I täby är ett lass från Hagby Tippen 800kg. Det kostar 500kr 27säckar är 499.5 kg. Så ett lass är 300kg mer jord. Hagby gör jorden du hittar i Hasselfors säckar.
Så jord på släp är betydligt billigare. Men det är ju smidigt samt miljöovänliga att ta det sista biten i påse.
 
Tippad jord på släpvagn alla dar i veckan, det är värt jobbet att skyffla i skottkärra. Om inte allt åtgår vid samma tillfälle kan man täcka med presenning. (här kostar ett lastat släp också 300)
 
Enköpingsjord alla gånger! Det där man köper i säck är inte jord, bara torv.

När du lägger ut jorden räkna då med att den sjunker något. Ska du ett lager om 30 cm, lägg på 35-40 cm.
 
  • Gilla
per s
  • Laddar…
Jag skulle säga lass om du vet att du kommer bli av med allt direkt, annars säckar. Jag har anlagt rätt många rabatter sedan jag köpte mitt hus, och övergick rätt snabbt från lass till säckar då ett lass blir lite osmidigt dels att transportera vidare till olika platser i trädgården (jobbigt att skyffla massa skottkärror framför att slänga 5 säckar i den) och dels att hålla efter för ogräs etc under en säsong.
Ja, den billiga säckjorden är ju typ 99% torv, men den fyller ju iaf hjälpligt sitt syfte.
 
Jag var och hämtade ett lass nu och det kändes som mycket fin jord. Det blev ett rågat och fint lass, tror min kärra får ta max. 500Kg :rolleyes:

Tusen tack för hjälpen!
 
  • Gilla
Maria T och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.