useless useless skrev:
Nej, det behöver du inte. Det var någon ogrundad myt som spreds av IN för något år sedan.

[länk]
Typ A ska man alltid normalt använda det är typ B som har varit med i desinformationskampanjen från IN. TS har nog missuppfattat och du vet redan hur det ska vara är jag övertygad om.
 
snuttjulle snuttjulle skrev:
Inte automatisk men inte så farligt dyrt tycker jag. [länk]
Bra förslag!

GK100 GK100 skrev:
Typ A ska man alltid normalt använda det är typ B som har varit med i desinformationskampanjen från IN. TS har nog missuppfattat och du vet redan hur det ska vara är jag övertygad om.
Nja! Funderade lite över solceller på taket. (minns fel JFB typ-B är "bättre")
https://new.abb.com/low-voltage/sv/.../jordfelsskydd/jordfelsbrytare-vanliga-fragor

Ringde försäkringsbolaget för att höra villkor / kostnader osv. Vad krävs
Enligt "Dina" skiljer kraven på det om jag skulle placera solcellerna på ekonomibyggnaden eller privata huset.
På ekonomibyggnaden måste det vara typ-B - bostadshuset har andra regler och där spelar det ingen roll.

Det som "skrämde mig lite" - jag måste underrätta grannarna - om det blir fel på min anläggning kan deras jordfelsbrytare slås ut. (alla JFB inom samma transformator område).
Gör jag installationen "själv" (Jag är "byggherre") är det mitt ansvar - om jag köper ett färdigt paket är det den leverantörens skyldighet att informera grannarna...
(säljaren nämnde ett antal paragrafer och regler...)
Tänkte inte mer på det (i nuläget) - men en JFB Typ B är nog den "standard" som håller längre i tid..

B BSOD skrev:
...
Överspänningsskydd/åskskydd tipsade min elektriker om. ...
Bra förslag. (som sagt några platser till i normcentralen :) )
Ingen som installerat en åskledare?
 
A Albireo skrev:
Nja! Funderade lite över solceller på taket. (minns fel JFB typ-B är "bättre")
[länk]

Ringde försäkringsbolaget för att höra villkor / kostnader osv. Vad krävs
Enligt "Dina" skiljer kraven på det om jag skulle placera solcellerna på ekonomibyggnaden eller privata huset.
På ekonomibyggnaden måste det vara typ-B - bostadshuset har andra regler och där spelar det ingen roll.

Det som "skrämde mig lite" - jag måste underrätta grannarna - om det blir fel på min anläggning kan deras jordfelsbrytare slås ut. (alla JFB inom samma transformator område).
Gör jag installationen "själv" (Jag är "byggherre") är det mitt ansvar - om jag köper ett färdigt paket är det den leverantörens skyldighet att informera grannarna...
(säljaren nämnde ett antal paragrafer och regler...)
Tänkte inte mer på det (i nuläget) - men en JFB Typ B är nog den "standard" som håller längre i tid..
Det du skriver här tyder på olika missuppfattningar eller felaktigheter du fått presenterat för dig eller uppfattat så. Man får göra avvägningar i varje enskilt fall och att man hamnar i slutsatsen att typ B tvunget ska användas i anläggningar likt din är inte det vanliga.

Det är bra att du är intresserad men du får inte falla i farstun för alla nycker du hittar när du skummar ett ämne/område som detta. Har du läst tex det useless länkade där IN kampanj lite kom på skam. Det finns också en lång tråd här på forumet på det temat du kan söka upp den har rubrik något i stilen "Har ni koll på era jordfelsbrytare?". Läs gärna lite i den där löps lite före i spåret som utmynnar i det som kom sen i olika media likt Elinstallatören m.fl.
 
Demmpa Demmpa skrev:
Tre PSAer tar sex modulplatser.
Det finns flerta tillverkare som har 1-moduls versioner.
 
Det som "skrämde mig lite" - jag måste underrätta grannarna - om det blir fel på min anläggning kan deras jordfelsbrytare slås ut. (alla JFB inom samma transformator område).

https://www.elinstallatoren.se/2022/02/nix-jfb-stors-inte-av-solceller/
Gör jag installationen "själv" (Jag är "byggherre") är det mitt ansvar - om jag köper ett färdigt paket är det den leverantörens skyldighet att informera grannarna...
(säljaren nämnde ett antal paragrafer och regler...)
Tänkte inte mer på det (i nuläget) - men en JFB Typ B är nog den "standard" som håller längre i tid..


