Hej,

Jag har har liknande hus som du, samt frånluftsvärmepump, golvvärme NP och elradiatorer ÖP. Har kommit fram till att en effektivare FRVP samt att konvertera elradiatorer till vattenburet blir bäst och mest ekonomiskt försvarbart för egen del. Räknar då på 10 och 15 års sikt.

Energimyndigheten testade de tre mest effektiva på marknaden för ett år sedan. ETK 5000 och Nibe F750 ligger bäst till. Den som sparar mest är ETKn. Se här:

http://www.energimyndigheten.se/sv/Hushall/Testerresultat/Testresultat/Franluftsvarmepumpar-2012/

Har fått en bra offert på den större ETKn, ETK 6500. Komponenterna i ETK ska vara bättre än i Nibes.
 
Ralf Larsson skrev:
Hej,

Jag har har liknande hus som du, samt frånluftsvärmepump, golvvärme NP och elradiatorer ÖP. Har kommit fram till att en effektivare FRVP samt att konvertera elradiatorer till vattenburet blir bäst och mest ekonomiskt försvarbart för egen del. Räknar då på 10 och 15 års sikt.

Energimyndigheten testade de tre mest effektiva på marknaden för ett år sedan. ETK 5000 och Nibe F750 ligger bäst till. Den som sparar mest är ETKn. Se här:

[länk]

Har fått en bra offert på den större ETKn, ETK 6500. Komponenterna i ETK ska vara bättre än i Nibes.
Ok va trevligt! :) Nu har jag iofs vattenburna radiatorer även på öp men ändå.

När är ditt hus byggt, antal m2 och nuvarande årsförbrukning?


Offert säger du har du lusta att dela med dig över PM kanske, det är ju alltid bra att jämföra. Vart i Sverige bor du ungefär?


/Christer
 
Man måste väl göra något åt ventilationen eftersom FLVP = mekanisk frånluft med värmeåtervinning till radiatorslinga och varmvatten. Så om jag fattar saken rätt så måste man inte in med FTX utan man kan fortsätta köra mekanisk frånluft utan återvinning om man sätter in bergvärme. Det innebär ju såklart att man skickar ut värme den vägen.

Jag ser inte vattenmantlad kamin som en leksak. Här är en rackare som ger 11 kW varav 7 till vattenslingan. Vill man sätta in en kamin för myseldningens skull så är det inte mycket dyrare att sätta in en vattenmantlad. Det kräver givetvis en del arbete att elda för värmens skull i en sån här, det är ju inte en vedpanna. En bekant som kör el/ved kör ungefär hälften ved hälften el vad gäller värmebehovet. Jag skulle inte rekommendera kamin enbart av ekonomiska skäl.
 
Braskamin har jag redan. En Contura Bohus ej vattenburen dock men ändå använder den när det kryper ner under -8 till -10.

IA_SE_Bohus_-_Contura000001.jpg



/Christer
 
Redigerat:
För att inst en FTX anläggning bör/måste huset vara tätt.
Alla luftintag från fönster ,ventiler ,läckage måste elemineras för bästa ekonomi/prestanda.
I norra Sverige är en FTX anläggning mycket mer ekonomisk än i södra ändan enligt förståsigpåare.
Ventilation bör man ha,om det går att återvinna värmen från utluften destå bättre.
Är ditt hus tätt som en plastpåse ,om du har enkla vägar att instalera ett tilluftsystem , KÖR

Skillnaden mellan en bergvärmepump och en frånluftsvärmepump av senaste modell är minimal ang återvinning.

I ditt fall när du redan har en frånluftsvärmepump tycker JAG valet är enkelt ,frånluftsvärmepump :)
 
IVT hade väl nån kombi för några år sedan (flvp/bv) en 495 twin & 695 twin eller liknande. Finns det inga sådan maskiner på marknaden idag, vart det ingen hit??

/Christer
 
Västerhaninge 17 skrev:
För att inst en FTX anläggning bör/måste huset vara tätt.
Alla luftintag från fönster ,ventiler ,läckage måste elemineras för bästa ekonomi/prestanda.
I norra Sverige är en FTX anläggning mycket mer ekonomisk än i södra ändan enligt förståsigpåare.
Ventilation bör man ha,om det går att återvinna värmen från utluften destå bättre.
Är ditt hus tätt som en plastpåse ,om du har enkla vägar att instalera ett tilluftsystem , KÖR

Skillnaden mellan en bergvärmepump och en frånluftsvärmepump av senaste modell är minimal ang återvinning.

