Mja. Det är väl ok. Men det är ju ingen riktig bild. Och det är för smalt. ;) och det kan inte sägas ha tidstypiska detaljer från en viss tidsepok (eller?).
 
B
nä, man jag får reda på vad du vill ha. och fönstren är inte svårt att byta. du får tänka huset utan fönster och dörrar.
sen kan det va svårt att rita dom.
du har ju flera bilder bland inläggen som du kan visa.
om du visar det för en arkitekt så kan denna rita en ritning åt dig sedan.
det är ju viktigt att kolla va det kommer kosta också.
 
Redigerat av moderator:
Jaha. Så du tror inte att jag kommer att kunna hitta en bild som uppfyller alla kraven då? :D Nedrans.
 
B
nja. kanske.du kommer få leta mycke.
du får kanske göra ett litet kollage(heter det så?) där du lägger bild på ett lagom hus. färg prov, dörr och fönsterprov
 
sök på mangårdsbyggnad i google (bilder) och du kommer att finna vad du söker;)
 
B
god jakt rebeckaf
 
Martin: bildenkommer från lexingtons hemsida men finns inte kvar där längre. Om du gör googles bildsök med orden lexington hus så får du fram det i ett par versioner. Dock ingen som är bättre än dennna tror jag.
 
Tack PC! Massor att välja på. Postar mina favoriter här när jag är färdig så får ni rösta... :)
 
B
det är ju du(ni som ska bo där) som ska bestämma. ni ska ju leva med huset
 
Blev fel hus. Hus nummer fem som du tycker är för smalt :)
 
Ta med dej arkitekten till tomten, förklara vad du är ute efter och be om några förslag....
 
Jag tror (utan att veta säkert) att du kan få problem att hitta bilder på svenska hus som har dina specifikationer. Helt enkelt beroende på att du vill ha ett brett hus och jag får för mig att svenska hus som i övrigt ser ut som du önskar är smala, det var helt enkelt så man byggde. Lexingtonhuset har ju en del klassicerande drag. Jag tänker på takfoten på gaveln som antyder ett pelarslut t ex, men även fönsteromfattningarna. Detta var vanligt i 20-talsklassicismen (som ofta hade just drag av klassicism, men inte så tydligt), men på 20-talet byggdes ganska få tvåvåningsvillor i "normal" villastorlek, det var mer 1,5-plans med brutna tak eller mycket stora 2-plans med valmade tak (Lexingtonhuset och bergsmansgårdar har ju inte det). Jag tror dessvärre att du är ute efter en sentida stilblandning, som historiskt aldrig byggts och därför inte går att sätta i en epok. Kanske blir det då svårt att tillmötesgå de regler du nämner. Hoppas att jag har fel.

Jag bifogar en bild på en Hälsingegård, men jag tror du kommer tycka att den är för smal.
 
  • Hälsingegård.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Du har säkert redan sett det här huset eftersom det var du som tipsa om sidan :) Men passar inte det är in?

Ska ni bygga i Örebro trakten? Kommer därifrån själv :)
 
  • 646_medium.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
martin_johanssonn skrev:
Du har säkert redan sett det här huset eftersom det var du som tipsa om sidan :) Men passar inte det är in?

Ska ni bygga i Örebro trakten? Kommer därifrån själv :)
Riktigt fint hus! Ett sånt skulle jag inte tacka nej till! Är det nybyggt eller gammalt?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.