...när jag ska sätta upp hyllor och borra i väggarna i huset. Är lite rädd att skruva/borra igenom någon kabel. :-/
Tänkte lösa detta genom att handla en spänningsdetektor på Biltema (art. nr 15-146). Användbar för att upptäcka t.ex. elledningar i väggar enligt Biltema. Någon som vet om den funkar? Man blir ju onekligen lite skeptisk när den kostar 49.90:- Dock vill jag inte heller lägga ut några större pengar på en pryl som jag kommer att använda ett par gånger. Tips & synpunkter mottages tacksamt! :D
 
Jag har testat testat Clas Ohlson 32-6991 för 239:- Tycker inte att den fungerar något vidare vare sig för reglar, elledningar eller metall...

Testade även en ännu billigare variant för bara el för några år sen med samma dåliga resultat.

Någon med andra erfarenheter eller tips på fungerande utrustning?

 
Har en rätt bra regelfinnare 1000+ kr som funkar kanon på reglar, men den fixar inte elkabel med mindre än 10 cm marginal. Om jag inte litar på den så...
 
Tomtebo: Jag har även kikat på den modellen, vad var det som inte fungerade?
PeterO: 1000:- är på tok för dyrt. Jag kan tänka mig att lägga ut ett par hundralappar, skall bara använda den ett par gånger. Vad menar du med 10 cm marginal?
 
Hm alltså är installationen gjord av en behörig installatör är det inte så svårt o lista ut var rören går. Alla vp rör skall förläggas antingen horisontellt eller vertikalt. Således ska det bara finnas rör rakt ovanför och under en strömbrytare, i det vertikala planet skall dom gå nere vid golv eller uppe i tak. Dessutom skall alla rör förläggas så att man undviker skruvning eller spikning i dom senare. Det vill säga att man lägger rören i mitten på en 90 regel t.ex. Då har man 45+13 mm innan skruven når röret. Så långa skruv behövs knappast för att sätta upp en tavla. Beroende lite på hur det ser ut skall även spiksydd monteras framför röret. Mellan reglarna flyttar sig röret om man skulle råka skruva eller spika just där.

Summa summarum är det som stötts o blötts här en miljon gånger. Anlita RIKTIGA elektriker så blir det som det ska från början.
 
Erik_D skrev:
Hm alltså är installationen gjord av en behörig installatör är det inte så svårt o lista ut var rören går. Alla vp rör skall förläggas antingen horisontellt eller vertikalt. Således ska det bara finnas rör rakt ovanför och under en strömbrytare, i det vertikala planet skall dom gå nere vid golv eller uppe i tak. Dessutom skall alla rör förläggas så att man undviker skruvning eller spikning i dom senare. Det vill säga att man lägger rören i mitten på en 90 regel t.ex. Då har man 45+13 mm innan skruven når röret. Så långa skruv behövs knappast för att sätta upp en tavla. Beroende lite på hur det ser ut skall även spiksydd monteras framför röret. Mellan reglarna flyttar sig röret om man skulle råka skruva eller spika just där.

Summa summarum är det som stötts o blötts här en miljon gånger. Anlita RIKTIGA elektriker så blir det som det ska från början.
Oj, tack för det utlägget! Elen är dragen av en R I K T I G elektriker så det är ok. Nu känner jag mig genast lugnare, skall lägga dina ord på minnet. Tack Erik! :D
 
Erik_D skrev:
i det vertikala planet skall dom gå nere vid golv eller uppe i tak.
Jag skall förvisso skruva ett par decimeter från taket. Finns det någon regel för hur nära taket rören skall vara dragna? Ber om ursäkt för min rädsla för el och mina dumma frågor. ::)
 
Det är absolut ingen fara att fråga det är så man lär sig saker!

Jag tycker det är jättekul att kunna hjälpa folk t.ex via det här forumet, det jag inte tycker om är när folk ger råd som dom inte har en susning om. När det gäller el kan det oxå lätt bli farligt om man ger fel råd.



Vad det gäller höjden från taket så står det inte mer än som jag skrev i föreskriften. Är det många rör som ska fram så tar det en del plats då kan det bli några dm ner från taket. Men är du orolig så använd så korta skruv som möjligt rören skall absolut inte ligga i regeln ytterkant.
 
Dean_K skrev:
Tomtebo: Jag har även kikat på den modellen, vad var det som inte fungerade?
Den detekterar inte det den skall detektera helt enkelt. Den indikerar om man håller den framför en vanlig lampsladd eller vid en infälld strömbrytare eller ett uttag, men försöker man följa en kabel infälld i väggen/taket är den högst opålitlig.
 
