Har grävt ur några m2 för att anlägga en rabatt och det kommer gå åt många säckar jord för detta.
Men jag kan köpa E-jord tippad direkt på släpvagn för 600kr/vagn, men frågan är hur mycket det är jämfört med att köpa jord på 40L säckar?
Jag får plats med 27 säckar på vagnen, då går det precis upp till kanten på sidorna av vagnen.
27 säckar trädgårdsjord på granngården kostar 25kr/ säck = 675kr
Nog måste väl 27 säckar komprimerad säckjord bli mer än jord tippad direkt på vagnen som borde innehålla mer luft?
 
Vinsten är väl att slippa lasta på/av och sprätta upp 27 plastsäckar.
 
useless useless skrev:
Vinsten är väl att slippa lasta på/av och sprätta upp 27 plastsäckar.
Jag måste i alla fall köra jorden på skottkärra i 20m då jag inte kommer fram med släpvagnen hela vägen.
Så där kanske säckar är att föredra, enklare att kasta på tre säckar på skottkärran än att behöva skotta av den från släpvagnen.
 
hsd
Svårt fall, E-jord vad är det
Normalt i dessa trakter är 2-300 per släpvagn, inget exakt mått, och det är mycket bättre jord än det som finns i säckarna
Däremot är säckjorden oftast värmebehandlad så eventuella snigelägg ed. är förstörda
 
hsd hsd skrev:
Svårt fall, E-jord vad är det
Normalt i dessa trakter är 2-300 per släpvagn, inget exakt mått, och det är mycket bättre jord än det som finns i säckarna
Däremot är säckjorden oftast värmebehandlad så eventuella snigelägg ed. är förstörda
Om jag fattade rätt så tar de E- jorden från olika tillverkare, beror på vilket pris de får vid tillfället så ibland är det Hasselfors och ibland någon annan.
 
Hur många lass handlar det om är det bara ett?
 
hsd
Jag köpte nyss säckar bara för att ett projekt som drar ut på tiden och en jordhög kan hinna få en massa oönskad växtlighet
 
Trädgårds jord betyder där jag bor lera. Inte rekommenderat att ha i rabatterna.
 
Talvan Talvan skrev:
Hur många lass handlar det om är det bara ett?
Det är det som är lite svårt att veta, stegade lite i rabatten och det är nog närmare 10m2, mycket mer än jag trodde tyvärr, och de som säljer E-jorden rekommenderar 30cm jorddjup. Släpvagnen är 3m2 , så i säckar handlar det nog om minst 4 lass.
 
Vi ska bara ha blommor i landet, inga grönsaker.
 
10m2, då är det ju troligtvis lönt att ta dit en lastbil istället. Har du kollat upp vad de skulle ta för att köra ut ett lass? Brukar vara ganska billigt.

Edit : tänkte lite fel. Tänkte 10m3
 
Här kostar det 183 per ton lastat på släp. Dock minst 300:-

Problemet är väl att de flesta varken har släp som får lasta så mycket eller körkort att dra det.
 
Trädgårdsjorden du länkade til är 98% torv och 2% sand, det betyder att den kommer att brytas ned med tiden. Fyller du en rabatt med den är rabatten sannolikt en grop om ett par år. Du behöver någon form av matjord om det ska vara en permanent rabatt. (Som med fördel kan förbättras med lite torv.)
 
  • Gilla
per s och 2 till
  • Laddar…
S snoddas2 skrev:
Trädgårdsjorden du länkade til är 98% torv och 2% sand, det betyder att den kommer att brytas ned med tiden. Fyller du en rabatt med den är rabatten sannolikt en grop om ett par år. Du behöver någon form av matjord om det ska vara en permanent rabatt. (Som med fördel kan förbättras med lite torv.)
Denna då? De kostar 37kr/säck x 27= 1000kr.
https://www.granngarden.se/planteringsjord-granngarden-40-l/p/1199671
Men då kanske 600kr för ett lass E-jord inte är så tokigt, om den dessutom är bättre.
Nu är jag ju inte säker på om det är Hasselfors, men i så fall är det denna. https://www.hasselforsgarden.se/news/tradgardsjord-e-gynnar-tillvaxten/
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.