R
Nu har människan bott här bredvid i ett år och sedan några månader tillbaka har hon även en sambo. Jag är ganska lätt och följsam som granne, såvida man inte stör mig alltför mycket så lägger jag mig inte i vad människor har för sig. Jag är trevlig och lätt att ha att göra med gällande höjd på häcken mellan hus och annat.

Till saken hör att det är ett parhus och jag delar en vägg med människan, tyvärr är det väggen där sovrum och arbetsrum ligger. Jag har också bott här längst och personen som bodde "på andra sidan" innan gjorde inget väsen av sig alls, det gick alldeles utmärkt då.

Så flyttade hon in. Hon äger två hundar modell större. Missförstå mig inte, jag är djurvän av stora mått och då särskilt hundar ligger mig varmt om hjärtat har jag naturligtvis ingenting emot hennes fyrfota vänner. Fast det skar sig ändå, eftersom hundarna skäller högt och framför allt ylar på ett sätt som kan väcka döda. Det kan hålla på i timmar och är så högt att det hörs i bakgrunden när jag talar i telefon. Man hör inte annat därifrån, inte samtal eller någonting annat, så det beror inte på dålig isolering.

Jag har dock inte kunnat tala med personen heller, då hon av någon outgrundlig anledning vägrar tala med mig alls. Personen ifråga hejar inte ens och så var det från dag 1. Så jag kan ju tyvärr inte ta upp problemet. Jag löste problemet med att klippa häcken sålunda att jag inväntade att grannarna klippte häcken för att sedan klippa min sida lika hög. Allt för att undvika en konflikt jag inte har tid med.

Hundskallen stör mig mycket eftersom jag arbetar hemifrån och lider av svår migrän. När jag får ett anfall behöver jag lägga mig ned i mitt sovrum och ha lite tyst, men eftersom människan och hundarna verkar vara hemma dygnet runt så blir det svårt. Det är inte heller roligt att vakna en lördagsmorgon klockan fem av skällande hundar, särskilt inte om man varit på en sen middag kvällen innan.

Klaga till kommun eller polisen vågar jag rakt inte. Hennes sambo ser ut att vara av det bestämda slaget, rakad skalle, skinnväst och motorcykel. Därför känns det dumt att börja bråka, då vet man ju inte vad som kan hända.

Är det någon som vet hur man gör för att lösa detta? Området är i övrigt lugnt och trevligt, tyvärr blev jag tvungen att dela vägg med kvarterets värsta.
 
Att gå till myndigheterna utan att, iaf försökt snacka med dem är ingen är inte någon bra idé. Då kommer de bara känna att du går bakom ryggen på dem.
Har du testat att ringa på och förklara situationen för dem? Om du inte får tag i henne så testa snacka med sambon, Bara för man har rakad skalle och båge så behöver man inte vara en elak person för det. De bikerkillar jag känner är som stora snälla nallebjörnar så låt inte utseendet lura dig. :)
 
Djurvän som jag anser mig vara, så ställer jag mig frågande till hur hundarna egentligen mår.
Yla i timmar och då förmodligen utan tillsyn indikerar väl på att dom inte mår bra.

Kanske borde en djurskyddsinspektör uppmärksammas på förhållandet.
Förmodar att det går att göra anonymt :cool:
 
  • Gilla
Patrik440
  • Laddar…
Är han skäggig också? :eek:

Redan sagt men Mc-åkande män med rakat huvud och skinnväst kan vara betydligt mer sympatiska, vänliga och tillmötesgående än svenssons i foppatofflor och mjukisbrallor. Döm inte hunden efter håren...

Prata med dem, går inte det får du väl klura på nästa steg sen.
 
  • Gilla
Stroker och 1 till
  • Laddar…
R
Jag har alltså inte nämnt vad det är för logotyp på skinnvästen, men den logotypen får mig att låta bli att bråka med honom, om man säger så. Jag har ingenting emot människor som åker båge, känner många sådana som är hyggliga, det var mer skinnvästens utseende jag försökte hinta om.

Jag har försökt inleda samtal med båda, vilka då vänder ryggen åt mig och går därifrån, så jag tror det är ganska kört att ta diskussionen. Jag är som sagt var inte en person som vill bråka, men nu har jag försökt påkalla uppmärksamhet och inte fått någon feedback, då måste man gå vidare.

