@Brianna Så sant. Om du inte får tag på naftaburen självmålande lackfärg, testa att köpa en riktigt schysst lackpensel.
 
nemlan skrev:
@Brianna Så sant. Om du inte får tag på naftaburen självmålande lackfärg, testa att köpa en riktigt schysst lackpensel.
Jag skriver en gång till. Den riktigt schyssta lackpenseln till vattenbaserad färg har syntetborst. Oavsett pensel så kan inte jag få lika bra resultat med vattenbaserad färg som med alkydoljefärg, men det gick lite bättre när jag började använda rätt pensel. Min högst personliga åsikt är att om jag inte får tag på oljefärg är det mer kreativt att öva på att måla med vattenbaserad färg än att beklaga sig.

Erik
 
Fick tag på Jotun Lady Classic i en Järniabutik. Saftigt pris, men det var verkligen värt det. Resultatet blev riktigt bra.

Butiken vill ej ge mig pengarna tillbaka för den vattenburna färgen, som inte alls höll vad de lovade, så där vart 650 spänn bortkastade. Om nån i GBG vill köpa 2,8 liter antikvit halvblank Beckers Elegant Aqua, så hör av er, du kan få ett bra pris!
 
Var det något som fanns kvar i lager eller skall den fortsätta säljas? Jag trodde att oljebaserade skulle bort, men lagren får säljas slut.

Erik
 
Har också tröttnat på vattenbaserade färger, gick över till linoljefärg - helt magiskt.
Vilken känsla att måla med, och kör man Ottosons så torkar den lika snabbt som "vanlig färg". Den är INTE dyrare än annan färg eftersom den räcker mycket längre - jämför inte literpriset utan m2 priset
 
Avemo skrev:
Min högst personliga åsikt är att om jag inte får tag på oljefärg är det mer kreativt att öva på att måla med vattenbaserad färg än att beklaga sig.

Erik
Jag har inte gett upp att hitta en oljefärg än, sen ska jag vara tyst och öva. :cool:
 
För att hyfsa debatten en smula,

Avemo skrev:
Jag skriver en gång till. Den riktigt schyssta lackpenseln till vattenbaserad färg har syntetborst.
Erik
Alla penslar har syntetborst.


Johan Gunverth skrev:
Flügger har kvar sina naftabaserade lackfärger. Det är jag jäkligt glad för.
Alla tillverkare har kvar lacknaftabaserade färger för UTOMHUSBRUK, det är bara lackfärg för inomhusbruk som numera är vattenlöslig.


För övrigt känns det som om denna övergång applåderas av målarna,

1. en färg som "amatörerna" inte klarar av att måla med,
2. ett resulterande färglager som klarar slitaget sämre, dvs måste målas om med kortare intervaller,

det låter som mums för hantverkarna.:@
 
se38005 skrev:
För att hyfsa debatten en smula,
Alla penslar har syntetborst.
Hyfsa..? Det finns massor av lackpenslar med natur- eller blandborst. Och de är alltså inte de bästa till vattenburen färg.
 
Avemo skrev:
Var det något som fanns kvar i lager eller skall den fortsätta säljas? Jag trodde att oljebaserade skulle bort, men lagren får säljas slut.

Erik
Såvitt jag vet finns inga planer från Jotun att sluta tillverka oljefärg.
 
se38005 skrev:
...Alla tillverkare har kvar lacknaftabaserade färger för UTOMHUSBRUK, det är bara lackfärg för inomhusbruk som numera är vattenlöslig. ...
Flügger har kvar lacknaftabaserad färg för inomhusbruk. Var och köpte senast i förra veckan.
 
Alflex 90 kommer dock att utgå ur Flüggers sortiment!
 
Hur vet man om en vattenbaserad färg är sk termoplastisk?
Jag ska ju måla ett skrivbord till barn som säkerligen kommer vara med om både det ena och andra och jag vill inte ha en mjuk yta på det.
Jag är ju frestad att fortsätta med Alpina's färg från Byggmax, eftersom jag varit helnöjd med deras lacknaftabaserade.
 
Jag har också hört att Alflex 90 kommer utgå ur Flüggers
 
Attans, jag som precis köpt massa beckers aqua lackfärg efter rekomendation från butikspersonalen.
Jag funderar dock på att sprutmåla, någon som vet om de fungerar OK med spruta eller är det bara att lämna tillbaka skiten?
 
Stämmer tydligen med Alflex 90. Officiellt redan utgången, men säljs så länge det finns.
Alflex 40 kvar dock i överskådlig framtid och det är jag glad för. Alla (alla!) snickerier målade med detta.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.