bryggstun skrev:
Det ska byggas på en bondgård. Delvis på åkermark men det ska gå bra eftersom det blir i anslutning till den befintliga tomten.

Låter som utanför detaljplan. Med att "bygga i tomma intet" menade jag att hus blir snyggare, bättre, billigare och trevligare att bo i om man tar hänsyn till deras omgivning. Därför får du bästa inbputen bara om du bifogar tomtkarta och gärna något foto.
 
Du nämnde att du eventuellt kan tänkas sätta upp fler väggar i framtiden. Har du tänkt på att du bör ha fönster även i de nya rummen? Eller är det bara en mittvägg du tänker på, så att kök och vardagsrum delas upp? ed tanke på din beskrivning av var den finns kan man tänka sig att en framtida köpare kanske tänker fritidshus och då kanske vill ha ett eller två små sovrum till, på 6-7 kvm, dessa blir då fönterlösa.

Vad är orsaken till att du vill ha så få och små fönster? I sovrummet tänker du dig endast en vädringsglugg förstår jag. De flesta vill ha rätt stora fönster i sovrummet, liksom i vardagsrummet och gärna vid matplatsen också. Det finns ju gardiner och rullgardiner som ramar in och mörklägger effektivt om man är ljusskygg. Vad jag är ute efter är att huset blir svårt att sälja om det skulle bli aktuellt i framtiden. Sovrummet kommer att definieras som KLK med så litet fönster. En altandörr vill de flesta också ha, dvs en utgång på en annan sida, via kök eller vardagsrum. Även om du inte vill ha det, så kan det vara bra att planera för möjligheten.
 
Tack för att ni lägger ner tid på att svara.

Det blir nog fler fönster. Kanske två på varje "långsida".

Jag skiter fullständigt i framtida köpare (ursäkta mitt språk). Dom (eller kanske jag själv) kan lägga till och bygga igen fönster och dörrar efter dom behov som finns då,

Det här är bara en grov skiss som jag ska ge till arkitekten.

På gaveln där jag ritat köket blir det ett större fönster. På andra gaveln blir det också troligen ett lite större fönster.

Jag kan ju inte ha hur små fönster som helst men jag vill kunna sätta tex en fåtölj eller en möbel under fönstret.

Arkitekten och jag är ju inte helt överens om fönstrena. Och inte om nått annat heller..

Det kanske blir en ytterdörr i "förrådet/maskinrummet/tvättstugan"

Funderar på om det ska vara en dörr eller kanske ett draperi/flyttbar vägg mellan farstun och tvättstugan

Vad betyder det att sovrummet definieras som KLK?

Jag tänkte att man kan förlänga väggarna på sovrum och badrum om man vill ha flera rum.

Tänkte att väggen som tv:n sitter på ska vara "halv hög". Den blir nog mer eller mindre fristående. Som en flyttbar möbel. Mellan soffan och tv-väggen har jag placerat en kamin.

Allt är bara funderingar just nu så att arkitekten har nått att börja med.

Tack igen
 
Hemmakatten
Jag tycker att du ska anlita en annan arkitekt. En arkitekt som inte förstår dina önskemål och inte kan visualisera det du vill ha är inte bra. Förstår dock arkitekten som vill få in större rymd i huset, men som sagt, det är ditt hus.
 
Har inga problem med arkitekten.

Jag betalar ju för att han ska rita ett lagligt och bra hus. En del av mitt klotter kanske går att använda sej av.

Jag gör bara en grov skiss så får arkitekten ta hand om resten. Det blir nog bra.

Vad innebär det att sovrummet är KLK?
 
Klk är gängse förkortning av klädkammare; alltså ett utrymme ägnat förvaring, och i inte tänkt för människors vistelse.
 
Klädkammare var ordet.

Tack för svaret.
 
Funderar vidare nu i julhelgen.

Letar efter ett enplanshus med entre' på höger gavel. En så öppen planlösning som möjligt. Ett sovrum. Tvättstuga/maskinrum.
80-100 kvadrat.

Finns det en sånn planlösning nånnstans?
 
Jag tycker det här projektet verkar väldigt intressant!

Det är 50 år sedan någon brydde sig om att rita och utveckla små hus som en vanlig arbetarfamilj har råd med utan att bli trälbundna vid banken för evigt.

Jag skulle föreslå att du ritar upp en traditionell korsbyggning. Fyra rum och skorstenen i mitten. De var ju grundtypen för billiga enfamiljshus på den tiden när sådana ännu byggdes. Farstu och kök och två sovrum.
För att få in moderna funktioner skulle jag föreslå att farstun blir större än den var traditionellt. Då kan du balka av halva farstun till badrum. om du gör köket större i motsvarande grad får du en fungerande storstuga (kök och vardagsrum kombinerat).
Bara ett förslag....för jag tror inte det blir bra att sätta upp mellanväggar i efterhand.
 
Tack.

Jag vill ha en så stor öppen yta som möjligt i mitten av huset.

Funderar fram och tebaks på olika lösningar.
Bara för att tjorva till allt för mej lite extra så vill alla människor att jag ska ta hänsyn till utsikten också.
Själv är jag dödligt less på sjön, berget och det där fjället som ligger bortanför alltihop.

Det skulle passa bäst om höger kortsida hamnade mot söder och utsikten.

Ingen som har sett nånn lämplig planlösning? Vi kan ju ändra den lite men det vore bra med nått som stämmer i grova drag.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.