsökning upptäckte jag att badrumsfläkten var kopplad helt galet, jorden satt på nollplinten och nollan satt på tändtrådsplinten. Att jag inte tänkt på den innan! Tack för alla tips och förslag
 
  • Gilla
civilingenjören och 15 till
  • Laddar…
JanneJanne123
Tack för återkoppling (no pun intended)! Allt för ofta lämnas vi i ovisshet i trådar som den här.
 
Mikael_L
P Pereli skrev:
Att jag inte tänkt på den innan!
Det är verkligen inte lätt att tänka på allt.

Men på detta sätt blev det en användbar lärdom för åtminstone mig, ännu en sak man kan ha i minnet vid felsökning.
 
  • Gilla
lärjungen och 2 till
  • Laddar…
optimum
P Pereli skrev:
Efter lite felsökning upptäckte jag att badrumsfläkten var kopplad helt galet, jorden satt på nollplinten och nollan satt på tändtrådsplinten. Att jag inte tänkt på den innan! Tack för alla tips och förslag
Vet du om fläkten är installerad av en behörig elektriker?

Om inte kan det finnas mer otrevligheter.

Visst kan även ett proffs göra fel men sällsynt.
 
Du säger att kablarna från badrumsfläkten var kopplade:
jord(grön/gul) till Nolla på plint
nolla till fas på plint

fas till nolla dårå på plint?

Det kommer väl 3 st ledare från badrumsfläkten?

En badrumsfläkt har ganska låg effektförbrukning, kan det vara 5 W?
ström då 50/230 = 0,022 , dvs 22 mA.

Men blir väl inga jordfelströmmar av det som en jordfelsbrytare kan känna av?
Var är det för jordfelsbrytare en på 30 mA felström? Om man skiftar fas och nolla för en 1-fas fläkt, det är det han hade gjort sa han, då uppstår väl inga jordfelströmmar?
 
Redigerat:
Mikael_L
Svårt att uttala sig exakt hur det fungerade här.
Men om fas är på en plint för konstant ström och sen jord isf nolla där nollan ska vara.
Och om fläkten sen är fuktstyrd, så kan det vara så att fläkten drar ytterst lite medan endast elektroniken kollar fuktnivån, kanske 1mA eller nåt sånt, och då går denna returström felaktigt tillbaka i jorden, vilket besvärar JFB, men får den inte än att trippa.
Men sen när fläktmotorn går igång, stiger strömmen till över nivån för JFB att trippa.
(Denna nivå kan enligt norm vara allt över 15mA, brukar dock ligga i häraden 18-25mA, typ, och då kan vi också räkna in andra läckströmmar i huset till en summaström (eller räkna bort, såsom en differensström ... :thinking:))
 
  • Gilla
kest
  • Laddar…
optimum
Eller så finns det mer klantiga lösningar i huset.
Är varmvattenberedaren installerad av behörig och på rätt sätt?
 
Trådstartaren kan ha skrivit fel också, det kanske var nollan från fläkten som satt på jord på plinten. Det är lätt att skriva fel i sin glädje över ett funnet fel.

Det är inte säkert trådstartaren har en avancerad elektronisk badrumsfläkt med fuktstyrningen och alla krusiduller, utan en vanlig simpel 1-fas utan elektronik, men möjligen en startkondensat. Han snackar om tändtrår, vilket tyder på att fläkten startar och går så längre badrumslampan är tänd.

Badrumsfläktar har löjligt låg effektförbrukning kring 5 W.
 
Redigerat:
Sen är ju 5W angiven aktiv effekt. Det är inte omöjligt att det behöver tillföras lika mycket reaktiv effekt. Det blir cirka 7VA totalt. Det är en liten motor så spelar mindre roll men sett till jordfelsström har det betydelse.
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Mikael_L
Och sen är det inte alls omöjligt att ström till 5W räcker för trip, då det som sagt blir nästan 22mA.

Det är typiskt vid ungefär denna ström som 30mA JFB trippar.
Med en viss spridning uppåt samt nedåt.

Och sen finns det kanske något mer i huset anslutet på samma fas med läckström, som då alltså adderas här.

Så du Arnodt behöver nog inte ifrågasätta detta något mer.
 
  • Gilla
Johan456
  • Laddar…
Om trådstartaren när han tidigare hade felkopplat sin badrumsfläkt (anges i inlägg nr.47) och skiftat nolla och fas, och om vi förutsätter att det inte är något fel på fläkten, då kan den ju inte lösa någon jordfelsbrytare eftersom strömmen går korrekt väg. Det är detta som är besynnerligt. Kanske kommer trådskaparen tillbaka och rättar hur det var felkopplat, han kanske såg fel?

Men trådskaparen kanske menar att "plinten" är anslutningsplint på fläkten och inte plint i en eldosa i badrummet. Då är det en annan sak.
 
Redigerat:
Hej igen! När jag säger plint så menar jag på fläkten, och det var kopplat som jag sa innan, jorden satt på nollan och nollan på "tändtråden". Fläkten har fuktstyrning och det var säkerligen så att jordfelsbrytaren löste när fuktnivån steg och fläkten skulle starta. Fläkten är enligt förra ägaren kopplad av elektriker men det betvivlar jag, installationen ser inte så proffsig ut. Däremot ser vvb-installationen betydligt bättre ut så den är säkert gjord av en fackman, har även kontrollerat kopplingarna av både vvb och golvvärme och det ser korrekt ut.
 
  • Gilla
civilingenjören och 7 till
  • Laddar…
Jamen dåså, då var alltså jorden som kom från din elcentral kopplad på din fuktstyrda fläkts nolla. Då får du fläktens hela ström(blygsam men i alla fall troligen kring ca 20 mA) gående genom jordkabeln. Det går inte bra, i alla fall inte länge, som du även upptäckte när det vart beckmörkt i badrummen. Hoppas du hade fönster i badrummet. Många fallolyckor händer i badrum. Halt golv och hårt golv innebär ofta svåra fall. Ofta är man endast iklädd sin adam- eller evakostym och inga kläder som kan dämpa fall.

Den elektrikern som kopplat in din fläkt har gjort ett generalfel, och borde inte längre få utöva yrket.
 
Redigerat:
  • Haha
Nissens och 1 till
  • Laddar…
Magnus E K
Och inte ens säkert att man har mobilen (som ju annars funkar som nödficklampa) inom räckhåll!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.