Jag blir inte jätteupprörd över att använder ett lägre utgångspris, än acceptpris. Det går att tolka som att säljaren accepterar inte under 1,8 milj, just nu. Då kan man alltid lägga ett "skambud", och vänta på att säljaren mjuknar eller blir desperat.

Jag blir däremot upprörd över att mäklaren vägrar visa om inte spekulanten visar att man kan ge avsevärt mer än utgångspriset. Det är ett beteende som luktar bulvanafär. Skräm bort alla spekulanter, sedan får mäklarens kompis köpa för 1,5 milj "det fanns ingen som var intresserad".

Även en spekulant som erbjuder för lågt pris är bättre än ingen spekulant. Får man bara in något bud som inte är helt oseriöst, så går det ofta att "värka fram" en affär.

EN bekant till min son sålde sin lägenhet förra året. Han hade en limit nedåt som han inte kunde gå under. Det blev en budgivning som inet nådde ända fram. Mäklaren satte igång en förhandling. Spekulanten ville väldigt gärna köpa just den lägenheten. Han ville ha i just det området. Han kunde betala mer ca 3 månader senare efter en bodelning. Mäklare och säljare höll ut, affären blev av.
 
  • Gilla
Hemmakatten och 2 till
  • Laddar…
Sir James Sir James skrev:
[bild]
Ett av barnen ska köpa lägenhet.
Hittade en som verkar mycket intressant och priset i annonsen är typ 1.675.000,-, legat ute i drygt en månad utan att bli såld.
Barnet ringer mäklaren och ställer lite frågor och undrar om det går att se lägenheten.
Får till svar " ingen idé om du inte är beredd att betala 1.800.000,-, det är det priset som säljaren lägst accepterar".

Tänk er samma scenario hos en bilhandlare eller hos en typ husleverantör.
Va fan håller dom på med!!!

Min syster letar hus. Hitta ett dom verkligen fastna för. Utgångspris 2,85milj .
Dom la ett förhandsbud på 3,5milj.
Mäklaren sa att säljaren inte är villig att sälja under 4milj. Budgivning eller inte.

lägger man inte ut det för 4då ?
Tröttsamt med vissa säljare o mäklare.
 
  • Gilla
MiaSthlm
  • Laddar…
Cheesen
R Rosarosi skrev:
Min syster letar hus. Hitta ett dom verkligen fastna för. Utgångspris 2,85milj .
Dom la ett förhandsbud på 3,5milj.
Mäklaren sa att säljaren inte är villig att sälja under 4milj. Budgivning eller inte.

lägger man inte ut det för 4då ?
Tröttsamt med vissa säljare o mäklare.
Oj så fort mitt bud hade blivit 2,85 milj
 
Det finns dock mäklare som inte kör med lockpriser. Vi har nyss sålt en fastighet där mäklaren satte ett i mitt tycke högt pris. Mäklaren var tydlig med att de vill sätta rätt pris direkt eller tom något högre för att ha lite marginal om det dyker upp oväntade saker vid en besiktning där köparen vill förhandla.

Det här är en mäklare som enligt statistik får bäst betalt per kvm i det område de verkar i även om man sällan ser galna ökningar mellan utgångspris och slutpris hos dem. Tror själv att det är en av landets mest seriösa mäklare och att de verkligen älskar sitt jobb.
 
Cheesen Cheesen skrev:
Oj så fort mitt bud hade blivit 2,85 milj

Jaa det riktiga visningen är nästa vecka så är så spännande. Hoppas dom inte får en krona över 3milj.

ska tillägga att insidan är av äldre standard och mycket behövs fixas och ändras.
Liknande hus helt nyrenoverade har gått för 4milj i området.
 
R Rosarosi skrev:
Jaa det riktiga visningen är nästa vecka så är så spännande. Hoppas dom inte får en krona över 3milj.

ska tillägga att insidan är av äldre standard och mycket behövs fixas och ändras.
Liknande hus helt nyrenoverade har gått för 4milj i området.
Om liknande renoverade hus gått för 500 tusen mer och detta har ädre standard så kommer detta hus totalt sett bli betydligt dyrare innan det är färdigt.
Allt kostar mer än man tror och jobbet ska vi inte glömma;)
 
A Argastesnickaren skrev:
Om liknande renoverade hus gått för 500 tusen mer och detta har ädre standard så kommer detta hus totalt sett bli betydligt dyrare innan det är färdigt.
Allt kostar mer än man tror och jobbet ska vi inte glömma;)
ja det är dom införstådda i, men är rätt många aspekter som väger i vad dom är beredda o ge.
 
