Hur påverkar bensaltensid mossan då?
 
Atom skrev:
Hur påverkar bensaltensid mossan då?
Prosit
 
Atom skrev:
[länk]
Verkar ju knappast vara ett medel lämpligt för en trädgård. Vill du sterilisera din jord med tensider?
 
Atom skrev:
Hur påverkar bensaltensid mossan då?
Tja, negativt. Jag provade förra året på en mindre yta där det växer skuggstjärnmossa som såvitt jag kan se inte reagerar på järnsulfat som den vanliga gräsmattemossan, hakmossa.

Mossan dog. Troligen beror det på att bensaltensiden spräcker cellmembranen och därmed dör mossan. Vanligt gräs har tjockare blad och klarar sig relativt oskatt.

Det är för mig oklart om det är en bra idé med bensaltensid i gräsmattan för att bekämpa mossa. Det kan mycket väl påverka gräset negativt, och övriga effekter är oklara. Om järnsulfat har en tydlig effekt på mossan borde man använda det eftersom det är enklare att förutsäga effekten på den omgivande miljön.
 
Man ska som sagt bara vara väldigt försiktig med järnsulfaten och stengångar... Jag järnvitrolade (innehåller järnsulfat) lite fasadvirke för ett antal månader sedan och hade en presenning under som skydd.

Häromdagen återanvändade jag presenningen när jag skulle måla och hade den då på vår stenlagda gång. Det kom en regnskur och nu är ett 10-tal plattor vackert roströda.... :(

Jag kunde ju räknat ut detta med aschlet, men hade inte en tanke på det just då.
 
É
Jag har i veckan använt kanna med spridarramp, andra gången igår. Blev betydligt mer än 10l/50m2 eftersom det helt enkelt rinner för fort och är dålig spridning på strålarna så behövde minst två omgångar.

Tanken nu var att riva bort mossan så att jag kunde så lite frön innan kylan kommer (sthlm). Men de få grässtrån som finns verkar följa med när jag provdrar i en klump mossa.

Så frågan är vad jag gör nu? Det är väl ingen idé att så gräs på själva mossan? Har mest mossa känns det som. Fröna behöver väl ligga på jorden och inte på en luftkudde av mossa?

Kan det räcka med att bara gödsla ändå? Brukar det finnas gräsrötter under mossan som får fart få? Annars är ju enda alternativet för att få kontakt med marken att först riva bort mossan men då ryker hela mattan känns det som.
 
ÉlPontus skrev:
Så frågan är vad jag gör nu?
Jag skulle inte göra något alls. Den döda mossan försvinner så småningom. Gödsel skulle jag vänta med till våren.
 
É
Alfredo skrev:
Jag skulle inte göra något alls. Den döda mossan försvinner så småningom. Gödsel skulle jag vänta med till våren.
Man kan ju inte gödsla jämt men tänkte att lite höstgödsel kunde va bra nu när mattan är så extremt dålig?

Så här blev det när jag nu drog lite mossa med fingrarna, allt följer med och kvar blir bara bar jord. Så undviker nog det om gräset kan få fart ändå. Mossan är så djup och tät så järnsulfaten har ingen chans att komma åt längre ner så mossrötterna ser ju rätt friska ut. Tror ni man ökar gräsets chans ändå, eller är det meningslöst att använda detta om bara övre lagret mossa svartnar?



image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder




image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
ÉlPontus skrev:
Man kan ju inte gödsla jämt men tänkte att lite höstgödsel kunde va bra nu när mattan är så extremt dålig?
Wow, du har ett stort mossproblem! Men misströsta inte, det såg likadant ut på min norrsida när jag började renovera mattan. Jag tycker du skall göra dig kvitt med all mossa innan du sår nytt. Precis som du säger så når utvattnat järnsulfat inte ner till rötterna om man har tjockt med mossa som du har. Ett alternativ är då att köpa granulerat järnsulfat, som lägger sig närmare marken. Men mitt snabbtips är att du med en mossrivare drar igenom hela gräsmattan på djupet, vilket tar bort kanske 80% av mossan. Bieffekten blir att en massa mossa kastas omkring (och sprider sig) MEN det löser du genom att direkt efteråt vattna ut järnsulfat 2dl/10l/50m2. Efter någon vecka har sedan kvarvarande mossa helt dött av och du kan stödså. Kanske inte hinner i höst med sådden dock.
 
