D Degårbranu skrev:
Perfekt! Men tänk dig att dra igenom all den infon via sms eller telefon varje gång....
Man får hänvisa till hemsidan
 
L lars80 skrev:
Men på vilket vis är det svårt? Om du frågar innan du anlitar en tjänst vad tjänsten kostar så vet du väl, eller? Det är inte konstigare än att olika postorderföretag tillämpar olika frakt för att skicka samma produkter. Alla har olika prismodeller beroende på sina omkostnader och vinstkrav.
Ni gör det svårare än vad det är.
Om priset är av väsentlig betydelse så borde man vara extra noggrann med att fråga.
Hur man hanterar övriga kostnader hanteras i lag så ni slår in redan öppna dörrar i den här diskussionen.
nu är det ju inte så intressant om just du tycker att det är lätt att först om väldigt många beställare har svårt att förstå så borde ni kanske tänka ett varv till. Nähä fattar inte merparten vi skiter iaf i det
 
A AndersS skrev:
Ska en hantverkare förtydliga och ta en dialog med den listan för varje 2-timmarsjobb, blir arbetstiden 3 timmar inkluderat timförklaring och förtydligande i detalj vad som ska göras:crysmile::crysmile:
Sluta larva dig.

Är du i en butik och handlar så får du betala för det du bär ut ur butiken -
det är ju aldrig så att du betala för något du inte har med dig ut.

Tänk att du köper skruv och får betala för skruven och ett par tre stuprör och hängrännor som du inte har med dig hem.

Helt galet.

Som företagare ingår det att man tar betalt för det arbete man utför och inget annat. Fakturaskrivning ingår i din timpenning som du tar ut och inget annat.

Behöver du kassera eventuella överblivna restmaterial så ska det räknas in i tiden du behöver för detta.

Precis som att en rörmontör eller elektriker samlar på sig all koppar och säljer detta vid sidan om svart så går nog det hela jämt upp och man kanske till och med kan bjuda på sin restid.
 
  • Gilla
mejeriet och 1 till
  • Laddar…
Nä.. Jag betalar hellre för de faktiska kostnaderna i samband med jobbet hemma hos mig än något schablonbelopp pga av andra (dumsnåla) kunder..
 
  • Gilla
Grizzlybjörnen123 och 1 till
  • Laddar…
S SiggeFyrst skrev:
Sluta larva dig.

Är du i en butik och handlar så får du betala för det du bär ut ur butiken -
det är ju aldrig så att du betala för något du inte har med dig ut.

Tänk att du köper skruv och får betala för skruven och ett par tre stuprör och hängrännor som du inte har med dig hem.

Helt galet.

Som företagare ingår det att man tar betalt för det arbete man utför och inget annat. Fakturaskrivning ingår i din timpenning som du tar ut och inget annat.

Behöver du kassera eventuella överblivna restmaterial så ska det räknas in i tiden du behöver för detta.

Precis som att en rörmontör eller elektriker samlar på sig all koppar och säljer detta vid sidan om svart så går nog det hela jämt upp och man kanske till och med kan bjuda på sin restid.
Men nu kanske inte hantverkare gör som du tror att dom gör.
 
O
Okarlsson Okarlsson skrev:
Det är nog bara i hantverkaryrket och när man bokar med Ryanair det finns en sån stor mängd "underförstådda avgifter". Jag skulle bli lika förbannad om någon tog betalt för att komma till jobbet som om taxichauffören tog betalt för att komma till mig. Det handlar inte det minsta om att få det att gå ihop, det handlar om att man gör detta för att smyg på ovetande konsumenter kostnader.
Så du menar att du tror att framkörningen av taxin är gratis? Kamma till dig och läs prislistan igen. Du är luraf
 
  • Gilla
Grizzlybjörnen123
  • Laddar…
D Derbyboy skrev:
Det är skillnad på att köpa en öl och att köpa en hantverkartjänst. Jag skulle bli ganska sur om jag beställde en huset öl på tapp och de kom in med en öl för 190 kr.
Är det verkligen någon skillnad?

Jag tolkar svaret som att det inte fanns någon lag
K kortis skrev:
nu är det ju inte så intressant om just du tycker att det är lätt att först om väldigt många beställare har svårt att förstå så borde ni kanske tänka ett varv till. Nähä fattar inte merparten vi skiter iaf i det
Jag har förståt att väldigt många saker verkar svårt för dig. Ta upp detta med din hantverkare nästa gång så kan han säkert sitta ner och peka på alla kostnader tills du känner dig helt säker på kostnaden.
Andra människor kan ställa normala frågor och sedan få svar på dom.
 
