AXS
Hej!
Har precis gjort en riktig tabbe.

Skulle måla om hallen som en gång varit vit men övergått till något som mer liknar gul.
Köper färg på rusta för att göra det billigt och tar en som heter vit och tänker inte mer på det.

Målar idag och har väldigt kraftig lampa, färgen täcker bra på 2 lager.
Men nu när jag slår på vanliga belysningen så ser jag den enorma skillnaden mot lister.
Alla lister är antikvita men ser nu ut som nikontingul mot de kritvita väggarna!

Finns det någon räddning?
Om jag köper en annan nyans av vit, som äggskal eller sand. Måste jag då måla två lager tror ni?
Lättare att måla alla lister i säg grått?
Bäst att bara gilla läget och kanske måla en fondvägg som tar bort det kritvita?

Vad har ni för förslag?
 
När man bättar en yta så upptäcker man lättare andra skavanker...

Vad som är lättast att måla, väggen igen eller listerna kan bara du avgöra. Väggen kommer du sannolikt behöva måla 2 ggr för att få ett jämnt resultat om du inte är en van målare. Å andra sidan om du målar listerna så är ju hela rummet nymålat sen. Tja, du har väl kanske taket kvar då.
 
AXS
Målade taket med samma färg, blev kanon!
Egentligen är det inte skavanker, utan att listerna har en annan nyans.

Gissade det, 2 strykningar, då kan jag se dagens jobb som jobb i onödan alltså. Underbart! :D

Problemet är även att det inte är så snyggt med dörrlisterna då det är en portal in till vardagsrummet.
Då blir det till att måla listerna i hela vardagsrummet...
 
...och med nymålade lister där så är det lika bra att måla hela vardagsrummet också ;)

Men du kan ju prova med en strykning först med annan färg på väggarna så får du se resultatet, är det inte stor nyansskillnad så kanske det funkar.
 
AXS
Tack för svaret!
Gör så att jag hämtar en handgranat och bränner av. Med mig i hallen. Löser alla problem bäst tror jag.

Eller extremt dämpad belysning, kanske inte märks då... Hmm.
 
En gul glödlampa kanske?
 
AXS
3 liter grå färg beställd!

Roade mig med att latexa varenda skarv i rummet, så nu måste jag måla om.
 
I långa loppet så vinner man på att måla lister mm i S0502Y brytning då det är standard.
 
S 0502-Y har varit standard länge men nu börjar det gå över till S 0500-N för att det inte ska bli så gult.
 
WoberT skrev:
S 0502-Y har varit standard länge men nu börjar det gå över till S 0500-N för att det inte ska bli så gult.
Du menar att gult är mer gult nuförtiden än förr? :D
Annars skulle jag nog säga att S 0502-Y vinner mer mark, beroende på om man sätter sig in i praktisk tillämpning av färg utifrån ett teoretiskt perspektiv.
 
AXS
Tvättade alla lister och målade väggarna grå, det blev finfint.
Borde slängt ner lite gult i det gråa för att få den lite varmare, men det är lätt att vara efterklok.

Nu väntar vi bara på att hyresvärden kommer och målar om vårt sovrum, som är helt hemskt!
Från botten: målat aqua(Skrikande blå), bård med veteax, medaljongtapet i vinrött. Allt självklart utan
mönsterpassning, tillräckligt med lim eller maskeringar.

Hua!
 
Johan Gunverth skrev:
Du menar att gult är mer gult nuförtiden än förr? :D
Annars skulle jag nog säga att S 0502-Y vinner mer mark, beroende på om man sätter sig in i praktisk tillämpning av färg utifrån ett teoretiskt perspektiv.
Haha nä färgen ändras ju såklart inte men generellt vill vi ha det vitare nu än vi ville förr. Vi uppfattar S 0502-Y som gulaktig, vilket är rätt då det är gult i den.

Jag var på en färgutbildning för ett par veckor sen och där sa kursledaren något i stil med att han aldrig fattat varför vi använder S 0502-Y, det är en skitful färg som skär sig mot det riktigt vita.

OBS! Det var hans åsikt och tydligen många andra målare. Han hade lite konkreta bevis på varför den inte passade men det har jag glömt nu.
 
WoberT skrev:
Haha nä färgen ändras ju såklart inte men generellt vill vi ha det vitare nu än vi ville förr. Vi uppfattar S 0502-Y som gulaktig, vilket är rätt då det är gult i den.

Jag var på en färgutbildning för ett par veckor sen och där sa kursledaren något i stil med att han aldrig fattat varför vi använder S 0502-Y, det är en skitful färg som skär sig mot det riktigt vita.

OBS! Det var hans åsikt och tydligen många andra målare. Han hade lite konkreta bevis på varför den inte passade men det har jag glömt nu.
Då skulle jag omgående begärt kurspengarna tillbaka. Han missade tydligen att berätta hur ögat/syncentrat uppfattar färg och hur referenser fungerar. Något som gör att vi uppfattar S 0500-N som blåstickigt i ett rum med dominerande S 0502-Y och att allt annat (människor, möbler, konst m.m.) ser mycket fräschare ut. Eller omvänt; enstaka gula lister i ett fräscht målat rum. En väldigt intressant upplevelse är att gå in i ett naturligt upplyst rum som har S 1002-Y eller S 1000-N som "vitt".
Han missar också att berätta att den "gulstickiga" färgen är teknisk lösning på ett tillverkningsproblem. Den täcker nämligen mycket bättre än den råvita, vilket var (är?) önskvärt ur ett ekonomiskt perspektiv.
Målare målar den färg kunderna vill ha och kunderna vill ha det som skrivs om i inredningstidningar.
 
S
du är inte alls dum i huvudet!!!!
det är inte lätt med färg. speciellt vitt. finns så många brytningar av vitt
 
SBH skrev:
du är inte alls dum i huvudet!!!!
det är inte lätt med färg. speciellt vitt. finns så många brytningar av vitt
Det finns så många att man får huvudbry. Värst om frun hemma vill byta vitt mot vitt ;)
Det brukar aldrig ta slut. Det skulle förbjudas med vitt benämningar i mode tidningar. De bör skriva bara "vitt"!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.