Jag har jordat vid diskbänken och ojordat vid matplatsen. Hus byggt 77. Har i och för sig jordfelsbrytare för hela huset och även ute. Så jag kunde byta i åtminstone köket. Även tidigare badrum hade inte jord. Ska man däremot renovera så ska man ändra till jord har jag läst till mig.
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
Q jope84 skrev:
Då borde de inte va några problem att jorda de uttaget med.
Det är ett snabbt jobb för elektrikern.
Jo det är problem. Du kan inte skyddsjorda lamputtaget utan att samtidigt skyddsjorda de vägguttag som finns runt matbordet. Du har helt rätt i att allting ska antingen vara skyddsjordat eller ojordat och att den regeln gäller per rum. Som nämnts har man dock sedan 100 år tillbaka tillåtit att "dela upp" ett kök i "två" rum.
 
Q
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Jo det är problem. Du kan inte skyddsjorda lamputtaget utan att samtidigt skyddsjorda de vägguttag som finns runt matbordet. Du har helt rätt i att allting ska antingen vara skyddsjordat eller ojordat och att den regeln gäller per rum. Som nämnts har man dock sedan 100 år tillbaka tillåtit att "dela upp" ett kök i "två" rum.
Även om de räknas som 2 rum så blir de farligt att blanda jordat och ojordat.

Håller på med byte av all el i mitt hus och hittade en riktigt farlig koppling på ungarnas rum.

Elementets jord var ansluten till en gul ledare vilket är en fas som går vidare till nästa element.
Så chassit på elementet var spänningssatt och att ingen fått ström i sig beror på att de inte fanns jord i rummet. Annars hade man kunnat få ström i sig .
 
  • Wow
karlmb
  • Laddar…
Q jope84 skrev:
Även om de räknas som 2 rum så blir de farligt att blanda jordat och ojordat. .

Det RÄKNADES som två rum, då. Men folk har överlevt ändå.
Nu ska alla uttag vara med skyddsjord trots att det mesta är dubbelisolerat.

Protte
 
Att två delar av köket skiljer sig innebär inte att man får en blandning av ojordad och jordat.

Du har rätt, det är farligt, om man "når" mellan dessa uttag (ojordat respektive skyddsjordat). En gammal regel är att det ska vara minst 2.5 meter mellan sådana uttag. Man räknar då med att man inte når mellan två apparater som är anslutna i varsitt uttag.

Det bygger dock på normal användning, alla regler bygger på normal användning och förutsebara fel. Det är ju inga som helst problem att medvetet skapa en blandning av jordat och ojordat, även om det är en dörr mellan uttagen. Det är oavsiktliga misstag man försöker komma åt. De två uttagen ska inte inbjuda till att användas på samma plats.

Du har uppenbarligen en fungerande isolerad miljö i sovrummet :) Men felet är ju allvarligt ändå.
 
En lampa avsedd för anslutning med jord får man väl inte koppla in utan jord? Borde inte uppfylla säkerhetskraven om man tagit bort ett lager säkerhet?
 
Hur stor faran är kan ju diskuteras, sitter den i taket och utom normalt räckhåll så är risken minimal.
 
A ajn82 skrev:
En lampa avsedd för anslutning med jord får man väl inte koppla in utan jord? Borde inte uppfylla säkerhetskraven om man tagit bort ett lager säkerhet?
Jo, den ska kopplas in utan skyddsjordning i ett rum utan jord. Det är rummet som styr. Antingen ska rummet vara jordat och då ska även lampan skyddsjordas, eller så ska det inte förekomma någon jordkontakt i rummet.
 
  • Gilla
cpalm och 2 till
  • Laddar…
Måste den då inte vara dubbel isolerad eller dylikt? Undrar som glad amatör.
 
OM uttagen i rummet är jordade då ska armaturen vara jordad eller dubbelisolerad. Är det ett äldre hus utan jordade uttag så får inte armaturen jordas men den får naturligtvis vara dubbelisolerad.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
S StinaWa skrev:
  1. Hej
    Har köpt en fantastiskt fin Dansk PH Taklampa som är Jordad. Tyvärr har jag inte jordad uttag ovanför köksbordet, Hur gör jag för att sätta upp min jordade lampa ovanför köksbordet då uttaget är ojordat.
    Kan skicka bild om det behövs
    Mitt hus är byggt 1950
    Mvh Kristin
Ring en elektriker och byt el. Det är samtidigt en bra brandförsäkring och samtidigt sätta in jordfelsbrytare.
 
  • Gilla
StinaWa
  • Laddar…
Tack för svar, jag har jordfelsbrytare
 
A ajn82 skrev:
Måste den då inte vara dubbel isolerad eller dylikt? Undrar som glad amatör.
Nej, i ett isolerat rum får man använda apparater som är avsedda att skyddsjordas, men man ska inte ansluta någon skyddsjord till dem. I ett isolerat rum får det inte förekomma jordkontakt. Jag tar mig friheten att hänvisa till en längre utläggning kring detta i denna tråd: Allt om ojordade uttag
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
Q jope84 skrev:
Är de något gammalt svartjobb på elen?
För det har alltid varit krav på jordat i ett kök.
Jag bodde i en lägenhet som tillhörde Bostadsbolaget i Göteborg och jag hade också bara en sockerbit i taket. Minns inte om det var i köket dock...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.