Bygger i betong skrev:
Jajada skrev:
Mycket bra synpunkter!
Oftast byggs dock småhus på mark som inte har så goda geologiska förutsättningar. Tomten ska ju helst ligga på platt mark och vara fri från sten, vilket i praktiken ofta betyder att det är mycket lera i marken. Med andra ord stor risk för sättningar och därmed sprickor i bottenplattan om den inte är starkt armerad. Vilket de alltså inte är.
Jag skulle nog säga att ett enkelt armeringsnät 6160 är legio i vanliga bottenplattor idag, och sedan ynkligt glest med byglar ut i våterna. Så några ynkliga 12 mm järn i våten. Visst, det håller ihop ... så länge marken inte börjar röra på sig.
Jag tycker ibland att snålheten i dagens småhusbyggen (trähus) bedrar visheten. Man räknar helt inte med underhållsaspekten på lång sikt, man har en garantitid på kanske 2 år som man måste klara sig genom utan sprickbildningar. Men sättningsskador kommer långsamt och kanske syns för efter 20-30 år , oftast pga uttorkning av marken direkt under huset. (Leran krymper när den torkar.)
Så är det säkert. Jag som mer varit delaktig i byggnation av väldigt mycket kommersiella fastigheter har många gånger blivit så förvånad när jag kommit i kontakt med villaplattor att jag undrar om det är samma land det handlar om. Flera gånger har jag funderat, när jag tittat på ritningar för villaplattor, om jag verkligen kan stå för jobbet när det är utfört. Detta trots att jag inte har något konstruktionsansvar. Jag har då ifrågasatt om man för det första vid val av betong tagit hänsyn till uttorkning (betongen klarar sällan realistiska uttorkningsprognoser enligt program som ex. TorkaS) och om armeringen är anpassad efter betongen (vilket den inte är). Svaret har alltid varit att man helt enkelt får lita på den som ritat plattan (husleverantören). Så jag tror tyvärr att det ligger mycket i din analys om kortsiktighet.

Tillägg: Dessutom tycker jag att bebyggelse i större skala över huvud taget skall byggas på berg och inte på prima åkermark. Det är en stor skam att jordbruket i detta land motarbetas på alla nivåer.
 
Redigerat:
  • Gilla
Bjoellander och 2 till
  • Laddar…
Jajada skrev:
...
Tillägg: Dessutom tycker jag att bebyggelse i större skala över huvud taget skall byggas på berg och inte på prima åkermark. Det är en stor skam att jordbruket i detta land motarbetas på alla nivåer.
Instämmer helt och fullt!

Så jag förlåter dig att du sprängt bort lite granit.
Själv har jag byggt på jordbruksmark.
Men det är i alla fall inte nere på slätten, utan uppe på betesmarken på kullarna, som ratades när man började täckdika och skapa den bördiga Laholmsslätten.
Och de dräktiga kossorna får gå och äta på vår mark:
https://www.byggahus.se/forum/tradg...-tradgard-idag-53.html?perpage=15#post2245660
 
  • Gilla
Jajada
  • Laddar…
-RB- skrev:
Hängslen och livrem?
...OCH strumphållare!
 
Vi kom över ett parti med teglet Royal Dawn från Bachmann Tegl i Danmark (Tegelmäster är återförsäljare i Sverige), och tänkte att vi skulle göra någonting roligt med det. Det kommer dyka upp på några ställen i huset. Men här är i alla fall första.
IMG_2287.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


IMG_2412.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


IMG_2414.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


IMG_2418.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag har aldrig murat fasad så det är inte i närheten av perfekt men jag är ändå nöjd med resultatet. perfekt ruffig känsla för ett rum i källaren! Jag murar valvet med hjälp av formen och låter den sitta i cirka 10 minuter innan jag tar undan stämpen den står på och tar loss den. Då är det gott om tid att stryka fogarna.
IMG_2424.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


IMG_2428.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


IMG_2430.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


De vita fläckarna som syns på vissa tegelstenar är någon form av kalkutfällningar, tror jag, de kan uppstå när murverket blir blött innan det härdat klart. Jag tycker live att det bara ser häftigt ut i sammanhanget.
IMG_2431.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Royal Dawn, tycker vi själva i alla fall, är ett fantastiskt vackert tegel. Ni kan kolla på lite bilder här hur det ser ut i bra ljus och färdigmurat. Referensbilder Tegelmäster
 
Redigerat:
  • Gilla
Appendix och 17 till
  • Laddar…
  • Gilla
Jajada
  • Laddar…
Såg det där teglet för första gången under förra veckan på ett flerbostadshus. Blev klart inspirerad till att bygga ett tegelhus. Mycket snyggt.
 
