R Robert Malmborg skrev:
Tack för alla svar, oerhört hjälpsamt!

Jag har förstått att en häll kan installeras på en mängd olika vis & vill säkerställa att jag köper en häll som har det som förväntas för att installera i mitt kök.

Har därför bifogat foton av nuvarande hällens installation & specifikationer.

Bifogar även bild på mitt proppskåp för säkerhets skull. Jag ser att det är 230 v, enfas, 25A. Men jag kan inget om detta.

Min nya fråga är; vad för specifikationer/detaljer behöver jag kolla på den häll jag ska köpa? För att den ska fungera bra & installeras i mitt kök.

Kan säga att 2 plattor på min nuvarande häll lagt av, visserligen 16 år gammalt, men tanken slog mig att den kanske inte passar min lägenhet.

Superschysst om ni kunde ge input.

Tack

MVH
Robert
Angående tidigare bifogad bild på nuvarande installation av häll. Ger det en fingervisning till vad hällen jag köper behöver för att installeras på bästa sätt?

Om någon har ett förslag på häll utifrån mina förutsättningar - säkring häll 16a enfas - mottar jag gärna tips! Söker en enkel bra häll för runt 3-5 tusen.
 
R Robert Malmborg skrev:
Om någon har ett förslag på häll utifrån mina förutsättningar - säkring häll 16a enfas - mottar jag gärna tips! Söker en enkel bra häll för runt 3-5 tusen.
Som jag fattat det så ska vissa hällar klara av att effektbegränsa sig. Så kolla i manualen till hällen du hittade. Sen så finns ju lösningen att säkra upp. Det är omständligare men ger ju bättre resultat.
 
D Dilato skrev:
Enfas 230V med 16A säkring ger en tillgänglig maxeffekt på 3680W.

Din gamla häll är på 3000W.
Hej igen! Ser att d står x2 max efter 3000w på gamla hällen. Betyder total effekt på 3000w x2=6000w? Eller är 3000w den totala effekten när alla 4 plattor är igång?
 
R Robert Malmborg skrev:
Hej igen! Ser att d står x2 max efter 3000w på gamla hällen. Betyder total effekt på 3000w x2=6000w? Eller är 3000w den totala effekten när alla 4 plattor är igång?
Vet ej, jag hittar ingen info om den hällen.
Men det kan ju vara om den kopplas på två faser som inte är ovanligt.
Men det är oväsentligt, det enda du har att förhålla dig till är det du har, 16A enfas.
 
M merbanan skrev:
Sen så finns ju lösningen att säkra upp. Det är omständligare men ger ju bättre resultat.
Säkra upp i lägenhet med enfas är kanske möjligt, men troligen svårt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.