Nissens
B Boggi skrev:
Som ny på den här sidan har jag noterat att här synes det finnas många vakna människor med friska idéer – parat med djup insikt och erfarenhet. Från mina tidigare professioner vet jag att om man lyssnar på ett antal balanserades människors ibland subjektiva uppfattningar (även kritiska) – så utkristalliseras ganska snabbt vad som är rätt och fel, sunt och osunt.

Jag har länge gillat jordfelsbrytare (JB) – de har en väldigt viktig funktion – men ibland ger de också problem. Första gången jag noterat ett problem var när jag nyss gjort en elinstallation i en sommarstuga med en jordfelsbrytare, som då var ”senaste skriket”. Allt var klart och huvudsäkringarna sattes in – de olika installationsobjekten provades utan problem – men när jag kom till spisugnen, då löste JB?!

Utan att gå in på detaljer visade det sig att sommarstugan under vintern stått (och alltid står) ouppvärmd och då hade ugnens isolationsmaterial dragit åt sig fukt – som i sin tur åstadkom en tillräcklig hög jordfelström för att lösa ut JB.

Om man under någon ½-minut kunde köra ugnen – försvann fukten och ugnen funkade sedan hela säsongen utan problem – men nästa vår samma problem. Men den ½-minuten var omöjlig att få till.

Då jag professionellt ibland umgicks i ”standardiserings-kretsar”, föreslog jag där att det skulle vara möjligt att manuellt hålla jordfelsbrytaren i tillslaget läge (genom att hålla återställningsknappen aktiverad) under tiden som behövdes för att få bort eventuell fukt. Förslaget vann dock inget gillande – varför det ser ut som det ser ut idag.

Den första åtgärden vid utlöst JB, är naturligtvis att slå ifrån alla dvärgbrytare/lossa alla säkringar i huvudcentralen – slå till jordfelsbrytaren – och därefter steg för steg slå till/skruva in säkringar – för att på så sätt sektionera ut vilken grupp som jordfelet ligger på och sedan leta felet på den gruppen.

För oss yrkesmän är ju detta elementärt – men för en husägare/lägenhetsinnehavare – är det kanske inte riktigt lika enkelt. Det finns nästan inget så dött som ett ”el-dött hus eller lägenhet – och i spåren på detta - förstörda varor i frysen och varma matvaror i kylskåpet etc.

För att lösa detta problem är min idé att parallellt med en säg trefasig JB, lägga en 4-polig dvärgbrytare med samma märkström som de föregående huvudsäkringarna. Står husägaren/lägenhetsinnehavaren med ett dött hus eller lägenhet – och inte vet vad hen skall göra - så slår hen till dvärgbrytaren som ligger parallellt med JB, och får på så sätt igång installationen igen. Därefter kontaktas en elektriker så fort som möjligt för att klara ut vad jordfelet berodde på – och åtgärdande.

Jag har vridit och vänt på denna idé och hittar egentligen inget som skulle hindra detta.
Ibland har man fått en extra rabatt på villa/hem-försäkringen för att ha installerat JB – och där kan ju naturligtvis F-bolaget krångla – även om det ut skadesynpunkt sannolikt bara är till fördel.


Risken är ju naturligtvis också att husägaren/lägenhetsinnehavaren slår till dvärgbrytaren och sedan glömmer att ringa ”elektrikern” – allt funkar ju. Därför siktar jag på att välja en 4-polig dvärgbrytare med en hjälpkontakt – som styr en varningslampa på väl synlig plats – så man blir påmind om att JB inte är i funktion – och att man har en sak kvar att göra – och att man kanske får vara lite extra försiktig/vaksam.

I mitt tycke är vidare JB:s största och viktigaste funktion att rädda liv – dvs. att snabbt slå ifrån om en person tagit i en spänningsförande del och fått strömgenomgång. Självklart kan det ur sakskadesynpunkt vara till fördel att JB löser ut för att hindra ex vis en kaffebryggare (som rätt ofta orsakar JB-utlösning) och börjar brinna (om inte strömmen är tillräckligt hög för att lösa kortslutning/överlastskyddet). Men detta inträffar som regel när kaffebryggaren användes – dvs. att någon är hemma och är vaken.

Slutligen händer det däremot att en JB löser ut till synes ”oprovocerat” och sker det när man är på semester ett antal veckor blir det inte bra …. kan vi säga. Tanken är därför att åker man på semester några veckor kan man mycket väl slå till parallelldvärgbrytaren och därmed förhindra att JB:ns eventuella sporadiska utlösning svartlägger huset under lång tid – med dess konsekvenser.

Nu är frågan till er – är jag fullständigt ute och cyklar – eller kan det vara en god idé? Det skulle också vara kul att veta om någon annan också noterat ”mina” problem med JB – och om det rent av finns någon som tänkt samma sak praktiserat det i verkligheten?