Inte nog med att bygget verkar hålla hög kvalitét. Dina inlägg håller också väldigt hög kvalitét.
Jag har alltid föredragit äldre lägenheter och hus, men när jag läser din tråd blir jag sugen på nybygge :)
 
  • Gilla
magda136
  • Laddar…
-RB- skrev:
Inte nog med att bygget verkar hålla hög kvalitét. Dina inlägg håller också väldigt hög kvalitét.
Jag har alltid föredragit äldre lägenheter och hus, men när jag läser din tråd blir jag sugen på nybygge :)
Man får ju göra sitt bästa för att betala tillbaka alla timmar man har suttit och läst på forumet om vad andra har gjort. :)
 
  • Gilla
-RB-
  • Laddar…
Fantastiskt imponerande tråd och bygge.
Jag håller på och bygger kataloghus på totalentreprenad och blir både avundsjuk och orolig ;-)

Håller med dig om resonemangen ang. armering och hur konstruktören lägger ihop olika funktioner utan att se till helheten. En anledning till att det ofta ser ut att vara så mkt armering är ju att det skall snålas i andra änden. Plattor skall göras tunna och balkar smala så att man inte ens får in armeringen med storsläggan.
En enda gång har jag fått en konstruktör att erkänna "du har rätt, det funkar inte ens i teorin" när det annars brukar vara standardsvaret... /trött arbetsledare
 
  • Gilla
Jajada
  • Laddar…
Nu tar jag lunchpaus och passar på att lägga upp inlägget som jag tänkte gjort i går men inte hann.

Valvformen (ja, jag vet att valv kan låta missvisande och att bjälklag säkert är en bättre benämning men uttryck som valv, att valva och slå valv används för vanligt betongbjälklag) till plan 2 har jag hyrt från Doka men eftersom källarformen skulle sitta så länge och jag hade mycket formmaterial från källarytterväggarna så återanvände jag den. Formluckorna la jag ner, dubbla dubbeloxar (ihopspikade bindereglar) blev bockryggar. Dubbla 45x95 blev till stämp.
IMG_2386.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag har satt bockryggarna på cirka c/c 800mm och stämpen på ungefär samma c/c-avstånd.
IMG_2387.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


IMG_2388.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nackdelen med denna form jämfört med en Doka-form är uppenbar. Snortungt att lyfta upp luckorna och oflexibel formlösning i största allmänhet men tror ändå att jag gjorde rätt rent ekonomiskt (fast enhetstiden per m2 form var inget att skryta med:().
IMG_2389.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


I kanten ser man också den rostfria armeringen (phi10) som går igenom den uppstickande cellplasten samt armeringsjärnen som kommer upp c/c 100mm från insidan av ytterväggen och som sen ska bockas ner i ovankant av valvet.
IMG_2390.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Ser ut att bli ett ganska tjockt valv?
 
Manitoba skrev:
Ser ut att bli ett ganska tjockt valv?
Nja, 22cm är det bara, vilket jag anser bör vara absolut minimum om golvvärme, avlopp och lite ventilation ska gjutas in. Cellplasten sticker upp mer än så och jag sågade av den i rätt nivå efter att vi gjöt valvet.
 
Jajada skrev:
Nja, 22cm är det bara...
Hoppas bara att du har förstärkt där pianot skall stå ;)
 
Har läst igenom tråden nu. Fantastiskt kul bygge att följa. Roligt med så mycket betong och murning. Kommer följas med spänning! :)
 
Ok, det var nog cellplasten som lurade mig :).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.