Bra förslag. (som sagt några platser till i normcentralen :) )
Ingen som installerat en åskledare?[/QUOTE]
https://www.elinstallatoren.se/2022/02/nix-jfb-stors-inte-av-solceller/
 
EdwinG84 EdwinG84 skrev:
Det som "skrämde mig lite" - jag måste underrätta grannarna - om det blir fel på min anläggning kan deras jordfelsbrytare slås ut. (alla JFB inom samma transformator område).

[länk]
Gör jag installationen "själv" (Jag är "byggherre") är det mitt ansvar - om jag köper ett färdigt paket är det den leverantörens skyldighet att informera grannarna...
(säljaren nämnde ett antal paragrafer och regler...)
Tänkte inte mer på det (i nuläget) - men en JFB Typ B är nog den "standard" som håller längre i tid..


Bra förslag. (som sagt några platser till i normcentralen :) )
Ingen som installerat en åskledare?
https://www.elinstallatoren.se/2022/02/nix-jfb-stors-inte-av-solceller/[/QUOTE]
Du behöver ju inte skrämmas av något som inte finns eller som inte är korrekt. Du kan nog salta in det mesta den säljaren säger om regler och paragrafer och lägga locket på.

Och åskledare är ytterst ovanligt för små normala byggen, anläggningar. Det kräver dessutom för att där det behövs om det ska göra bra nytta en riktig projektering. Den delen kan du glömma däremot överspänningsskydd ligger betydligt närmre till. Du kanske blandar ihop det med åskledare?
 
GK100 GK100 skrev:
Typ A ska man alltid normalt använda det är typ B som har varit med i desinformationskampanjen från IN. TS har nog missuppfattat och du vet redan hur det ska vara är jag övertygad om.
Det är sant. Jag ska installera alkolås på telefonen...
Men, oavsett typ A eller B så finns det ingen anledning att välja JFB utifrån grannarnas eventuella solceller.
 
GK100 GK100 skrev:
...Du kan nog salta in det mesta den säljaren säger om regler och paragrafer och lägga locket på....
Ur ett perspektiv Ja.
(Men vad hjälper det om åska slår ned, något går sönder och inte försäkringen gäller...)
Försäkringsbolaget sa "Ja" till åskledare på ekonomibyggnaden. Men Nej på bostaden (olika regler som gäller) - Ekonomibyggnaden kan jag dra moms men inte på bostadshuset (i detta fall)...
 
A Albireo skrev:
Ur ett perspektiv Ja.
(Men vad hjälper det om åska slår ned, något går sönder och inte försäkringen gäller...)
Försäkringsbolaget sa "Ja" till åskledare på ekonomibyggnaden. Men Nej på bostaden (olika regler som gäller) - Ekonomibyggnaden kan jag dra moms men inte på bostadshuset (i detta fall)...
Det verkar märkligt det du skriver om att FB säger ja/nej till åskledare det är normalt inget som krävs. Är det någon försäkringsrepresentant du kallar säljare?

Vi behöver ju inte fördjupa oss i det men synd om du hamnar snett i olika fall pga missuppfattningar och ev säljares snackande. Ersättning i försäkringsfall reduceras knappast pga något för den aktuella skadan helt ovidkommande. Se du till att vad gäller elanläggningen den hålls i bra skick genom rätt utförande och underhåll så är du hemma. Har du stora värden försäkrade kommer normalt revisionsbesiktningskrav då följer du bara ev påpekanden från den också.

Dina frågor är kanske mer juridiska än eltekniska så lägg in frågor där så det kan dissekeras av de intresserade där.
 
Kanske ser försäkringsbolaget ett värde i ekonomibyggnaden som de då vill ha extra skydd för, ett värde högre än bostadshuset, rätt eller fel? Eller så har de bara råkat se ordet ekonomibyggnad i LBK-rekommendationerna utan någon bedömning av dess värde eller vilka risker som råder i just ditt uthus? Det är ju ganska definitiva påståenden som de gör (så som du återger dem) som är tveksamma, t.ex att informera grannarna om solceller. Är säljare och försäkringsbolag en o samma person? T.ex krävs inget JFB typ B i dessa ekonomibyggnader utan det beror på vilken utrustning man har. Så du kan tjäna på att granska deras "krav" lite mer ingående. Det låter som att de är en bit ut på djupt vatten.
 
