V VillaSolbacken skrev:
Jag har fått svar från bombgänget och det var inte en projektil och är av solitt järn. De kunde inte identifierade även om de nu kunde vara lite ovarsamma med den,
Tack för att du ger oss livstecken ;)
 
  • Haha
  • Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
V VillaSolbacken skrev:
Jag har fått svar från bombgänget och det var inte en projektil och är av solitt järn. De kunde inte identifierade även om de nu kunde vara lite ovarsamma med den,
Ska du få tillbaka den? :)
 
Anna_H Anna_H skrev:
Tycker det ser ut som ett gammalt lod eller något i den stilen?
Tror nog mest på din förklaring. Mina föräldrar hade sådana lod i gamla Moraklockan från 1861.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Om det är ett lod borde det finnas än fästanordning för snöre.
Varför skulle ett lod vara så stort? Finns ingen rimlig användning tycker jaag.
 
Redigerat:
T Thomas_Blekinge skrev:
Om det är ett lod borde det finnas än fästanordning för snöre.
Varför skulle ett lod vara så stort? Finns ingen rimlig användning tycker jag.
Tänker att den kan ha gått av?
 
Meeeen, var är bilderna och filmen från när bombskyddet var där? :D
 
  • Gilla
ricebridge
  • Laddar…
Eftersom det borde vara preskriberat vid det här laget så berättar jag en händelse från sista veckan i lumpen Jag lyckades ta med hem en sprängvinggranat från sista övningen då jag fick för mig att det skulle vara coolt att ha en sån i bokhyllan. Förvisso "bara" en 8 cm övningsgranat men ändå.

Hursomhelst var flickvännen inte alls imponerad över mitt påhitt och "skulle aldrig sätta sin fot i lägenheten så länge den där var kvar". Trots att jag förklarade att de där blå strecken visade att den inte var skarpladdad så det var bara att göra sig av med granaten på enklaste sätt - lägga den ute i sopcontainern. Jag är än idag glad att ingen fick syn på granaten för jag kan ju tänka mig pådraget som skulle uppstå med en granat mitt inne bland alla hus. Och det skulle inte ta så lång tid för polis/militär att utreda vem som för tillfället gör lumpen på granatkastarpluton. :worried:

Konsekvenstänket är lite mer utvecklat idag. :D

8 cm övningsgranat med blått streck som indikerar att den inte är skarpladdad.
 
  • Gilla
Halcyon och 3 till
  • Laddar…
Anna_H Anna_H skrev:
Tänker att den kan ha gått av?
De här loden var inga "vackra barn", de göts i väldigt enkla sandformar och man satte in en ögla i botten innan man hällde i järnet. Öglan har väl rostat bort under alla år i jorden.
 
  • Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
Jag lutar nog också åt lodtanken mer och mer men när man väl fått idén att det kan vara en projektil så är det svårt att skicka iväg den. Det skulle kännas för j..ligt om någon blev skadad eller värre. Jag hade nog fått tillbaka den om jag ville men de har säkert bättre saker för sig (även om man nu blir lite nyfiken).
 
V vedklyv skrev:
De här loden var inga "vackra barn", de göts i väldigt enkla sandformar och man satte in en ögla i botten innan man hällde i järnet. Öglan har väl rostat bort under alla år i jorden.
Varför gjorde man så stora lod? Varför smalnar det av baktill? Det måste ju ha gjort formbygget mer komplicerat.
Jag är inte så säker att det var ett lod.
 
T Thomas_Blekinge skrev:
Varför gjorde man så stora lod? Varför smalnar det av baktill? Det måste ju ha gjort formbygget mer komplicerat.
Jag är inte så säker att det var ett lod.
Formarna var engångsformar som slogs sönder för att få ut götet, det blev grov yta med sandinneslutningar i götet. Att den smalnar av mot basen, beror på hur själva formkärnan såg ut. Den kunde vara av vax som var lätt att smälta ur formen före själva gjutningen. Sedan gjorde man nya formkärnor av det ursmälta vaxet. Sanden som användes var av någon speciell sort som efter vad jag hört, preparerades med melass, (en sockerlösning), för att sanden skulle hålla ihop. Jag har ett par gamla ljusstakar och en stekgryta som är som är tillverkade så på gamla Tullgarns gjuteri i Uppsala någon gång i början av 1900-talet. Att loden var stora och tunga berodde på att precisionen hos urverken inte var den bästa. Man filade ut kuggarna ur kugghjulsämnena.
 
Redigerat:
  • Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.