Fairlane
G Gunnar Bendreus skrev:
Mäklare är oseriösa överlag - de försöker ofta Lisa deal ASAP, för med 3-4% arvode så betyder inte 100.000kr mer än 3-4.000kr, medan klienten förlorar 96-97.000kr
Har aldrig sålt via mäklare, eller köpt - har du tid så kolla in villor / lägenheter du gillar och lägg in ett brev i brevlådan med texten - TJÄNA 75-100.000kr slipp mäklararvodet jag köper din fastighet när dunboll sälja.
Har fungerat i de senaste 4 husaffärerna. Var en som vart lite osäker - då kontakta jag en mäklare som fick skriva kontraktet för en spottstyver… varför krångla till livet?
Det där är en möjlighet såklart, men man måste räkna med att det kan ta mycket tid innan man får sin bostad.
Man tjänare nog inte heller 75-100'. Vi sålde villa i Stockholm för 2½ år sen. Mäklararvodet var 70', sen lite till för annons på Hemnet och lite fixande för att det skulle se bra ut etc, men säg 80'. De pengarna är dock avdragsgilla på vinsten så i praktiken kostade det inte 80' utan drygt 55.
Så frågan man bör ställa sig som säljare är väl om en försäljning via mäklare ger ett högre pris än om man säljer själv och isåfall hur mycket högre. Mäklaren har en större kontaktyta och många kanske inte direkt litar på mäklare, men känner sig ändå lite tryggare att köpa med en mäklare involverad. Har man tur så får man fler som är intresserade och därmed en budgivning. I vårt fall skulle vi alltså behövt få samma slutpris som vi nu fick, minus 80'. Jag tror vi tjänade på att ta in en mäklare.
Skulle jag ha funderingar på att sälja och någon lämnade en lapp i brevlådan att jag kunde tjäna (kanske snarare spara?) 75-100' på att sälja utan mäklare så skulle jag nog vilja ha rejält med betalt för det då det inte kommer bli budgivning med mer än en intresserad. Hur väl det fungerar beror nog på läget, säljaren och hur marknaden allmänt ser ut.

G Gunnar Bendreus skrev:
Glöm inte att lämna kopia till Säljaren, den som ju beslutar i ärendet. Bäst är att enbart gå till säljare, utan kontakt med mäklaren, och säga; hörde att ni skulle sälja av en granne - här är mitt bud utan mäklararvode
Nja, så fungerar det ju inte. Om någon vill maila mäklaren så är det såklart möjligt, men att de ska ha säljarens email-adress är mindre sannolikt. Då får man snarare lämna en lapp i brevlådan.
Dessutom har mäklaren rätt till ersättning ändå i detta läge.

Visst, det kan fungera, men man får nog inte vara alltför sugen på bostaden för risken finns att säljaren snarare blir irriterad och väljer bort en.
 
H hempularen skrev:
Jag blir inte jätteupprörd över att använder ett lägre utgångspris, än acceptpris. Det går att tolka som att säljaren accepterar inte under 1,8 milj, just nu. Då kan man alltid lägga ett "skambud", och vänta på att säljaren mjuknar eller blir desperat.

Jag blir däremot upprörd över att mäklaren vägrar visa om inte spekulanten visar att man kan ge avsevärt mer än utgångspriset. Det är ett beteende som luktar bulvanafär. Skräm bort alla spekulanter, sedan får mäklarens kompis köpa för 1,5 milj "det fanns ingen som var intresserad".

Även en spekulant som erbjuder för lågt pris är bättre än ingen spekulant. Får man bara in något bud som inte är helt oseriöst, så går det ofta att "värka fram" en affär.

EN bekant till min son sålde sin lägenhet förra året. Han hade en limit nedåt som han inte kunde gå under. Det blev en budgivning som inet nådde ända fram. Mäklaren satte igång en förhandling. Spekulanten ville väldigt gärna köpa just den lägenheten. Han ville ha i just det området. Han kunde betala mer ca 3 månader senare efter en bodelning. Mäklare och säljare höll ut, affären blev av.
Den här mäklarfirman är dessutom en av dom större i Sverige.
Tycker det är enormt oseriöst, mer som en bilfirma som har 12 bilar på en grusplan till salu Bilfirma med flera bilar och skyltar som säger "Buy Here Pay Here", flaggor och banderoller.
 
Sir James Sir James skrev:
[bild]
Ett av barnen ska köpa lägenhet.
Hittade en som verkar mycket intressant och priset i annonsen är typ 1.675.000,-, legat ute i drygt en månad utan att bli såld.
Barnet ringer mäklaren och ställer lite frågor och undrar om det går att se lägenheten.
Får till svar " ingen idé om du inte är beredd att betala 1.800.000,-, det är det priset som säljaren lägst accepterar".

