Vi har torkat barnens vinteroveraller (dyngsura efter lek i slask) i ett badrum på 4m^2 på några timmar med hjälp av avfuktare (Mitsubishi MJ-E16VX-S1), då har vi ändå frånluft (FTX) i badrummet.
 
T Turbo_Tail skrev:
Nja, ca två ggr i veckan men det hör väl inte hit? Kalsongerna byts dock varje dag om det är av intresse.
Kalsongbyte varje dag?!
 
  • Haha
Workingclasshero och 2 till
  • Laddar…
T
% #^%###%#5 skrev:
Kalsongbyte varje dag?!
Ja, jag vet, miljöpåverkan eller vad!? Men allt för att hålla frun på gott humör... ;):crysmile:
 
  • Gilla
PNI
  • Laddar…
Magnus E K
Jag torkar ibland tvätt (sånt som jag inte tumlar) i källaren över avfuktaren och det fungerar bra. Tunna skjortor t ex torkar lätt på två timmar, medan tjockare saker tar längre tid. I ett mindre rum borde det funka ännu bättre. Om jag har riktigt bråttom går det att snabba på mer genom att också värma med en värmefläkt.
 
T Turbo_Tail skrev:
Jag tar nog på mig nytvättade jeans från föregående kväll från torkställningen varje morgon, utan avfuktare. Kanske ni borde kolla ventilationen..?
Du verkar ha torkrum som duger för dig, ändrar inte det faktum att du hade fel angående avfuktare.

Jag torkar en maskin på ca tre timmar om jag kör avfuktare, snabbare om jag kör igång extravärme, lite längre tid om det är kläder som hålller mycket fukt.
Och du slår dig för bröstet för att saker torkar över natten?
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
T
O [old rusty] skrev:
Du verkar ha torkrum som duger för dig, ändrar inte det faktum att du hade fel angående avfuktare.

Jag torkar en maskin på ca tre timmar om jag kör avfuktare, snabbare om jag kör igång extravärme, lite längre tid om det är kläder som hålller mycket fukt.
Och du slår dig för bröstet för att saker torkar över natten?
Nej, jag slår mig inte för bröstet. Men om du måste köra avfuktare för att få jeansen torra över natten så har du nog ett problem.

EDIT: Torkrum har jag ej, utan torkställningen är i något av sovrummen.
 
Har man avfuktar så spelar det ju inte någon roll vad RF är utanför rummet. Några som skriver det spelar roll vad det är för årstid, men det kvittar ju om man nu har en avfuktare.
Och givetvis kommer tvätten torka snabbare om man har en avfuktare igång.
 
T Turbo_Tail skrev:
Nej, jag slår mig inte för bröstet. Men om du måste köra avfuktare för att få jeansen torra över natten så har du nog ett problem.

EDIT: Torkrum har jag ej, utan torkställningen är i något av sovrummen.
Ok. Du missförstod mig bara.
Jag torkar en åttakilos maskin på ca två timmar. Om det inte är enbart t.ex. jeans. Då tar det något längre tid, en timme eller två extra
Över natten har aldrig varit på tal.

En vältimad eftermiddag/kväll så kan vi tvätta och torka tre maskiner. Hade blivit trångt i sovrummet..
 
T
O [old rusty] skrev:
En vältimad eftermiddag/kväll så kan vi tvätta och torka tre maskiner. Hade blivit trångt i sovrummet..
Oj, tre maskiner på en dag? Med två aktiva barn i lågstadieåldern så försöker vi att att minimera miljöpåverkan. Blir inte mera än ett par tre-fyra maskiner i veckan.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Blev du lite defensiv? :)

Och jag tycker inte om att tvätta så jag tvättar helst inte mer än en gång i veckan. Och då 2-3 maskiner..
 
A
kolla på woods hemsida
de har en avfuktare till dig
 
Kontentan är att en klädställning och avfuktare är alldeles utmärkt att torka tvätt. Med afkuktare slipper man dessutom att öka på ventilationen
 
Det som händer vid torkning är att man vill förånga vattnet i tyget. Ska inte fördjupa mig alltför mycket om fysiken bakom, men låg relativ luftfuktighet och hög temperatur påskyndar torkningen. Dessutom bör man föra bort den vattenånga som just avdunstat från tygets närhet - därmed kommer högre lufthastighet påskynda torkningen.

Med rätt prylar kan du säkert uppnå förhållanden som liknar dem i en värmepumpstorktumlare (kanske 25 - 30 °C, < 25 %rf och hög lufthastighet?), och då lär det gå undan med torkningen.

Ventilationslösning och årstid påverkar, men i begränsad omfattning.

Hitta en avfuktare med tillräckligt hög kapacitet (åtminstone 2 kg/h) så lär du torka tvätten snabbt. Som bonus kommer även golvet och handduken torka snabbt efter dusch och bad.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Nu är ju detta byggaHUS men några av oss borde väl bott i lägenhet med tvättstuga och torkrum i källaren.

Torkrum är ju ett slutet rum med en rejäl fläkt som blåser samt en en avfuktare för att sänka luftfuktigheten.

Så skaffa du en ordentlig avfuktare och testa. För att snabba på ytterligare kan du sätta in en extra fläkt i rummet.
Min avfuktare har inte så kraftig fläkt så lite extra luftcirkulation är bra för torken.
 
Vi har en Woods DS40FS, en avfuktare med utblås. Funkar kanon i tvättstugaren .
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.