elpaco skrev:
Precis som du säger så når utvattnat järnsulfat inte ner till rötterna om man har tjockt med mossa som du har. Ett alternativ är då att köpa granulerat järnsulfat, som lägger sig närmare marken.
Lite OT här, men mossor har inga rötter. Näringsupptag sker direkt genom bladen. Det finns däremot ibland rottrådar (rhizoider) som håller fast mossan vid underlaget.

Ett sätt att sprida järnsulfat över en större yta är att köpa en (1) dunk svindyrt "MossaGTI" och sedan återanvända dunken. Borrar man upp spruthålet på den med ett 3 mm borr tycker jag det fungerar bra även för lite trögare vätskor, som t ex en mättad lösning av järnsulfat.

Själv skulle jag nog nöja mig med en lättare omgång järnsulfat nu och sätta in lite tyngre grejor som rivning först till våren när gräset börjat växa igen och har en chans att ta över på de kala fläckarna.
 
svartöra skrev:
Lite OT här, men mossor har inga rötter. Näringsupptag sker direkt genom bladen. Det finns däremot ibland rottrådar (rhizoider) som håller fast mossan vid underlaget.

Ett sätt att sprida järnsulfat över en större yta är att köpa en (1) dunk svindyrt "MossaGTI" och sedan återanvända dunken. Borrar man upp spruthålet på den med ett 3 mm borr tycker jag det fungerar bra även för lite trögare vätskor, som t ex en mättad lösning av järnsulfat.

Själv skulle jag nog nöja mig med en lättare omgång järnsulfat nu och sätta in lite tyngre grejor som rivning först till våren när gräset börjat växa igen och har en chans att ta över på de kala fläckarna.
Själv tycker jag mossa gti-dunken är värdelös. Den sprider ojämnt beroende på hur mycket som finns kvar i flaskan, om den sprider alls. Vattna med strilramp går fort, och vill man att det skall gå ännu snabbare finns det som sagt granulat numera. Och oavsett vad du kallar basen på mossan, så är rådet lika.
 
.. men jag håller däremot med dig om tajmingen svartöra - det börjar bli lite väl sent för att göra otyg med gräset, det är inte längre så mycket tid innan tillväxten helt avstannat. Du kan lägga på höstgödsel, och en omgång ferrogent till om du vill. Sedan riva + ferrogent när gräset kommer igång i vår. Alternativt bara flera omgångar ferrogent. Man skall komma ihåg att ogräset växer vid lägre marktempratur än gräset, och allså längre på hösten och tidigare på våren.
 
É
Ok ja tiden går så visst det kanske är i senaste laget att så nu om det plötsligt blir kallare. Att bara riva mossa nu och inget annat kommer göra att hela mattan ser ut som en leråker hela vintern så då avvaktar jag väl till våren och ser statusen då.
 
Hoppar in i denna tråd då jag i år bestämt mig för att iaf göra ett försök med aatt få bukt med mossan.
Har mossa i olika mängder i en riktigt stor del av min gräsmatta och på vissa ställen så kan man nästan räkna grässtrån för att dom är så få.
Har läst igenom hela tråden men vill bara kolla med er hur jag exakt bör gå till väga?
Införskaffade igår en 15 kg säck med järnsulfat på Granngården och har tillgång till en vanlig grön vattenkanna med tillhörande svarta stril.
Tänkte börja med att sprida med kannan på en mindre yta för att se vad det har för effekt, men är mer intresserad av det parti där mossan verkligen tagit över. När mossan där svartnar hur lång tid tar det innan man ser effekt av att gräset börjar komma tillbaka? Kommer hela ytan att vara som en jordhög under tiden så att säga, då det är en yta där barnen brukar leka friskt när värmen kommer.
Tillvägagångssätt när mossan svartnar. Skall jag räkna med att grädet fixar det själv, eller skall jag gödsla, så nytt eller vad rekommenderar ni?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.