Tänk er samma scenario hos en bilhandlare eller hos en typ husleverantör.
Va fan håller dom på med!!!

‐‐--‐----‐--------------------------‐---------------------

Vad säger ni nu ?
Jämför med denna upplevelse!!


Vi har köpt ny båt. Ja, det kanske inte är något man lägger ut på LinkedIn, men processen - och hur olika säljare ser på sitt uppdrag - tycker jag är intressant. Hustrun och jag åkte till välkänt båtvarumärke på Lidingö i lördags. Jag hade tidigare i veckan ringt och säkerställt att den båt vi var intresserade av fanns på plats. Säljaren sitter vid sitt skrivbord när vi kliver in, men verkar inte arbeta med något. Reser sig inte heller när han ser oss. Jag berättar att ”det var jag som ringde” och frågar om båten finns på plats. Han sitter fortfarande. Ja, den finns inne. På gården. Kul, kan vi få se den? Nu reser han sig, för visst, vi kan titta på den. Efter en stund på visningen så inser han att vi är ganska pålästa och båtvana, så tonen blir något bättre. Men när vi sett allt måste hustrun ändå fråga: Är båten till salu? Kan vi köpa den? Jodå, det kan vi nog. Men inte förrän om cirka två veckor, då han får in en likadan, fast begagnad. Han måste ha ett exemplar att visa. OK, inte optimalt att låta halva juli gå, men visst låt oss fundera på det. När vi tackar för visningen säger han artigt ”tack för att ni kom förbi”. Frågar inte efter vårt namn eller kontaktuppgifter, utan går tillbaka in till sitt kontor. I bilen hem konstaterar vi att det inte är aktuellt att köpa båt där. Tänk om vi får strul med båten, då vill man inte riskera den typen av ointresse. Vi hade några alternativa båtar vi funderat på. En sådan annonserades i Uddevalla. Trots söndagsstängt så mailade jag ursäktandes till försäljningschefen och frågade om den aktuella båten fortfarande finns hos dem. Får svar direkt att den finns på plats och att vi är välkomna på måndag. Svaret på hans lediga dag gör att vi sätter oss i bilen tidigt måndag morgon och åker de dryga 40 milen. När vi kliver in i butiken kommer säljaren emot oss och hälsar oss välkomna. Visar oss runt och ger oss egentid att ”klämma och känna”. Två timmar senare åker vi därifrån och har köpt båten. Leverans lovas nästa vecka, men han ska försöka fixa det redan till på fredag. Torsdag lunch (!) kommer bilen med båten till Arkösund och vi kan njuta av båten i det vackra vädret! Och av den flaska bubbel som fanns med i båten som ett tack för affären. Engagemang i kunden kommer man långt med och borde vara det minsta man kan begära. Alltid, men kanske speciellt när det handlar om kapitalvaror som kostar mer än dubbelt så mycket som vårt första hus på 80-talet. Att Rodins Marin i Uddevalla drivs av en entreprenörsfamilj, där ”vår” säljare är tredje generationen tror jag också spelar in… Johan Lindahl, jag vet dock ett båtvarumärke på Lidingö som skulle behöva träffa dej
 
Redigerat:
  • Gilla
granede och 8 till
  • Laddar…
Köparen till en lägenhet för inte sålt sin egen enligt mäklaren vill flytta fram tillträdet. Trots det är det angivit på annonsen att budgivning pågår. Har påpekat det de skulle ändra men trots det står det kvar. Kommer igen att fråga vad de har för bud och varför den inte säljs. Är det god mäklarsed?
 
Fairlane
Ring mäklaren och säg att du är intresserad och undrar vad nuvarande bud ligger på. ;)
 
  • Gilla
MiaSthlm
  • Laddar…
Ännu en tråd ?
 
Viktor.J Viktor.J skrev:
Ännu en tråd ?
Viktor.J Viktor.J skrev:
Ännu en tråd ?
Vem startade ??
Fairlane Fairlane skrev:
Ring mäklaren och säg att du är intresserad och undrar vad nuvarande
 
M Myckling skrev:
Det finns dock mäklare som inte kör med lockpriser. Vi har nyss sålt en fastighet där mäklaren satte ett i mitt tycke högt pris. Mäklaren var tydlig med att de vill sätta rätt pris direkt eller tom något högre för att ha lite marginal om det dyker upp oväntade saker vid en besiktning där köparen vill förhandla.

Det här är en mäklare som enligt statistik får bäst betalt per kvm i det område de verkar i även om man sällan ser galna ökningar mellan utgångspris och slutpris hos dem. Tror själv att det är en av landets mest seriösa mäklare och att de verkligen älskar sitt jobb.
Grattis! Jag vill också ha mäklare som jobbar så
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.