  • Gilla
Albireo
  • Laddar…
Alltså, det finns ju självtestande jordfelsbrytare också, om man nu vill det... De är lite ... smådyra, men möjligheten finns i alla fall...

Men är det ekonomibyggnader som används för produktion, eller är det bara ekonomibyggnader som du använder lite för praktiska ändamål förvaring mm? Riktlinjerna skiljer sig beroende på om de är i bruk eller inte.

När det gäller åskskyddet tror jag kravet på detta beror just av en riskbedömning enligt 62305-2 med speciellt hänsyn till den ekonomiska risken, vilken kan bli betydande i sådana anläggningar. Sen tror jag också att DIN gjort en snabb kortfattad sammanställning som pekar ut just jordbruk som tillhörande klass 4 (om jag minns rätt), vilket många felaktigt utgår från att det innebär krav på åskskydd enligt viss utformning.
 
  • Gilla
Lassebo och 2 till
  • Laddar…
På bostadsbyggnaden är det Boverket som bestämmer reglerna och dessa regler skiljer sig.
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
....råkat se ordet ekonomibyggnad i LBK-rekommendationerna utan någon bedömning av dess värde eller vilka risker som råder i just ditt uthus?
Kan vara så!
På ekonomibyggnaden är det en lantbruksförsäkring som gäller (har bara hittat Länsförsäkringar och Dina som tecknar dessa) på denna byggnad gäller "företagsregler". (tror det är elektriska nämnden som bestämmer dessa). En "företagsförsäkring" verkar betydligt hårdare krav på en del saker. (han var villig att skicka ett underlag på många sidor angående detta...)
Refererade till Elinstallatören nr 5 sidan 46 (glömde fråga vilken årgång)

Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Det är ju ganska definitiva påståenden som de gör (så som du återger dem) som är tveksamma, t.ex att informera grannarna om solceller. Är säljare och försäkringsbolag en o samma person?
Den jag pratat med (i detta fall) är försäkringsrepresentanten.

Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
... krävs inget JFB typ B i dessa ekonomibyggnader utan det beror på vilken utrustning man har. Så du kan tjäna på att granska deras "krav" lite mer ingående. Det låter som att de är en bit ut på djupt vatten.
Det ska jag göra, men har man "möjlighet" är det nog inte något problem att välja "typ B"

Lite OT
På ekonomibyggnaden är det en lantbruksförsäkring som gäller (har bara hittat Länsförsäkringar och Dina som tecknar dessa) på denna byggnad är det "företagsregler" som gäller. (tror det är elektriska nämnden som bestämmer reglerna). En företagsförsäkring verkar ha betydligt hårdare krav på flera saker bla. JFB (enligt Dina). (De var villiga att skicka ett underlag på många sidor angående detta...) Han refererade till Elinstallatören nr 5 sidan 46 (glömde fråga vilken årgång).

På huset är det Boverkets regler som gäller, de har andra krav.

Tänkte kolla vad det skulle innebära att sätta upp ett antal solpaneler. (ur olika perspektiv)
Det jag frågade försäkringsbolaget om, var specifikt ifall åskan slår ned och ?? går sönder. Vad gäller? Vad kan försäkras? Premie? Självrisk? osv.
Det var vid denna fråga som han började "rabbla" upp ett antal skillnader. (ROT avdrag / åskskydd osv.)
(Länsförsäkringar tog sig inte tid och besvarade dessa frågor, efter som de var "allmänna" till sin natur...)

Nu blir det inte fel om man installerar Typ B, vilket hanterar likströmmar på ett annat sätt.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
M Millox skrev:
Alltså, det finns ju självtestande jordfelsbrytare också, om man nu vill det... De är lite ... smådyra, men möjligheten finns i alla fall...

Men är det ekonomibyggnader som används för produktion, eller är det bara ekonomibyggnader som du använder lite för praktiska ändamål förvaring mm? Riktlinjerna skiljer sig beroende på om de är i bruk eller inte.