Visst har jag funderat på hur hundstackarna mår. Det gör det hela än mer störande.
 
Richard Andreasson skrev:
Jag har alltså inte nämnt vad det är för logotyp på skinnvästen, men den logotypen får mig att låta bli att bråka med honom, om man säger så. Jag har ingenting emot människor som åker båge, känner många sådana som är hyggliga, det var mer skinnvästens utseende jag försökte hinta om.

Jag har försökt inleda samtal med båda, vilka då vänder ryggen åt mig och går därifrån, så jag tror det är ganska kört att ta diskussionen. Jag är som sagt var inte en person som vill bråka, men nu har jag försökt påkalla uppmärksamhet och inte fått någon feedback, då måste man gå vidare.

Visst har jag funderat på hur hundstackarna mår. Det gör det hela än mer störande.
Stämmer detta så låter det som en av de värsta grannarna jag har hört talas om här på byggahus. Jag skulle nog flyttat, fast snacka om värdesänkare med en sådan granne!
 
R
Ja, nej, flytta går inte bara sådär, även om jag på sikt är ute efter att köpa eller bygga ett större hus. Men det kan ta år att få till... Det är synd, för jag trivs i övrigt och alla andra grannar i området är riktigt bra.
 
Köp en gammal Motorcykel själv, sen ber du om "goda råd" att fixa den....man ska fjäska för fienden innan man slår till....;)
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
R
Jag har aldrig kört motorcykel en gång, får väl försöka be om hjälp med någon av mina gamla bilar istället.
 
Köp en stor stereo och spela din favoritmusik så högt att hundskallen dränks.
 
  • Gilla
MagicFingers och 1 till
  • Laddar…
En bekant ledsnade på sina grannar som rökte på balkongen sommartid. Han löste det med en hundvissla med ljud som bara hundarna hör. De förstod inte varför hundarna började skälla så fort de skulle röka på balkongen och stängde dörren. Han slapp då att få rök in till sig. Använd den på kvällen när du kommer hem och lite då och då när de vill gå och lägga sig. Hundarna och husse med matte blir då så trötta på dagarna att du får lugn och ro.

Det finns knep att få hundarna att vilja rasta ofta om de blir lösa i magen. Det räcker ofta med blandning av mat. Då slipper du höra dem och hon med hundar får mer motion. Om hon inte är så slö att hon låter hundarna rasta på tomten. Eller välj ett musikstycke så att hundarna börjar yla.
 
  • Gilla
HenrikP och 1 till
  • Laddar…
Det är rätt vanligt att hundar ylar och skäller när de är ensamma hemma, utan att ägarna vet om att det är så. Det är givetvis inte tillåtet. Du skulle kunna kontakta någon lokal djurskyddsförening och låta dem "ta smällen", de är inte myndigheter, men har ofta rejält med skinn på näsan.

Hade du bott i mitt län hade jag haft ett bra namnförslag, en MC-ägande, långhårig djurvän som ofta tagit hand om och fått ordning på just sådana här djur och som absolut skulle ha kunnat hjälpa dig.
 
  • Gilla
Patrik440
  • Laddar…
Skriv ett vänligt brev och förklara läget. Socialfobi eller vad det handlar om är lätt överbryggt via text.
Så länge du skriver vänligt och sakligt blir det inget bråk.
 
S
Gå hårt ut, markera din position! Säg till mc-killen att du kommer att klippa hans skägg och sälja hans fula moppe på Blocket om han inte får tanten sin att sköta hundarna.

Använd härskartekniker som att klappa honom på huvudet och prata med honom som om han vore 5 år. Så länge du är en övertygande alfa så kommer de att rätta sig i ledet.

Skriv gärna hur det gått... ;)
 
  • Gilla
Patrik440 och 8 till
  • Laddar…
DanielF skrev:
Gå hårt ut, markera din position! Säg till mc-killen att du kommer att klippa hans skägg och sälja hans fula moppe på Blocket om han inte får tanten sin att sköta hundarna.

Använd härskartekniker som att klappa honom på huvudet och prata med honom som om han vore 5 år. Så länge du är en övertygande alfa så kommer de att rätta sig i ledet.

Skriv gärna hur det gått... ;)
Om vi inte får se fler inlägg av TS så vet vi hur det gick :)
 
  • Gilla
dicliff och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.