Att polisen inte har resurser är en fråga om prioriteringar. Idag stod det fem polisbilar i vår lilla by och utförde kontroll av däck tillsammans med Däckbranschens informationsråd!

Har man resurser till det, har man banne mig resurser till att utreda bedrägeribrott också.

(I mina ögon kan Däcksbranschens informationsråd ställa sig på valfri mack/rastplats och informera själva, utan större delen av Gävleborgs samlade polisstyrka på plats).
 
Undrar om Däcksbranchen bjöd på fika efteråt? Munkar, kanske?
 
Att det står några poliser och kollar däckmönster tycker jag bara är positivt. Har ni kollat hur däcken ser ut på många bilar? Jag kan säga att det är skrämmande. Jag har sett många bilar som jag inte vill möta en blöt dag...

Dom poliser som står och kontrollerar däck är dessutom oftast trafik poliser. Dom kan ej jobba med brottsutredningar. Så då är det bättre att dom är ute och sköter sitt jobb.
 
Kanske det som är problemet hur man utbildar och fördelar resurser inom Polisen, finns det rätt antal brottsutredare i förhållande till trafikpoliser? Har inte koll på det och tillhör nog inte tråden. Skulle jag enbart nyttja den kompetens jag ansvarar för utifrån vad de utbildats till och inte ta hänsyn till vad som är behovet och efterfrågas så skulle det bli konkurs.
 
torparnorpan skrev:
känns ju lite fel att hacka ner polisen för detta.... Fundera på hur det skulle vara om din familj drabbas av ett våldsbrott eller inbrott...polisen säger att de kan utreda det om 6 månader för de har 876 bedrägerifall via Eniro som de först skall gå igenom...kom igen, det skulle ta hus i h-vete på ren svenska!
Det är inte polisens fel utan samhället som stryper deras tillgångar, deras möjligheter att använda tekniska utvecklingen till sin fördel med mera. Men det är en annan diskussion för en annan tråd tror jag :)
Varken inbott eller misshandel utreds aktivt idag. Inbrott klaras i regel bara upp när någon påträffas med stulet gods. Misshandelsfall utreds bara om någon tas på bar gärning i princip. Har vart med om fall när vittnen kunnat namnge gärningsmannen och gärningsmannen har inte ens kallats till förhör. "brott kan ej styrkas" är motiveringen. Risken med att "släppa" en massa brott är att dessa personer som slipper undan i regel är inblandade i flera och allvarligare brott.

New york-modellen med nolltolerans tycker jag borde provas i sverige. http://www.bra.se/extra/pod/?module_instance=12&action=pod_show&id=76
 
Ett led kan ju vara att återanställa de som gör pappersarbetet både inom polisen och läkarkåren dvs sekreterarna detta spar oerhört med resurserna. Men som alltid i Sverige är de som styr inte ens dumsnåla de är idiotsnåla.

Polisen är såpass bakbundna att det inte kan bli bättre än vad det är. Vad som prioriteras är svårt att definera men inte är det inbrott hos Kalle Svensson iaf. Tråkigt att TS inte kommer få mer än utredning nerlagd i brist på spaningsuppslag om han vänder sig till Harry H. Trot eller ej men polisen lägger även ner fall där PERSONNUMRET på förövaren finnes (Nordea personkonto).

Tyvärr har jag tills vidare stor misstro till rättssystemet och det kommer så förbli tills något radikalt görs.

Vardagsbrottslighet är det som drabbar dig och mig och när sånt inte utreds så stiger åtminstone mitt förakt.

För övrigt har någon tyckt att min fars scooter/vespa var deras egen och avlägsnat den. Vi får se vad polisen gör åt saken.
 
Nä än har jag inte hört något från polisen trots att det var 2 månader sedan Personnummer och namn finns tillgängligt då bankgirot uppgivet detta för mig. Har inte heller hört något från polisen då min då 14 åriga dotter råkade ut för sitt andra rånförsök, trots att killen hade synts vid en närliggande skola. En skola som förövrigt vägrade oss att titta i skolkatalogen utan att polisen begärt det.....vilket de inte gjorde trotts påtryckningar från oss.

Jag brukar se ganska positivt på det mesta, men nu känner jag mig ganska maktlös
 
Ingper skrev:
Tack för att du skrev detta, så jag kunde hitta denna tråden idag.

Samma kille var igång igen på Tradera med nytt alias, registrerades i förrgår som företagare. Företaget ifråga var en liten firma i Sandviken. Men mailadressen gick till nämnda Andreas, och samma pg-nr figurerade.

Frågan är dock om Sandviksfirman överhuvudtaget var inblandade, eller om han "kidnappat" deras identitet vid registreringen på Tradera. Jag anmälde till Tradera, och kontot är redan avaktiverat. Det märkligaste är dock hur en sådan här registrering kan gå igenom, när Tradera skryter med att den är manuellt granskad.

Hursomhelst anade jag ugglor i mossen när pg-numret inte var utställt på någon firma utan på en privatperson. Med c/o-adress. Men det var bra nära att man blev några tusen fattigare. Gjorde en liten koll på personen ifråga också, och honom skulle jag inte ens låna pengar till en glass åt....
Känns faktiskt riktigt skönt att jag lyckades stoppa honom denna gång :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.