Mvh Boggi
När jag byggde för 16 år sedan satte jag egen JFB till det som jag vill minimera risken för bruten kraft. Kyl o frys i praktiken. Övriga huset har slocknat vid enstaka tillfällen, men aldrig kyl o frys. Bättre och säkrare lösning än att koppla förbi JFB.
 
Garanterat låg andel husägare som skulle ringa elektriker om jordfelsbrytare löser, men den går koppla förbi med ett vred. Folk som inte förstår elsäkerhet bryr sig bara om att allt allt ska gå använda, till lägsta möjliga insats, tyvärr.
Men fler jordfelsbrytare per central tycker jag absolut, heldumt att värmen och frysen slocknar när en motorvärmarsladd är i blöt.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Många kommer nog inte se/förstå att jordfelsbrytare löst utan bara återställa säkringen. Dvs säkringen som kopplar förbi jfb.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
J Johan456 skrev:
Föreslagen lösning är inte godkänd. Pratar vi om en anläggning där jordfelsbrytare är ett krav kan man inte ja en funktion som sätter den ur spel, åtminstone inte en anläggning för privatpersoner. En sådan lösning kommer innebära att några personer tycker jordfelsbrytaren är jobbig, slår till dvärgbrytaren och tar ur/kopplar ut signallampan. Jag förstår din tanke men allt i samhället är uppbyggt för att även skydda idiotier. Det är bra tycker jag.
Där har du en viktig punkt, bra, i "en anläggning där jordfelsbrytare är ett krav" går det ju inte.
 
Nissens Nissens skrev:
När jag byggde för 16 år sedan satte jag egen JFB till det som jag vill minimera risken för bruten kraft. Kyl o frys i praktiken. Övriga huset har slocknat vid enstaka tillfällen, men aldrig kyl o frys. Bättre och säkrare lösning än att koppla förbi JFB.
Har gjort lika hemma hos mig men ibland är möjligheterna begränsade
 
  • Gilla
Nissens
  • Laddar…
M Mellanbarn skrev:
Många kommer nog inte se/förstå att jordfelsbrytare löst utan bara återställa säkringen. Dvs säkringen som kopplar förbi jfb.
I mitt fall blir det nog så att kunden ringer sent på fredagskvällen och berättar att hela huset är mörkt och han får inte till JFB - vad gör jag? Att i det läget kunna säga att slå till Dvärgbrytaren till vänster om JFB - så kommer jag över på måndag - är nog vad mina kunder förväntar sig. Sedan finns det en tydlig instruktion på insidan av huvudcentrallocket som förklarar det hela och att dvärgbrytaren normalt skall vara frånslagen. Men visst finns det en risk att man väljer en "easy way" - och hamnar i samma sits som alla de som inte har någon JFB alls.
 
Nissens
B Boggi skrev:
I mitt fall blir det nog så att kunden ringer sent på fredagskvällen och berättar att hela huset är mörkt och han får inte till JFB - vad gör jag? Att i det läget kunna säga att slå till Dvärgbrytaren till vänster om JFB - så kommer jag över på måndag - är nog vad mina kunder förväntar sig. Sedan finns det en tydlig instruktion på insidan av huvudcentrallocket som förklarar det hela och att dvärgbrytaren normalt skall vara frånslagen. Men visst finns det en risk att man väljer en "easy way" - och hamnar i samma sits som alla de som inte har någon JFB alls.
Tänk om det är ett riktigt farligt fel och någon dör pga ditt råd då?
 
E
B Boggi skrev:
I mitt fall blir det nog så att kunden ringer sent på fredagskvällen och berättar att hela huset är mörkt och han får inte till JFB - vad gör jag? Att i det läget kunna säga att slå till Dvärgbrytaren till vänster om JFB - så kommer jag över på måndag - är nog vad mina kunder förväntar sig. Sedan finns det en tydlig instruktion på insidan av huvudcentrallocket som förklarar det hela och att dvärgbrytaren normalt skall vara frånslagen. Men visst finns det en risk att man väljer en "easy way" - och hamnar i samma sits som alla de som inte har någon JFB alls.
Förstår din idé men det är dels inte tillåtet.
 
Nissens Nissens skrev:
Tänk om det är ett riktigt farligt fel och någon dör pga ditt råd då?
Känner mina kunders anläggningar mycket väl så den risken är näst intill obefintlig - men det är i alla fall en point.
 
B Boggi skrev:
Känner mina kunders anläggningar mycket väl så den risken är näst intill obefintlig - men det är i alla fall en point.
Det är ju ändå omöjligt att du vet varför deras jordfelsbrytare löser bara för att du känner till anläggningen..
 
  • Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
E El-Löken66 skrev:
Förstår din idé men det är dels inte tillåtet.
Intressant, varför skulle det inte varit tillåtet?
 
Nissens
B Boggi skrev:
Känner mina kunders anläggningar mycket väl så den risken är näst intill obefintlig - men det är i alla fall en point.
Men du kan ju omöjligt veta vilka fel som uppstår. Säg att en kaffebryggare inte har jorden ansluten korrekt internt, det blir elfel och den blir strömförande. JFB löser ut, och de har inte förstått att det har med bryggaren att göra. Du säger då till dem att koppla förbi JFB med dvärgbrytaren du försett centralen med.
Sedan tar någon i kaffebryggaren och råkar ha kontakt med den rostfria diskbänken samtidigt...
Ett scenario som kan inträffa, och som du svårligen kan förutse...
 
  • Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
V ViktorHg skrev:
Det är ju ändå omöjligt att du vet varför deras jordfelsbrytare löser bara för att du känner till anläggningen..
Hel rätt - jag kan inte veta - men vara väldigt säker på vad som kan hända - eller snarare vad som inte bör hända. Jag känner inte bara anläggningen - jag känner också min kund. Men problemet uppstår då min kund inte är min kund längre.
 
B Boggi skrev:
Sedan finns det en tydlig instruktion på insidan av huvudcentrallocket som förklarar det hela och att dvärgbrytaren normalt skall vara frånslagen.
Jag misstror inte din förmåga att ta till dig en tydlig instruktion. Inte heller din förmåga att avgöra när det är en god idé att använda brytaren i fråga. Däremot misstror jag dina kunder om detsamma. Instruktionen lossnar från locket eller locket går sönder och slängs bort. Eller den som trevar sig genom det mörka huset till proppskåpet hittar en brytare i nerfällt läge. När den fälls upp kommer strömmen tillbaka. Vad finns det då för skäl att leta efter en instruktion eller ringa en elektriker. Det kan säkert finnas platser där din lösning är både lämplig och säker. Men det är inte i en bostad. Det finns så många som gång på gång visar sig oförmögna att läsa en enkel instruktion.
 
Det är ju ett feltänk att när ett säkerhetssystem detekterar ett farligt fel, så sätter man säkerhetssystemet ur funktion.

Om din jordfelsbrytare löser ut, så beror det på att det finns ett isolationsfel i anläggningen. Sätter fu jfb ur funktion så har du fortfarande ett farligt fel i anläggningen. Det spelar ingen roll om ditt ugnselement torkar på 30 s. Under den tiden kan någon hinna dö.

Det är faktiskt lite skillnad på de allt färre elanläggningar där jordfelsbrytare aldrig funnits, och att medvetet sätta en jordfelsbrytare ur funktion för att den löser ut.

Visst i de oskyddade anläggningarna finns det säkert en del ouptäckta isolationsfel. Men om du har en jordfelsbrytare som löser ut, då vet du att det garanterat finns ett potentiellt farligt fel i din anläggning. Att då stänga av det säkerhetssystem som kan skydda dig, och rädda liv när du VET att du har ett sådant fel i anläggningen. Det är oansvarigt.

Visst det kan kännas tokigt att skrota en ugn som bara har ett isolationsfel i 30s per säsong. MEN det ÄR ett fel. Det är inte acceptabelt med strömmar som läcker mot jord överhuvudtaget, oavsett om det pågår i en sekund eller i ett år. I fallet med ugnen så händer inget farligt, för strömmen försvinner ju via jordledaren... OM den finns där korrekt inkopplad.

Om vi kan vara helt säkra på att skyddsjord verkligen finns överallt där det skall finnas, och att den är korrekt kopplad från början, att den inte börjat glappa 30 år senare, att ingen råtta har bitit av den någon gång osv. Varför skall vi då överhuvudtaget ha jordfelsbrytare? Hela tanken är ju att man vet att alla säkerhetssystem aldrig fungerar till 100%, då kompletterar man med fler säkerhetslager, och hoppas att inte båda systemen skall vara ur funktion samtidigt. Men går man då och medvetet stänger av ett system, just när man vet att ett av de andra systemen (grundisoleringen) fallerar. Då är du nere på en extremt låg säkerhetsnivå.
 
  • Gilla
Johan456 och 1 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Men du kan ju omöjligt veta vilka fel som uppstår. Säg att en kaffebryggare inte har jorden ansluten korrekt internt, det blir elfel och den blir strömförande. JFB löser ut, och de har inte förstått att det har med bryggaren att göra. Du säger då till dem att koppla förbi JFB med dvärgbrytaren du försett centralen med.
Sedan tar någon i kaffebryggaren och råkar ha kontakt med den rostfria diskbänken samtidigt...
Ett scenario som kan inträffa, och som du svårligen kan förutse...
Bra point
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.