S Sjungarn skrev:
Har nu mätt lite med min fluke multimeter.
Mäter jag mellan jord och nolla i kopplingsdosa visar den "OL" Men mäter jag i aggregatet visar den 0,7 ohm. Vad tyder det på? Det känns inte rätt.
Lägg gärna upp lite bilder vad du mäter på. Annars får vi försöka gissa så gott det går..
 
Felkopplat.

När du mätte i dosan, var aggregatet inkopplat då ?

Resultatet tyder på att nollan i aggregatet är kopplad till skyddsjord.
 
Tror mer mätfel, men svårt att veta då vi inte vet förutsättningarna.. Är JFB frånslagen och neutralledare därmed bortkopplad? Allt annat anslutet som normalt?
 
Det blev nog fel förut. Hade nog inte riktig kontakt förut. Det visade 0,7 på både kopplingsdosa och aggregat.
Nu har jag kopplat bort nolla och jord på aggregatet och får följande resultat:

Alltså. 0,5 i kopplingsdosa och ol i aggregatet
 
  • Mätning av ström i en kopplingsdosa med testinstrument för elinstallation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Öppet elaggregat med bortkopplade noll- och jordkablar och synliga anslutningar, multimeter i bild.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Multimeter visar 0,5 ohm vid felsökning av kopplingsdosa och aggregat.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En digital multimeter visar "OL" på skärmen vilket indikerar öppen krets eller överbelastning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Slugge
  • Laddar…
Jordelsbrytare är frånslagen
 
Mycket bra, då har du hittat felet!
Du har hittat ett isolationsfel mellan en part och jord.

Du menar att det är neutralledare och jord, är det inte fas mot jord?
 
Det är mellan nolla och jord som jag mäter
Hmm tusan då. Vad kan det bero på? Något som har hänt med kabeln under bygget?
 
Har nu även mätt mellan nolla och fas i proppskåpet och får då 35,10 mohm
 
Koppla lös trådarna i anslutningsdosan och mät matningen resp anslutningskabeln.
 
S Sjungarn skrev:
Har nu även mätt mellan nolla och fas i proppskåpet och får då 35,10 mohm
mOhm (milliOhm) eller MOhm (MegaOhm) ?

Det du uppmätt hittills är 500 mOhm, 0,5 Ohm.
Men du har väl fler dosor?
 
Fotografen Fotografen skrev:
Koppla lös trådarna i anslutningsdosan och mät matningen resp anslutningskabeln.
Dela upp trådarna i dosan, lossa den blå och kolla vilket håll felet är åt.
 
Tror att jag har hittat felet. När jag drog trådar till aggregatet tog jag ström ifrån en befintlig dosa i hallen som endast hade 3faser och jord. Jag drog då en nolla ifrån en närliggande dosa och drog vidare.
Det jag inte har tänkt på är att det finns två jfb i centralen och nollan jag tog var inte inkopplad på samma jfb som det jag tog ström ifrån. Visst kan jag vara något på spåret?
 
Ja, definitivt. Nollan ska följa de andra ledarna i samma grupp. Detta fel hade kunnat bli farligt om det varit något annat än ett bastuaggretat. Dra fram en ny nolla i bef grupp du använt.
 
Ja fy! Ibland tänker man inte längre än ...
Ska göra det nu. Återkommer sen
 
S Sjungarn skrev:
Tror att jag har hittat felet. När jag drog trådar till aggregatet tog jag ström ifrån en befintlig dosa i hallen som endast hade 3faser och jord. Jag drog då en nolla ifrån en närliggande dosa och drog vidare.
Det jag inte har tänkt på är att det finns två jfb i centralen och nollan jag tog var inte inkopplad på samma jfb som det jag tog ström ifrån. Visst kan jag vara något på spåret?
Ajaj Sjungarn, inte chansa med såna potentiellt livsfarliga grejer, lägg hellre upp en tråd på forumet då. Lite blå FK bör då lösa dina problem, återkoppla gärna hur det gått, du borde kunna hinna klart till nio tror jag,
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.