Svårt att säga om det du syftar på är samma som fog men jag tror mig veta att stavningen på det du syftar på är kitt :). Som i fönsterkitt, pannkitt mm.

En vanlig dimension på vp-rör är 16 mm så asstort behöver det ju inte bli.

Du kan fylla tomrummet mellan kabel och rör med exempelvis en byggfog, latexfog eller någon annan övermålningsbar fog (inte silicon), du kanske har någon ligger hemma..
Typ http://www.alcro.se/Inomhus/Arbetsomraden/Spackel/Spackel/Latexfog/

Avsluta röret några millimeter innanför väggens insida och släta till fogen du tryckt i röret. Måla samma färg som väggen. Du ser ju då aldrig röret utan det ser ut som kabeln går direkt genom väggen.

Drar du kabeln på utsidan behöver du inte bekymra dig om utseendet på insidan, men kan vara bra att kladda i lite fog för lufttätheten (kondensrisk). Funkar väl med en tuss isolering också eller i absoluta nödfall en avriven tygbit från ett par underklader, bara du får det lufttätt. Jag vet inte hur stort kondensproblemet är i verkligheten men i teorin bör man hindra varm luft att transporteras ut genom röret mot kallt utrymme. Jag har aldrig låtit bli att täta så kan ej säga om det hade gått annorlunda om jag struntat i det.

Själv har jag träfasad och att lirka ut en kabel genom en ej solid vägg är lite småkrångligt bland isolering och luftspalt men visst går det, men det är enklare med rör som är styvare. Nu kanske du har betong/tegelfasad vilket gör att du har en mer solid vägg som kan hjälpa dig att styra kabeln hela väggen från insida och ut.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Nyfniken skrev:
Kitt. Uttalas som engelskans "shit"
Inte i min engelska. Kanske i dåliga amerikanska deckare.

Och inte i the Queens English heller.

Sh-ljudet i svenska "kitt" motsvarar det engelska "Chicago",
sh-ljudet i engelska "shit" är samma som i t.ex engelska "show", "she".
Kanske som i vissa mellansvenska dialekters "sjutton".


//Uttalspolisen
 
  • Gilla
mlkjhr
  • Laddar…
Cabrera skrev:
Själv har jag träfasad och att lirka ut en kabel genom en ej solid vägg är lite småkrångligt bland isolering och luftspalt men visst går det, men det är enklare med rör som är styvare. Nu kanske du har betong/tegelfasad vilket gör att du har en mer solid vägg som kan hjälpa dig att styra kabeln hela väggen från insida och ut.
Jag brukar borra med en 10 eller 12 mm långborr och därefter skära av en bit av yttelmanteln (ca. 15cm) med kabelsaxen och därefter dra av den en liten bit. Trycka in borren i manteln och trycka borr och kabel genom hålet. Funkar bra och man slipper använda 16 rör och borra ett för stort hål som man sedan är tvungen att täta och snygga till.

//Patrik
 
  • Gilla
el_richard
  • Laddar…
Men, i första inlägget talas det om att detta är en lägenhet. Då måste du ha tillstånd för detta av styrelsen i bostadsrättsföreningen, eller fastighetsägaren om det är en hyresrätt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.