Johan Gunverth skrev:
Då skulle jag omgående begärt kurspengarna tillbaka. Han missade tydligen att berätta hur ögat/syncentrat uppfattar färg och hur referenser fungerar. Något som gör att vi uppfattar S 0500-N som blåstickigt i ett rum med dominerande S 0502-Y och att allt annat (människor, möbler, konst m.m.) ser mycket fräschare ut. Eller omvänt; enstaka gula lister i ett fräscht målat rum. En väldigt intressant upplevelse är att gå in i ett naturligt upplyst rum som har S 1002-Y eller S 1000-N som "vitt".
Han missar också att berätta att den "gulstickiga" färgen är teknisk lösning på ett tillverkningsproblem. Den täcker nämligen mycket bättre än den råvita, vilket var (är?) önskvärt ur ett ekonomiskt perspektiv.
Målare målar den färg kunderna vill ha och kunderna vill ha det som skrivs om i inredningstidningar.
Färger är rätt så invecklat, inte så enkelt som man tror. Mycket beror som du säger på omgivningen och möblerna. Vi fick även en genomgång av en färgsättare där hon tog upp just sådana saker.

Däremot så håller jag faktiskt med kursledaren om S 0502-Y, den ser sjaskig ut helt enkelt. Jag har målat min hall med Nordsjö Light & Space obruten vit som är väldigt vit och reflekterar ljuset på ett schysst sätt så det blev väldigt mycket ljusare. Jag har även målat min furutrapp i obruten vit, däremot har jag satt in färdigmålade golvsocklar och hörnlister och de ser riktigt sunkiga ut om man jämför med resten av rummet. Men som sagt allt beror ju på vad man har för övrigt i rummet. Ska man ha det obrutet vitt så funkar inte S 0502-Y enligt min mening.

Även färgutvecklingen har gått framåt rejält så den obrutna vita täcker mycket bra tycker jag. Man måste ju ändå måla två gånger och målar man på rätt sätt så täcker de flesta färger.
 
WoberT skrev:
...Däremot så håller jag faktiskt med kursledaren om S 0502-Y, den ser sjaskig ut helt enkelt. ...
Hela vårt hus, rubbet, är brutet med S XX02-Y där det är neutrala toner. Lister, väggar, tak, inredning, utomhus. Det ser väldigt bra ut och det är ingen som ser det ens om jag påtalar det. Färgen blir fetare och fylligare. Det är hela grejen att inte ha en massa olika vita kulörtoner, så att ögat uppfattar det.
Som sagt; med tidigare resonemang jobbar man med referenser och helhet. Man kan inte stå stirra sig blind på ett färgprov
 
Det viktiga måste väl ändå vara att man håller sig till nyanser som passar ihop så att inte något ser "smutsvitt" ut?! Vi hade S0502-Y på lister etc i vårt gamla hus och även några väggar och jag uppfattade det som en varmt vit nyans. När vi flyttade valde vi S0500-N vilket jag personligen tycker passar oss och vårt "nya" hus bättre.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.