Erik_D skrev:
Hm alltså är installationen gjord av en behörig installatör är det inte så svårt o lista ut var rören går. Alla vp rör skall förläggas antingen horisontellt eller vertikalt. Således ska det bara finnas rör rakt ovanför och under en strömbrytare, i det vertikala planet skall dom gå nere vid golv eller uppe i tak. Dessutom skall alla rör förläggas så att man undviker skruvning eller spikning i dom senare. Det vill säga att man lägger rören i mitten på en 90 regel t.ex. Då har man 45+13 mm innan skruven når röret. Så långa skruv behövs knappast för att sätta upp en tavla. Beroende lite på hur det ser ut skall även spiksydd monteras framför röret. Mellan reglarna flyttar sig röret om man skulle råka skruva eller spika just där.
Gott så långt, men såvida man själv inte varit med vid installationen så finns det inga garantier för att föreskrifterna faktiskt har följts. Har exempelvis en bekant som bor i en bostadsrätt i Riksbyggen byggd 1992 och där låg lösa kablar direkt mot gipsplattan i taket av en klädkammare. Sedan finns det de som bor i gamla hus med riktigt gammal el, för att inte tala om dem som flyttar in i något "självbyggt" hus.

Nog finns det behov av pålitliga detektorer (om det nu finns).
 
Dean_K skrev:
Tomtebo: Jag har även kikat på den modellen, vad var det som inte fungerade?
PeterO: 1000:- är på tok för dyrt. Jag kan tänka mig att lägga ut ett par hundralappar, skall bara använda den ett par gånger. Vad menar du med 10 cm marginal?
Den är inte ny vilket priset i viss mån avspeglar...

Jag menar att en träregel markerar den med nån millimeters nogranhet men el-kablar ser ut att vara 10 cm breda, dvs börjar varna en bra bit ifrån el-kabeln, vilket gör att man vet inte exakt var kabeln går...
 
Erik_D skrev:
Hm alltså är installationen gjord av en behörig installatör är det inte så svårt o lista ut var rören går. Alla vp rör skall förläggas antingen horisontellt eller vertikalt. Således ska det bara finnas rör rakt ovanför och under en strömbrytare, i det vertikala planet skall dom gå nere vid golv eller uppe i tak. Dessutom skall alla rör förläggas så att man undviker skruvning eller spikning i dom senare. Det vill säga att man lägger rören i mitten på en 90 regel t.ex. Då har man 45+13 mm innan skruven når röret. Så långa skruv behövs knappast för att sätta upp en tavla. Beroende lite på hur det ser ut skall även spiksydd monteras framför röret. Mellan reglarna flyttar sig röret om man skulle råka skruva eller spika just där.

Summa summarum är det som stötts o blötts här en miljon gånger. Anlita RIKTIGA elektriker så blir det som det ska från början.
Tycker att man ibland ser flexrör som dras lite hipp som happ, men det kanske bara görs av hemmapulare?
 
Dean_K skrev:
Oj, tack för det utlägget! Elen är dragen av en R I K T I G elektriker så det är ok. Nu känner jag mig genast lugnare, skall lägga dina ord på minnet. Tack Erik!  :D
Är detta ironi? ;D
 
PeterO skrev:
Har en rätt bra regelfinnare 1000+ kr som funkar kanon på reglar, men den fixar inte elkabel med mindre än 10 cm marginal. Om jag inte litar på den så...
Vad är det för instrument du har lite närmare bestämt? Om instrumentet detekterar med 10 cm marginal borde man ju kunna gå från bägge håll för att få ett någorlunda läge. Bättre med ett instrument som är för känsligt än ett som inte indikerar alls som mitt.
 
Då är det än mer intressant att man vid byggen av en del prefab hus så dras VP-rör mellan glespanelen av behöriga elektriker.

Vid andra tillfällen så sätts 45x45 upp på insidan om diffspärren dels för att undvika köldbryggor men också för att elektrikern skall slippa perforera diffspärren (dvs plastfolien).

Kanske vore vettigt om man kunde synka ihop sig lite? Ingen husägare lär bli lycklig över varken mögel eller elfel, i värsta fall brand.

Självfallet kan man här ovan skylla på arkitekten men det finns ytterst få som kan alla saker på sina fem fingrar. Och vem funderar ens på var ledningar dras? Tyvärr kanske skall sägas eftersom jag har sett mer än en gång hur nån lyckats spika fast en karm in i en apparatdosa och in i själva brytaren. De funkar oftast men hur kul det är att se det kan nog de flesta gissa.

/Kent som gärna ser _samordning_ och _samarbete_ istället för ackord.



 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.