M mojjen skrev:
Ni har förmodligen helt rätt att det inte var en bra ide. Tänkte typ något som PL 400, som både limmar och kan bära upp lite avvikelser..
Ok, ja, men det är njet på den varianten...:)
 
  • Gilla
mojjen
  • Laddar…
Nu ahr jag skaffate n lång rätskiva och lagt ut för att få grepp om hur ojämnt golvreglarna är. Rätskivan är 3m, och jag ahr börjat vid yttervägg. När jag lade den mellan dessa ounkter så är det i princip i våg, Reglarna emellan ligger lite lägre. Varierar från 0 till runt 6mm,, där det är som värst. Sen är det ju inte 100% slätt. Utan reglarna är något vridna. Då återstår två alterantiv. Sadla med masonit, elelr slå på en regel på sidan. Jag tror i så fall jag kör en 45x70 på en sida. Kanske kan räcka med 45 x45, men dom är så ofta sneda. Det är totalt ca 150m reglar. Så jag har en kostnad på runt 2000:- med skruv. Kör jag masonit så blir det väl 300-400:-. men något mer jobb misstänker jag.
Utifrån dessa förutsättningar, vilket råder ni mig att göra? Kostanden är försumbar i det hela stora. men jag hatar ändå att slänga ut i onödan.
Lång rätskiva ligger på ett ojämnt golv med reglar och spånskivor, i ett pågående byggprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Lång gul rätskiva på ojämna golvreglar med spån, isolering syns i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Är det bara 5 mm så skit i det. Golvspånet kommer ta bort 2/3 av det och resten går bra att leva med. Skulle du sen ha någon svacka är det bättre att spackla det lokalt på spånet beroende på vad du ska ha för golv.
 
F falkn skrev:
Är det bara 5 mm så skit i det. Golvspånet kommer ta bort 2/3 av det och resten går bra att leva med. Skulle du sen ha någon svacka är det bättre att spackla det lokalt på spånet beroende på vad du ska ha för golv.
. Kommer lägga flytande golvvärme, troligen Eps, med 14mm parkett över
 
M mojjen skrev:
. Kommer lägga flytande golvvärme, troligen Eps, med 14mm parkett över
Lägg ner det här småpillandet då och lägg ut spånet.
 
  • Gilla
mojjen
  • Laddar…
Tycker också att spån och parkett borde ta den diffen.
 
Min röst går till att i alla fall ta upp de större skillnaderna med remsor av masonit eller liknande till tex 2-3mm noggrannhet. Spån kommer förvisso att gå att lägga på reglarna som de ser ut nu men du riskerar då att hamna utanför din parketts krav på jämnhet med risk för knarr Mm

Sedan har du ju i detta läget även möjlighet att köra gv slang i råspont följt av normal golvspån för en bygghöjd på runt 44mm alt spårad golvspån för en bygghöjd från 22mm + parkett
 
M myrstack skrev:
Min röst går till att i alla fall ta upp de större skillnaderna med remsor av masonit eller liknande till tex 2-3mm noggrannhet. Spån kommer förvisso att gå att lägga på reglarna som de ser ut nu men du riskerar då att hamna utanför din parketts krav på jämnhet med risk för knarr Mm

Sedan har du ju i detta läget även möjlighet att köra gv slang i råspont följt av normal golvspån för en bygghöjd på runt 44mm alt spårad golvspån för en bygghöjd från 22mm + parkett
Är inne på att ha lite masonitremsor dör set ör som värst. Gällande golvvärmen sp är jag mer ute efter att jaga stegljudsdömpnibg än bygghöjd. Har funderat på antingen lägga golvvärme i eps + parkett. Alternativt en 20mm stegljudsskiva plus ytterliggare 22mm spårad spån plus parkett. Det senare bygger 78mm. Taket klarar det. Men jag börjar inse vissa svårigheter att få en bra övergång till trappan..
 
Tar upp frågan här, då jag såg tidigt i tråden, av @MathiasS att man kan sätta dit 28x120-plankor på vardera sida av en regel. Räcker det för att det ska bli stabilt? Vi pratar då alltså om vanliga plankor som normalt används till fasad eller liknande? Om det räcker så hade det varit smidigt för min del jämfört med 45x120 eller liknande..
 
Jag använde 28x120. 20 år senare fortfarande stabilt, ligger klinker på detta golv. Glespanel och dubbelgips under klinker.
 
  • Gilla
eddiw
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Jag använde 28x120. 20 år senare fortfarande stabilt, ligger klinker på detta golv. Glespanel och dubbelgips under klinker.
Kanon, då borde det även hålla för spångolv och laminat :)
Är det vanliga ”fasadbrädor” du körde med (om du kommer ihåg)?
 
Nej det var inte fasadbrädor. Dessa är typiskt 22mm klyvsågade. Jag använde brädor från undergolvet jag bröt upp för att fixa detta. Det finns säkerligen något motsvarande på brädgården.
 
  • Gilla
eddiw
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.