hej jag å min sambo har precis köpt en jordbruksfastighet i sundsvalls området, nu när snön har smällt har vi upptäckt att det ligger en massa skräp runt om på fastigheten det är precis som att vi har köpt en mindre soptipp vilket inte känns så roligt, nu till min fråga vilka rättigheter har vi gentemot säljarna, kan vi kräva att dom ska komma å städa upp eller kan vi anlita ett saneringsföretag som får komma å städa upp på säljarnas bekostnad, mvh alex
 
Ehh, har du undersökt fastigheten innan köpet ?
Och vad säger avtalet ? dvs köpet?
ursäkta men känns naivt att köpa utan att kolla innan

//Goerana
 
självklart har vi kollat men som jag skriver så vart det väldigt mycket snö när vi köpte huset samt att dom hade plogat upp allt snö från uppfarten över den värsta skräphögen, men vet inte om du skulle ha skottat 22ha helt fritt från snön innan du skrev papper // alex
 
Jag har nog aldrig sett ett lantbruk utan en massa skit över allt har ni, för nog har ni tittat på fler innan ni köpte detta.
 
Hej! nja finns en undersökningsplikt, och mig veterligen finns det inget om snö eller liknande som stoppar plikten, skriver detta då det krävs visst från köparen.


Mycket till för att börja med att kräva med att skicka faktura till säljaren , detta då du förutsätter att allt är säljarens sak, föreslår att du
0; du skriver att du undersökt, hur o på vilket sätt, är det typ ohh snö ok ser ok ut eller ?
1: kontaktar eventuell mäklare
2: en sakkunnig jurist eller advokat
3: men innan ovan tänk på kostnaden , finns inget som inte kostar...

// Goerana
 
Som köpare har man en relativt långtgående undersökningsplikt. Jag tror det blir svårt och troligen kostsamt att försöka få säljarna att stå för detta, men jag är ingen jurist. Man ska vara försiktig med att köpa saker som är svåra att besiktiga. Troligen ville väl säljaren sälja medan snön låg kvar.

Du kan väl höra med säljaren och hur denne ställer sig till att städa upp som första steg. Är denne negativ och kostnaden/arbetet för att städa upp inte alltför betungande är det kanske lika bra att bita i det sura äpplet. Långdragna juridiska processer kan vara påfrestande för både psyke och plånbok.
 
vi har en tittat på en hel del innan ja så vi visste ju att risken fanns där men. så en viss del hade vi räknat med men det som oroar mig är den delen av skräp som består av gamla eternit plattor det räknas ju som miljöfarligt avfall om jag inte minns fel, enligt mäklaren så är det säljaren som ska städa innan en försäljning genomförs, och det gäller även marken. tänkte mest om nån här hade varit med om något liknande /alex
 
Står det någon i köpekontraktet att säljaren ska städa bort sakerna, finns det något vite inskrivet också om inte säljaren fullföljde sina åtaganden?
 
Claes Sörmland
Du kan ju försöka få säljaren att städa eller fakturera för utförd städning men jag skulle inte lägga pengar på att försöka driva in de pengarna. Lägg din energi på något viktigare. Om det gäller uttjänta jordbruksredskap så vet jag att Håll Sverige Rent har haft kampanjer där de åkt runt och samlat in sådant gratis.
 
Nu vet jag inte om just jordbruksfastigheter är annorlunda, men normalt säger ju avtalet att marken ska vara väl avstädad. Vad har undersökningsplikten med det att göra? Säljaren borde köra bort skräpet innan tillträdet.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
Även om man hadde sett grejorna när man besiktade, så kan man ju inte utgå från att det "tillhör" fastigheten. Det är förra ägarens grejor o han ska snällt ta med dom när han flyttar. Man köper väl inte en möblerad tomt lika lite, som man köper ett möblerad hus, om inte det står skrivit i kontraktet.
 
Redigerat:
När vi köpte hus i fjol så är jag ganska säker på att det stod i kontraktet att säljaren skulle städa av tomten. Jag gissar att det är en standardformulering, men det kan ju se olika ut hos olika mäklare och om man köper en större jordbruksfastighet....

Textutdrag från ett köpekontrakt som beskriver säljarens ansvar för städning av fastighet vid överlåtelse.
 
Redigerat:
Jag "delsvarar" på det jag vet med säkerhet.
Det är du som beställare av en tjänst, städning av marken, som betalar kostnaden.
Det är sedan du som skall, på något sätt fakturera den kostnaden på säljaren.

Med andra ord skall man inte tro att man bara kan beställa ett arbete och låta någon annan betala för det, det är inte lätt att sedan driva in kostnaden, du hamnar i den situationen att det blir du som blir tvungen att styra det hela.

Det kommer inte att räcka med en faktura till säljaren och tycka att denne skall betala, det som du i din tur redan betalat.

Vill inte säljaren så kan du inte tvinga den till något, utan problem....

Se i kontraktet vad det står, kanske säljaren häver köpet, säljer till någon annan...

Tänk över vad som kan ske, vilka regler runt det hela som gäller för olika scenario, då räcker det inte med att ställa frågan på ett forum, ni bör anlita hjälp, visa alla papper, betala lite pengar som ni inte får igen.
Nu skriver jag inte för att skrämma upp er, vitsen är att tänka innan man gör något.
Om ni väljer att gå vidare, vad har ni för förklaring till att ni inte påpekade allt skräp innan?
 
ska kontakta säljaren å se vad vi kommer fram till, har ju mäklarens utsago med mig så får se vad vi kommer fram till tack för era svar/ alex
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.