Okarlsson Okarlsson skrev:
Det är nog bara i hantverkaryrket och när man bokar med Ryanair det finns en sån stor mängd "underförstådda avgifter". Jag skulle bli lika förbannad om någon tog betalt för att komma till jobbet som om taxichauffören tog betalt för att komma till mig. Det handlar inte det minsta om att få det att gå ihop, det handlar om att man gör detta för att smyg på ovetande konsumenter kostnader.
Så talar en snåljåp
 
Grizzlybjörnen123 Grizzlybjörnen123 skrev:
Men nu kanske inte hantverkare gör som du tror att dom gör.
Jag drar aldrig alla hantverkare över samma kam eller kant. Jag har egna erfarenheter hur man kan göre extrapengar. Nu är ju inte alla arbeten innehållande koppar.

Nice när man lyckas träffa i prick på en site. (Det är aningen känsligt detta ämne märker man ) Jag tycker att man ska sköta sitt arbete på ett proffsigt sätt. 2 timmar arbete = betalt för två timmar på fakturan och eventuella resekostnad specas och informeras innan jobb startar. 3 timmar arbete - betalt för tre timmar och inget annat.
 
S SiggeFyrst skrev:
Jag drar aldrig alla hantverkare över samma kam eller kant. Jag har egna erfarenheter hur man kan göre extrapengar. Nu är ju inte alla arbeten innehållande koppar.

Nice när man lyckas träffa i prick på en site. (Det är aningen känsligt detta ämne märker man ) Jag tycker att man ska sköta sitt arbete på ett proffsigt sätt. 2 timmar arbete = betalt för två timmar på fakturan och eventuella resekostnad specas och informeras innan jobb startar. 3 timmar arbete - betalt för tre timmar och inget annat.
Det håller jag med om, raka puckar ska det vara.
 
  • Gilla
SiggeFyrst
  • Laddar…
Det är skillnad....men hurusom

- ingen ifrågasätter att kunden ska betala och hantverkaren ska få betalt.

- många, väldigt många vittnar om att prissättningen är otydlig. Många kunder känner att de inte fått all information för att kunna sätta sig in i slutpriset och göra tex en prisjämförelse. Det varierar dessutom mellan olika firmor och yrken.

När kunden frågar efter pris vilken jag antar att de flesta trots allt gör, då är det inte timpriset utan ett pris för samtliga fasta kostnader som efterfrågas. Om hantverkaren är mån om att få nöjda kunder så är den informationen viktig.

Det är ju trots allt konsumenten som betalar så då kan ni väl berätta innan vad och hur ni tänker ta betalt.

Tyvärr tror jag många hantverkare som arbetar med privatpersoner skiter i kundnöjdheten. Jobben finns, mycket pga ROT och försvinner en kund så står det fyra stycken i rad och väntar.
 
  • Gilla
Fairlane och 3 till
  • Laddar…
Grizzlybjörnen123 Grizzlybjörnen123 skrev:
Om kunden beskriver innan besöket att det är en central som ska bytas och vad den ska innehålla etc så kan man förbereda sig och se till att man har en med sig
Skämtar du eller?
 
  • Gilla
Grizzlybjörnen123
  • Laddar…
Grizzlybjörnen123 Grizzlybjörnen123 skrev:
Så talar en snåljåp
Gör de? Jag skulle se mig som rätt i mitten, betalar gärna mer för kvalité osv. Men blir skogstokig om jag känner att någon försöker blåsa mig.
 
  • Gilla
Grizzlybjörnen123
  • Laddar…
Grizzlybjörnen123 Grizzlybjörnen123 skrev:
Så talar en snåljåp
Grizzlybjörnen123 Grizzlybjörnen123 skrev:
Så talar en snåljåp
Snål, sparsam, prismedveten. Jag vette fan om man e snål bara för att man vill veta vad något kostar i sista ändan.
 
  • Gilla
Pin och 1 till
  • Laddar…
D Derbyboy skrev:
Bussig granne att fakturera en obefintlig kostnad.
Du fattar verkligen ingenting. Eller så spelar du bara dum.
 
  • Gilla
Violina och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.