Det börjar bli dags att slå ner stolpar för att hägna in tomten med fårstängsel, samt att slå ner ett gäng till stolpar för att bygga lite trästaket. I höstas tog jag hjälp av några vänner och slog ner ett 30-tal stolpar med spett och slägga och det var inte ett dugg roligt och tog en väldans tid. Eftersom det är ca 100 ytterligare stolpar som ska ner nu till sommaren letar jag efter lite enklare alternativ. Kan väl tillägga att det inte var några större problem med att använda spett och slägga, förutom att det var jobbigt. Stenar och annat slapp vi undan, åtminstone på den sträcka vi var på.

Jag har tittat på manuella jordborrar, t.ex. skurpsborren, och är sugen på att införskaffa en sådan, men problemet är att de flesta såna borrar har för stor diameter för mina små stolpar. Tittar jag t.ex. på sortimentet av skurupsborrar så är den minsta diametern 75mm, och mina stolpar är 60mm. Det känns som att 15mm är en för stor differens för att det ska fungera? Vad tros om att skaffa 70mm stolpar istället? Då blir differensen bara 5mm, vilket kanske skulle kunna fungera, eller?

Har även planer på att införskaffa en stolphammare för att slippa stå på en pall och vifta med en slägga, och även för att kunna göra arbetet ensam utan hjälp.

Andra tankar och invändningar mottages tacksamt.
 
  • Gilla
Baggatorp
  • Laddar…
Du har ingen bonde i närheten som du är tjenis med ??
Dom brukar ha traktordrivna jordborr ( det var vanligt när jag var ung).
Brukar vara smidigt att låna en traktor med borr baktill och bara flytta den framåt med jämna mellanrum.
 
Micro skrev:
Du har ingen bonde i närheten som du är tjenis med ??
Dom brukar ha traktordrivna jordborr ( det var vanligt när jag var ung).
Brukar vara smidigt att låna en traktor med borr baktill och bara flytta den framåt med jämna mellanrum.
Vi är ganska nyinflyttade i trakten och har tyvärr inte hunnit lära känna någon bonde än.

Jag är en sån där okunnig stadsbo, men riskerar man inte att ha sönder gräsmattan om man börjar åka runt med en traktor på den?
 
Om du borrar ett hål så kommer problemet vara att du får svårt att packa mtrl runt stolpen och då står den dåligt istället.
Hur långt ned ska du driva stolparna?
Hade du en "bettan" och slog med? Brukar driva rätt fint även med små slag. (10kg slägga).

En jungfru är kanske enklare att slå med om det är höga stolpar.
Ta ett järnrör som är 10-20mm större diameter än stolpen, ca 600-1000mm långt och svetsa på lite tynger på den, samt handtag. Så trär du röret över stolpen och slår med den. Mkt lättare att styra.

Finns andra lösningar med... ;)
http://www.youtube.com/watch?v=wnoGET3Uxq4
 
Redigerat:
  • Gilla
MHinvest
  • Laddar…
corre skrev:
Om du borrar ett hål så kommer problemet vara att du får svårt att packa mtrl runt stolpen och då står den dåligt istället.
Hur långt ned ska du driva stolparna?
Hade du en "bettan" och slog med? Brukar driva rätt fint även med små slag. (10kg slägga).

En jungfru är kanske enklare att slå med om det är höga stolpar.
Ta ett järnrör som är 10-20mm större diameter än stolpen, ca 600-1000mm långt och svetsa på lite tynger på den, samt handtag. Så trär du röret över stolpen och slår med den. Mkt lättare att styra.

Finns andra lösningar med... ;)
[länk]
Stolparna ska ner 50 cm i marken och är totalt 175cm höga. Vi använde en helt vanlig slägga och det var ganska tungt att få ner stolparna, och då körde vi med spett innan. Jag är inte särskilt vältränad dock. :) Blir det problem med instabilitet även om borren och stolparna har samma diameter tror du?

En sån där jungfru, eller stolphammare som jag trodde att det hette, har jag bett en vän bygga åt mig och jag hoppas att det kommer att hjälpa arbetet en del.
 
Jag tror det blir instabilt sålänge som man inte driver ned stolpen.
Alt är stampa/packa runt om stolpen efteråt, men då är man på samma arbetsinstats tror jag.

Spetta ordentligt och med en jungfru så går det nog lättast av de manuella metoderna.
Traktor eller grävmaskin kommer lämna spår i trädgården.
Minst lämnar nog en 3-4tons traktor med grönytedäck, dom är rätt ovanliga i entreprenadsidan.
Kanske kolla med kommunens tekniska kontor efter tips, dom lär ju sätta en del stolpar och ha tips på firmor med rätt grejor.
 
Har ni relativt stenfri mark, så hyr ett bensindrivet jordborr med rätt dimension. Köp en stängselklubba (gummi) på 5-8kg. Ta med en stabil pall att stå på. Så körde vi på ca 250 stolp vilket fungerade mkt bra.
Tänk på att ta hörnstolpar grövre och längre (ner) för att det ska hålla sig snyggt.
/Thompa
 
leversnitt skrev:
Blir det problem med instabilitet även om borren och stolparna har samma diameter tror du?
Samma dimension på stolp och borr.
Borra 10-15cm grundare och slå ner sista...
 
170 stolpar. Det låter ju inte som den vanliga villaträdgården. Har du någon form av jordbruks- eller skogsföretag så tror jag att det är smartast att hyra en lämplig entreprenadmaskin då du borde kunna hyra den för oskattade pengar. Om du kollar runt med grannarna så kanske det finns någon granne som har en lämplig maskin att hyra ut. Det är ju samtidigt ett bra tillfälle att lära känna dem.

Jag tror det är smartast att göra ett hål som är lite mindre än stolpen.
Disclaimer: Jag har inte satt stolpar själv, så om någon erfarnare säger något annat så lyssna på det.
 
Redigerat:
Swappe skrev:
Samma dimension på stolp och borr.
Borra 10-15cm grundare och slå ner sista...
Ja, det var så jag tänkte i sånt fall, och stolparna är dessutom spetsade så det går nästan inte att göra på något annat sätt.

Borren jag länkade till kostade ju iofs bara en femhundring, så det är väl inte värre än att jag kan beställa en och testa och så köra med spett om det blir dåligt.
 
pelpet skrev:
170 stolpar. Det låter ju inte som den vanliga villaträdgården. Har du någon form av jordbruks- eller skogsföretag så tror jag att det är smartast att hyra en lämplig entreprenadmaskin då du borde kunna hyra den för oskattade pengar. Om du kollar runt med grannarna så kanske det finns någon granne som har en lämplig maskin att hyra ut. Det är ju samtidigt ett bra tillfälle att lära känna dem.

Jag tror det är smartast att göra ett hål som är lite mindre än stolpen.
Det kommer att bli ca 200m fårstängsel med stolpar varannan meter (=100 stolpar) samt ett trästaket runt en uppfart där det förmodligen kommer att gå åt ca 40-50 stolpar.

Min spontana tanke var att man borde göra mindre hål än stolpens diameter, men jag har inte lyckats hitta särskilt många borrar alls med så liten diameter. Man får väl helt enkelt anta att de flesta som sätter stängsel inte är så lata som jag och helt enkelt kör med spett och slägga. :)
 
En äldre traktor modell mindre.. väger ca 1700-2500kg och lämnar inga större spår om det inte är riktigt surt ute.
 
Förresten, tack alla för intressanta svar! Jag har redan lärt mig mycket.
 
  • Gilla
chnaon
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.