I ditt fall när du redan har en frånluftsvärmepump tycker JAG valet är enkelt ,frånluftsvärmepump :)
Vet inte vad du menar med citatet jag har fetmarkerat? En bergvärmepump återvinner inget av ventilationsluften, men det verkar det som att du vet. Om du menar att skillnaden i elbesparing är minimal så anser jag att du har väldigt fel.
 
Det lutar åt en bvp frågan är nu bara vilken sort/modell?

/Christer
 
krokodilen73 skrev:
Det lutar åt bergvärme tror jag, slingor är kanske 10-15 000:- billigare,,, men det kostar tid, möda pengar att fixa till tomten igen (2600m2).
Jag förstår inte riktigt vad du har emot ytjordvärme?
Om du har rätt jordmån och om du inte bor i ett slott, så är det bara en bråkdel av din tomt (2600 m2) som behöver röras för nedläggning av slang. Men visst, det är ett ingrepp, men bergvärmeborrning går inte helt spårlöst förbi heller....
 
Har du inte kvar grävaren? ;-)
 
energibehov.gif
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Kommer iofs från en tillverkare.På energimyndighetens tester är jämförelserna ej lika,olika effektbehov så.............

HusstorlekNIBE F370NIBE F750NIBE F1245/FLM
100 m² 6500 - 7300 kWh/år 8900 - 10000 kWh/år 9600 - 11600 kWh/år
150 m² 8100 - 8800 kWh/år11400 - 13200 kWh/år 11400 - 14000 kWh/år
200 m² 8700 - 9300 kWh/år13900 - 16200 kWh/år 14400 - 17700 kWh/år
Data från Nibe så............igen ! :rolleyes:

Sen tillkommer vent.förluster vid bergvärmelösning ,el och förluster på 20% och uppåt.
 
Redigerat:
Ludwig skrev:
Har du inte kvar grävaren? ;-)
Jodå Ludwig den finns och som du vet så kan den ju bli viktig i framtiden!

Jag ser markslingor som ett andrahandsval, nämn en fördel emot ett borrhål utom möjligtvis att det är något billigare om jag plöjer ner den själv.

/Christe
 
Redigerat:
Jo, en grävare kan ju fungera som inkomstförsäkring (y)

Men kan det inte bli rätt mycket billigare om man har:
A: Grävare och tid
B: Plats att göra jobbet på tomten
C: Tålamod att återställa och vänta på att gräset och planteringarna ska återkomma
D: Förstående närstående

Jag tror inte man ska skjuta någon idé i sank innan man har räknat ordentligt på saken, det kan ju hända att marginaleffekten med borrning blir mycket dyrare än att lägga ner mer slang för att suga ur mer effekt.
 
Västerhaninge 17 skrev:
[bild]Kommer iofs från en tillverkare.På energimyndighetens tester är jämförelserna ej lika,olika effektbehov så.............

HusstorlekNIBE F370NIBE F750NIBE F1245/FLM
100 m² 6500 - 7300 kWh/år 8900 - 10000 kWh/år 9600 - 11600 kWh/år
150 m² 8100 - 8800 kWh/år11400 - 13200 kWh/år 11400 - 14000 kWh/år
200 m² 8700 - 9300 kWh/år13900 - 16200 kWh/år 14400 - 17700 kWh/år
Data från Nibe så............igen ! [bild]

Sen tillkommer vent.förluster vid bergvärmelösning ,el och förluster på 20% och uppåt.
Ok klarar en Nibe 750 att värma 300m2 med någon reda utan att elpatronerna går hårt i sträng kyla.

Enligt dessa siffror kommer jag inte att spara speciellt mycket alls då jag idag ligger på 15-20000kw till värmen, återbetalningstiden ligger då på 18-20år.

Jag antar att IVT 480:in inte är så dum ändå trots sina blygsamma 2kw i pumpen!???

/Christer
 
Redigerat:
Tja ,138 000 kwh på 20 år :rolleyes: mot en som återvinner 2 kwh

OBS hus på 200 kvm
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.