Märkligt ändå för här ser det ut som att jord enbart ligger lös i strömbrytaren? Sitter inte i någon blindport
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Skyddsledaren parkeras på en ledig terminal som ska finnas i hörnet på en kapslad strömbrytare. Alla ljusarmaturer har dock ingen sådan uppenbar blindplint men de kan ha en terminal som är märkt med "E" där skyddsledaren kan parkeras. Eller sätter man en toppklämma på den och låter den ligga lös. Den ska finnas redo för den dag den behövs.
 
  • Öppen strömbrytare med synlig okopplad jordledning och elektriska komponenter.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Man brukar inte dra jord till en brytare om man inte ska gå vidare från brytaren till lasten. En strömbrytare behöver ingen jord.
 
  • Gilla
Johan Persson1
  • Laddar…
Müssli Müssli skrev:
Man brukar inte dra jord till en brytare om man inte ska gå vidare från brytaren till lasten. En strömbrytare behöver ingen jord.
Väldigt många olika svar här. Jag är också enig med att jorden ej behöver anslutas i strömbrytaren eller i armatur som är ojordad. Däremot ska jord anslutas i kopplingsdosan om det ex ska vidare till ett jordat uttag.
 
Huruvida skyddsjorden parkeras i en plint eller bara isoleras på lämpligt sätt är en smaksak och beror på omständigheterna. Dock är det ju bra för framtiden att den finns framdragen även om den inte fyller någon praktiskt funktion i en strömbrytare.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg och 1 till
  • Laddar…
Men om man drar en kabel till strömbrytaren, är det då ok att dra en 3G1,5 eller måste det vara minst en 4G1,5?

För om det räcker med en 3G1,5 så kan man ändå inte gå vidare från strömbrytaren.
 
useless useless skrev:
Huruvida skyddsjorden parkeras i en plint eller bara isoleras på lämpligt sätt är en smaksak och beror på omständigheterna. Dock är det ju bra för framtiden att den finns framdragen även om den inte fyller någon praktiskt funktion i en strömbrytare.
Pratar vi kabel är det ju svårt att inte få med jorden men när man drar FK skulle jag inte ens komma på tanken att dra med en extra jordtråd. Nollan drar jag dock med till alla brytare numera. :)
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.