Davidbagare
yoloboi skrev:
Ja, en blir så jävla sur! Höra om andras erfarenheter, misstag och fullträffar - fy fan för det. Kan man inte allt redan så får man ringa en hantverkare.
Eller googla då såklart😉
 
  • Haha
Anonymiserad 358496
  • Laddar…
M
Det finns olika nivåer på detta. Vissa bryr sig, andra inte, om slutresultatet, tjälskjutning osv. Jag är mr overkill enligt min fru, kanske för att jag sett resultatet av "hemmafixares" arbete i mitt yrke😃.
Jag har gjutit samtliga plintar under mina trädäck, dom som inte sitter i berget är pålade med galvade 40x40-profil ned till berg, sedan en korgarmerad gjuten plint med sko på detta. Kanske lite överdrivet men sån är jag. Senaste altanbygget på jobbet satte vi 80-plintar med justerbara balkskor. En altan på plattor har jag aldrig satt, men sett resultatet av några gånger, men vi har alla olika preferenser😉.

Det finns tabeller som man kan utgå ifrån. För att slippa gräva för många plintar (eller hyra en jordborr) är att öka bärlinornas dimension för att få längre spännvidd. Beroende på storlek på altanen så kanske det inte behöver bli så hemskt många plintar. Jordborr har jag använt vid några tillfällen och sedan gjutit i papprör, det går relativt snabbt om man är två pers. En altan på 30m2 gör man enkelt alla hål och sätter rör på en dag om det inte är för mycket sten i backen.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.