Hej på er,

Vår familj bor i en ganska stor villa byggd 99-00 på 246m2 + 55m2 garage i samma huskropp. Värmesystemet är vattenburet med golvvärme på NP och radiatorer på ÖP, själva källan är en IVT (Elektro-standard) 480 frånluftsvärmepump med 9kw elpanna.

Maskinen i sig har varit en katastrof och jag har lagat allt som går att laga fram tills år 2009 när kompressorn byttes, sedan har den faktiskt pumpat på ok. Totalt har den nog kostats på 40-50k varav försäkringen kanske tagit 20% & garantin fixade ju felen de två första åren.

Jag hade lite otur då jag fick en av de sista levererade maskinerna ur denna ganska dåliga serie pumpar. Tydligen byttes den ut tidigt -00 och min maskin installerades i dec -99.

Nåja nu till funderingen:

Jag ligger just nu på en elförbrukning om 31000kw/år och som lägst har det varit 23500kw=/år. Familjen har ju växt och det har varit en del kalla vintrar de senaste åren så ökningen kan ju till viss del förklaras. Jag bränner nog upp en hel del i hushållström med många belysningspunkter både inne och utomhus, plasmaskärm, svets, kompressor mm bidrar också. På sommaren ligger jag på runt 1000kw/mån och jag antar att de representerar hushållsströmmen ganska bra, dvs 10-12000kw/år.

Värmen i huset slukar ca 17-21000kw/år.

Nu är ju frågan:

Vad jag ska installera istället för IVT-pumpen? Pellets o dyl är nog inte ett alt. Modern värmepump är vad som gäller eller liknande koncept.

Vilken pump är lämplig i ett 13år gammalt hus med befintligt frånluftssystem, märke modell och lönar det sig öht att investera, vad kan jag räkna med i förbrukning efter byte mm?

100 olika frågeställningar!! :)

Bild på kåken:



/Christer
 
Redigerat:
Eftersom du har vattenburen värme så finns dessa tre alternativen som är försvarbara ekonomiskt enligt mig.

Ved
Berg/Jordvärme
Luft-Vatten

Ved om du tror att du tror att du kan tycka det jobbet är kul, tycker man inte det skaffa inte det. Pellets utesluter jag eftersom pelletsen har stigit mycket i pris.

Om du då inte väljer ved så ta in offerter på både dom andra systemen. Har du stor tomt kan du plöja ner kabel istället för att borra vilket blir billigare men det är inte alla som har. Oftast skiljer inte dessa system mer än 10-15 tusen och då tycker jag du ska sikta på bergvärme. Tänk 1 meter borrat per kvm uppvärmd yta.

Du har en värmeförbrukning på 15-20 tusen om året och den kan du halvera.
 
huggan skrev:
Pellets utesluter jag eftersom pelletsen har stigit mycket i pris.
När då?
 
Sen 1996 har priset dubblerats per kWh netto värme, moms och frakt inräknad. Därav har marknaden för pelletsutrustning sjunkit med 80% till villaägare sen 2006.
 
Det är ju under inflationen...
 
En snabb idé (någon får rätta mig om jag har fel)

Jag skulle tro att 1000 kWh på sommaren är hushållsel ca 500 kWh och 500 kWh varmvatten per månad.
Med 20000 kWh el bränd på att värma huset och 6000 kWh på varmvatten årligen så borde värmebehovet vara ca 52000 kWh/år om pumpen har ett coptal kring 2.

Med bergvärme (cop 3) så borde du kunna få ner elförbrukningen till kanske 17000 kWh/år. Dvs ca 9000 kWh (ca 12500 kr) besparing. Fast då måste du göra något åt ventilationen också.

Har inget rakt svar på hur du ska göra.

Vissa luft/vattenpumpar kan ju kompletteras med ved/pelletseldning om man sätter in en vattenmantlad kamin.
 
pelpet skrev:
En snabb idé (någon får rätta mig om jag har fel)

Jag skulle tro att 1000 kWh på sommaren är hushållsel ca 500 kWh och 500 kWh varmvatten per månad.
Med 20000 kWh el bränd på att värma huset och 6000 kWh på varmvatten årligen så borde värmebehovet vara ca 52000 kWh/år om pumpen har ett coptal kring 2.

Med bergvärme (cop 3) så borde du kunna få ner elförbrukningen till kanske 17000 kWh/år. Dvs ca 9000 kWh (ca 12500 kr) besparing. Fast då måste du göra något åt ventilationen också.

Har inget rakt svar på hur du ska göra.

Vissa luft/vattenpumpar kan ju kompletteras med ved/pelletseldning om man sätter in en vattenmantlad kamin.
Aha den tanken vart bra, elpannan i värmepumpen går i princip aldrig sommartid så jag undrar om 500kw vv kanske är lite i överkant! Vv körs fram i huvudsak av värmeväxlaren på 70w eller liknande.

Ved eller pellets är nog uteslutet eftersom pannrum och pipa mm måste till då.

Exemplet "pelpet" drar är ju ett värsta scenario och om vi räknar lägre tex ett 25000kw-år så blir ju förtjänsten mindre även den, återbetalningen borde ligga på runt minst 12-13år, för jag antar att anläggningen kostar 150 000:- minst att installera. Det lutar åt bergvärme tror jag, slingor är kanske 10-15 000:- billigare,,, men det kostar tid, möda pengar att fixa till tomten igen (2600m2).

Vad måste jag göra åt ventilationen?

/Christer
 
Redigerat:
Inte en chans att den där frånluftsvp har ett Års-COP på 2. Snarare 1,5 i bästa fall!
 
pelpet skrev:
Fast då måste du göra något åt ventilationen också.
Varför då?
 
En IVT 480 är rena leksaken för att värma ett så stort hus.
Kolla in Comfort Zone eller Nibe 750 ,helt andra maskiner och inst kostnaden blir låg.

Med bergvärme måste FTX inst i huset ,hur,riva halva huset !

Vattenmantlad kamin tror jag är ung som IVT 480 ,leksaker/ineffektiv
 
Redigerat:
Jo jag ser på IVT 480:in som en elpanna med nån löjlig tillsats på!

Hmm vad är FTX, och varför måste det installeras?

/Christer
 
FTX är en värmeväxlare som sköter om ventilationen och återvinner avluften.
Men den kräver mera ventrör i huset till tilluften.
Har själv en IVT 490 som återvinner ung som en hårtork :/
Önskar man var klokare när huset byggdes.
 
Ok 490:in trodde jag i så fall var en FTX?

Jag är inte helt säkert på att det är ogörligt i min kåk då jag har två vent-system, ett via frånluftsvärmepumpen och ett via en kanalfläkt just pga storleken. Kanske går att koppla ihop dem på vinden.

Kan jag inte köra en vanlig bergvärmepump och bara ventilera huset vid sidan av eller är det förkastligt emot en modern luftvp? Det jag monterar idag kommer ju att vara omodernt i morgon precis som 480/490 är nu.

Har du nån länk till en modern FTX?

/Christer
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.