Ska man ha med fasen också?


Förstår dock inte mina märt resultat, vissa är det 1 dvs oändligt, vissa är det 260Mohm och visa ca 1,4 Mohm och då tjuter apparaten

?? Vad skall det vara när man mäter över nolla jord ?
 
Ingenting, normalt ska du inte kunna mäta upp någon resistans alls. Det är bara riktigt dyra instrument (som du har!?) som mäter upp emot 200 Mohm som kan ge ett värde i den storleksordningen.

Dina 1.4 Mohm är intressant - där har du felet (felen?). Det är visserligen för hög resistans för att lösa JFBn, men det kan bli annat med spänning på.
 
Nu är allt utrett,

ett urkopplat element låg men N å PE nära varandra.

Samt att micron, bastun och hälen är iprencip är döda.

Vad som orsakar vet jag ej, men min sambo påstod att hon hörde en knall från bastun inatt.
var det åskaregn igår ? Jaja får kolla om det är några intetna säkringar i grfjorna annars får man ringa försäkringsbolaget :)

tusen tack för all hjälp!!
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Det där med micro osv. döda. Risken med isolationstestning, om man inte har full koll på hur man mäter, är att du kan råka lägga ut 1000V mellan fas och nolla. Då riskerar du att förstöra elektronik.
 
  • Gilla
Patrik_Hed och 1 till
  • Laddar…
Samtliga elfel som har löst ut jordfelsbrytaren, har jag hittat utan megger.
Använder sunt förnuft och lite letande.
Den vanligaste orsaken är; fukt i en armatur/vägguttag, trasig motorvärmare, infravärmare.
 
Jo, dock kopplade jag ur alla grejor när jag meggade.
så jag vet inte hur de gått sönder.

Ja jag hittade felen utan megger då jag inte förstod mätvärdena.
 
Chaly
Jag hade liknande problem som TS, fast endast i mitt garage. JFB:n bröt ut vid högre last över centralen.
Felet lokaliserades till ej inkopplad nolla i den trefasmatade pelarborrmaskinen där nollan kom i kontakt med det jordade chassit.
Intressant dock att testknappen på JFB:n ej fungerade när borrmaskinen var ansluten. Är detta normalt vid dessa typer av fel?
 
Ja det tror jag, om testknappen är inkopplad mellan ingående fas och utgående nolla.
Med en överledning mellan N och PE så får då testströmmen två vägar att gå, där ca hälften går genom JFBn och andra hälften via pelarborren och tillbaka i PE.
Så felet kan få motsatt effekt på testknappen :)
 
Chaly
Bo.Siltberg skrev:
Ja det tror jag, om testknappen är inkopplad mellan ingående fas och utgående nolla.
Med en överledning mellan N och PE så får då testströmmen två vägar att gå, där ca hälften går genom JFBn och andra hälften via pelarborren och tillbaka i PE.
Så felet kan få motsatt effekt på testknappen :)

Låter rimligt. Blir interiktigt klok på hur denna testknapp är inkopplad dock, nån som kan tyda schemat nedan?


20131128_174151-1.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Testknappen är nertill kopplad till en av faserna.
Upptill går testknappen till ytterligare en brytare som bryter när JFB löser ut för att inte motståndet i testknappen ska leda ut spänning från fasen ut på nollan (som inte ska vara spänningsförande, bara ström ibland).

Protte
 
Bilden visar att testknappen är inkopplad tvärtom mot vad jag sa, om vi antar att JFBn är matad uppifrån som det brukar vara. Då håller inte min teori... JFBn borde bli mer känslig på testknappen. Så jag hävdar att den är kopplad upp och ned, eller att du har läckströmmar i L1 och L2 som motverkar testknappens felström i L3.
 
  • Gilla
Klas Ahlman
  • Laddar…
Chaly
JFB:n ser ut att vara matad uppifrån. Intressant. Kanske borde felsöka min anläggning lite mer... men testknappen fungerar fint nu iallafall.

20131129_222427-1.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.