Vill du höja elsäkerheten kan du ju montera in en jordfelsbrytare ( och behålla dom ojordade uttagen) det är betydligt bättre än att blanda jordat och ojordat.
Och jag ser att det fortfarande finns folk som tror att det är APPARATEN som styr om det ska vara jordat men det har det ALDRIG varit så utan det är ALLTID rummet och dess användning som styr.
 
Är elmont helt säker vad gäller att rummet och inte apparaten styr om det skall vara jordat.
Enligt normerna från 1995 skall endast jordade uttag monteras (vid nyinstallation). Detta innebär att det är apparaten som styr. Jordad apparat -> jordad. Dubbelisolerad apparat -> ej jordad. Ojordade icke dubbelisolerade -> ombyggnad eller soptunnan.

/m
 
Macce skrev:
Är elmont helt säker vad gäller att rummet och inte apparaten styr om det skall vara jordat.
Enligt normerna från 1995 skall endast jordade uttag monteras (vid nyinstallation). Detta innebär att det är apparaten som styr. Jordad apparat -> jordad. Dubbelisolerad apparat -> ej jordad. Ojordade icke dubbelisolerade -> ombyggnad eller soptunnan.

/m
Ja. elmont har helt rätt. Det är inte vad som ansluts i uttaget som avgör om det ska vara jordat eller inte. Utan det är placeringen av uttaget. Dessutom så gäller inte normer från 1995 längre utan det är 2004:1 som gäller.

// DeBe
 
T
Flikar in med ett udda problem som kommer med jordning av takarmatur.
Drog om ledningar till taket med dito jordledning. Sen visade det sig att det inte gick att köra 2 läges väggbrytare (2 -läges kron) med modern jord, det finns inga takuttag gjorda för detta (!) . Så om ni nu har takarmaturer som körs med 2 läges brytare (kristallkronor/takfläkt m.m) kan det bli problematiskt. Vi fick köra med reservlösningen 3 polig + extra kontakt för jord (2 kontakter totalt), vilket kan ta stor plats i taket om lampkåpan är liten.
 
  • Gilla
stigp
  • Laddar…
Det är föreskrifterna som styr och dom föreskrifter som gäller för nyproduktion säger jordat i alla rum så rummet styr även nu om uttagen skall vara jordade, tidigare var det skillnad på olika rum efter konstuktion och användning och rummet styrde.
Och att blanda jordade och ojordade sker ÄR faligare. Dom gammla föreskrifterna förutsatte ett visst motstånd i golvet till jord för att man skulle få sätta ojordade uttag, om man sätter in en enstaka jordad apparat i det rummet blir det mycket farligare att få ett överslag i en elapparat om du samtidigt kan ta i den jordade apparaten än om man står på ett relativt väl isolerat golv.
 
Jag vet mycket väl om att det finns nyare föreskrifter än de från 1995.
Det jag fösöker påvisa är att från och med 1995 bytte Sverige
från att rummet avgör om apparaten skall jordas eller inte
till att apparatens konstruktion avgör om den skall jordas eller ej.
Min åsikt är att Sveriges elsäkerhet tog ett kliv framåt i och med detta tillsammans med krav på JFB. Att utomhus använda en jordad apparat från ett ojordat uttag mha en skarvsladd har nog tagit mer än ett liv.

/m
 
TN-Funkis skrev:
Flikar in med ett udda problem som kommer med jordning av takarmatur.
Drog om ledningar till taket med dito jordledning. Sen visade det sig att det inte gick att köra 2 läges väggbrytare (2 -läges kron) med modern jord, det finns inga takuttag gjorda för detta (!) . Så om ni nu har takarmaturer som körs med 2 läges brytare (kristallkronor/takfläkt m.m) kan det bli problematiskt. Vi fick köra med reservlösningen 3 polig + extra kontakt för jord (2 kontakter totalt), vilket kan ta stor plats i taket om lampkåpan är liten.

Har samma problem, löste detta genom att ansluta med ubåtar, kan någon tala om om det är tillåtet eller inte och isf hänvisa till föreskrift?
 
En apparat avgör aldrig om ett UTTAG skall vara jordat eller ej, helt riktigt.
Det enda jag diskuterat är vad som avgör om APPARATEN är jordansluten eller ej.

Fram till 1995: RUMMET samt APPARAT avgjorde om APPARATEN skall vara jordansluten.

Från 1995: ojordade UTTAG får ej monteras dvs alla RUM har jordade uttag även torra utrymmen. De två typer av stickproppar som nu går att använda är jordade eller dubbelisolerade. Jordad propp ger jordad APPARAT. Dubbelisolerad APPARAT blir ej jordanslutan. Dvs APPARATEN styr om den är jordad eller ej.

/m
 
Om apparater är jordade eller ojordade har ingenting med elinstallationer och inst. bestämmelser att göra, föreskrifterna styr INSTALLATIONER inte APPARATER
 
Det blir lätt knas i ett forum när det visar sig att man diskuterar olika saker. Om vi suttit runt ett fikabord och diskuterat hade de visat sig rätt fort att vi menar samma sak.
Jag ber tråskaparen om ursäkt att tråden kom att handla om andra saker än hans huvudfråga.

/m
 
Jag vill bara tillägga nu att jag har tagit upp frågan med Elsäkerhetsverket, dom godtar inte att man bara jordar väguttagen, antingen skall allt eller inget jordas vid ombyggnad.
Det har tidigare varit andra regler vilker gör att man i gamla anläggningar kan hitta både jordade och ojordade uttag m.m. i samma rum och så länge man inte gör något med anläggningen så får det sitta kvar.
Dom gamla reglerna byggde på dåvarande §6 om riskbedömning.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.