När det gäller åskskyddet tror jag kravet på detta beror just av en riskbedömning enligt 62305-2 med speciellt hänsyn till den ekonomiska risken, vilken kan bli betydande i sådana anläggningar. Sen tror jag också att DIN gjort en snabb kortfattad sammanställning som pekar ut just jordbruk som tillhörande klass 4 (om jag minns rätt), vilket många felaktigt utgår från att det innebär krav på åskskydd enligt viss utformning.
Kanske lite jobbigt med "självtestande" jordfelsbrytare - att få små okontrollerade strömavbrott "hela tiden" kan vara irriterande i sig?
I detta fall är det bara "förvaring" som gäller. Det var vad som ingår när det gäller en solcellsanläggning på ekonomibyggnaden. (kanske ger ett överskott om produktionen överstiger förbrukningen.)
 
A Albireo skrev:
Kanske lite jobbigt med "självtestande" jordfelsbrytare - att få små okontrollerade strömavbrott "hela tiden" kan vara irriterande i sig?
"Autotest-funktionen kontrollerar regelbundet jordfelsbrytarens funktion. Under testet säkerställer en bypass-krets den elektriska kontinuiteten under tiden medan en ytterligare JFB-skyddsanordning garanterar systemets säkerhet. "
https://hager.com/se/inspiration-oc...ationslosningar/sjalvtestande-jordfelsbrytare
 
  • Gilla
Panor82 och 2 till
  • Laddar…
A Albireo skrev:
På ekonomibyggnaden är det en lantbruksförsäkring som gäller (har bara hittat Länsförsäkringar och Dina som tecknar dessa) på denna byggnad gäller "företagsregler". (tror det är elektriska nämnden som bestämmer dessa). En "företagsförsäkring" verkar betydligt hårdare krav på en del saker. (han var villig att skicka ett underlag på många sidor angående detta...)
Ja då så, det är ju försäkringsbolaget som ställer kraven för att du ska få en försäkring till en viss premie. Men det bör ju finnas lite förhandlingsutrymme.

A Albireo skrev:
Refererade till Elinstallatören nr 5 sidan 46 (glömde fråga vilken årgång)
Installationsföretagen (IN) har tyvärr blivit en riktigt dålig källa till fakta sedan några år tillbaka. De var trovärda när de hette EIO men tappade allt, troligen i samband med att en överinspektör på elsäkerhetsverket sadlade om och började arbeta för IN. Detta är något du ska meddela med skärpa till försäkringsbolaget.
A Albireo skrev:
Det ska jag göra, men har man "möjlighet" är det nog inte något problem att välja "typ B"
Nä kanske inte, men det är en dyr och komplicerad produkt som troligen inte fyller någon funktion. Du behöver inte vara orolig för att JFB tjyvlöser. Det sker ytterst sällan utan orsak. Om du har (dåliga) erfarenheter så skriv i denna tråd: Brukar din JFB tjyvlösa?
A Albireo skrev:
Tänkte kolla vad det skulle innebära att sätta upp ett antal solpaneler. (ur olika perspektiv). Det jag frågade försäkringsbolaget om, var specifikt ifall åskan slår ned och ?? går sönder. Vad gäller? Vad kan försäkras? Premie? Självrisk? osv.
Jag känner inte till någon erfarenhet av solceller tillsammans med åskskydd på taket, och som har råkat ut för en direktträff. Jag gissar att solcellerna normalt är ett relativt litet problem. Alltså, du har ju inget åskskydd idag och ett nedslag kommer vanligen att förstöra huset. Värdet är solcellerna är nog ganska litet i jämförelse. Även med åskskydd skulle jag som sagt vilja se hur väl de skyddar solcellerna i praktiken. Så det är hela huset du bör se till, som åskskyddet ska vägas mot. Där är första parametern att statistiskt ta reda på risken för ett direkt nedslag i byggnaden. Det är många delparametrar inblandade och inte helt lätt att få fram ett bra värde.

Däremot kommer du att ha större nytta av överspänningsskydd då sannolikheten för indirekta åsknedslag är sådär 100 ggr större. Vilken grad ("styrka") på överspänningsskydden beror också på....t.ex var du bor, om du har nära grannar som "delar på smällen". Och undvik för allt i världen teleledningar och andra ledningar in i uthuset.
 
  • Gilla
Panor82 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.